کنترل مغز موش‏ها به‌صورت بی‏سیم با ابزار جدید

تیمی از دانشمندان با همکاری دانشگاه واشنگتن، با استفاده از یک کنترلگر بی‏سیم توانستند نورون‏های عصبی موش‏ها را به‌صورت بلادرنگ کنترل کنند. به گزارش «ایسنا»، این کنترلگر می‏تواند هم نور را روی مغز بتاباند و هم داروهایی را به آن تحویل دهد. این ابزار حتی به دانشمندان امکان کنترل حرکات موش‏های آزمایشگاهی از راه دور را داد.

سیستم جدید از مواد نرم ساخته شده و عرض آن فقط یک‌دهم موی انسان است. این سامانه در مقایسه با ابزارهای دیگری که برای آزمایش تزریق دارو به‌کار می‏روند، کمتر تهاجمی است. ابزار ابداعی به باتری‏های ریزی متصل می‏شود به طوری که نیازی به متصل‏شدن آن به سیم‏ها و مخازن حاوی دارو نیست و دانشمندان با استفاده از آن توانستند به‌صورت بی‏سیم داروها را به مغز موش‏ها تزریق کنند. آنها همچنین با استفاده از این سیستم قادر بودند ویروس‏هایی را به‌صورت بی‏سیم به درون مغز موش‏ها وارد کنند.

دانشمندان برای آزمایش این ابزار آن‏ را در مغزهای چند موش کاشتند؛ این موش‏ها داخل قفسی قرار داشتند و از سامانه کنترل فاصله داشتند. این ابزار با تزریق‏کردن ویروس‏ها به محققان امکان نقشه‏برداری دقیق از مدارهای عصبی مغز را فراهم کرد زیرا ویروس‏ها سلول‏ها را با رنگ‏های ژنتیکی برچسب‏گذاری کردند.

با استفاده از این سیستم و تزریق یک داروی مورفین‏مانند به ناحیه ventral tegmental یا VTA در مغز که حرکت و اعتیاد را کنترل می‏کند، دانشمندان موش‏ها را مجاب کردند در مسیرهای دورانی حرکت کنند.

ویروس‏هایی که با استفاده از این ابزار به درون مغزهای موش‏ها تزریق شده بودند، موجب شدند نورون‏های خاصی در ناحیه VTA به نور بسیار حساس شوند. زمانی که محققان نور را با استفاده از این ابزار روی نورون‏ها تاباندند، موش‏ها در گوشه‏ای از قفس بی‏حرکت ماندند.

ابزار ارائه‏شده دارای چهار ال‏ای‏دی است و توانایی تزریق چهار ماده شیمیایی یا دارو را به مغز موش‏ها دارد. محققان امیدوارند دانشمندان دیگر از طرح‌های آنها برای آگاهی بیشتر از چگونگی عملکرد شبکه‏های عصبی برای برخورد با بیماری‏ها یا درمان آنها استفاده کنند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Cell ارائه شد.