اسنپ‏دراگون 616 با ارتقای جزئی نسبت به نسل قبل

چند روز قبل کوالکام چیپست‏های جدید ارزان ‏قیمت اسنپ‌دراگون ۲۱۲ و ۴۱۲ را رسما معرفی کرد. حالا نوبت به آن رسیده تا چیپست اسنپ‌دراگون ۶۱۶ که ارتقایی جزئی نسبت به ۶۱۵ خواهد بود برای گوشی‏های میان‏رده قوی‏تر معرفی شود.

اسنپ‌دراگون ۶۱۵ اوایل سال میلادی جاری و در نمایشگاه MWC ۲۰۱۴ معرفی شده بود. این چیپست میان‏رده که در کنار اسنپ‌دراگون ۸۰۱ و ۶۱۰ رونمایی شد در گوشی‏های اندکی از جمله HTC One M۸s و LG G۴s به‌کار گرفته شده است. اسنپ‌دراگون ۶۱۵ از ۴ هسته پردازشی Cortex-A۵۳ با سرعت ۱/ ۱ گیگاهرتز و ۴ هسته دیگر Cortex-A۵۳ با سرعت ۷/ ۱ گیگاهرتز برخوردار بود و حالا اسنپ‌دراگون ۶۱۶ تنها فرکانس هسته‏های ضعیف‏تر را به ۲/ ۱ گیگاهرتز ارتقا داده است.

از سایر مشخصات این چیپست می‏توان به پردازنده گرافیکی ادرنو ۴۰۵، پشتیبانی از کدک H.۲۶۵ ۱۰۸۰p و معماری ۶۴ بیتی با فرآیند تولید ۲۸ نانومتری اشاره کرد. این چیپست برای گوشی‏های میان‏رده طراحی شده است و با ارتقای جزئی شاید از این پس در گوشی‏های بیشتری استفاده شود. حالا که مدیاتک در زمینه چیپست‏های موبایلی پیشرفت قابل توجهی کرده کوالکام نیز قصد ندارد میانه بازار را کاملا به این شرکت تایوانی واگذار کند.