ضرورت تدوین استراتژی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی

دنیای اقتصاد:‏ نشستی در زمینه بررسی بازارهای ایران و منطقه در حوزه فناوری به‌زودی در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

این نشست در راستای توسعه بازار فناوری، قرار است روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد برگزار شود.

براساس اعلام صورت گرفته در این نشست مرکز فن‏بازار ملی ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همچنین ۱۱ فن‏بازار منطقه‏ای مربوط به استان‏های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قم، کرمان، مرکزی، هرمزگان و همدان حضور خواهند داشت و آخرین وضعیت فن ‏بازارهای کشور، همچنین ارزیابی و رتبه‏بندی فن‏بازارهای منطقه‏ای براساس عملکرد آنها و بررس چالش‌ها و مشکلات پیش روی بازار فناوری کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

آنچه درباره اهداف این نشست بیان شده حاکی است پس از ارائه گزارش عملکرد و اقدامات فن‏بازارهای منطقه‏ای قرار است در زمینه کمک به تجاری‌سازی فناوری و محصولات فناورانه، بازایابی و فروش محصولات فناورانه با استفاده از طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان، برگزاری تورهای فناوری و نشست‏های تبادل فناوری با هدف انتقال فناوری، تسهیل ورود اختراعات به بازار دارایی فکری، تسهیل صادرات محصولات فناورانه و برگزاری دوره‏های آموزشی در حوزه‏های فناورانه کشور به بحث و بررسی پرداخته شود. همچنین در بخش دیگری از این نشست، کارکردها و فرآیندهای بازار دارایی فکری (زیر نظر شرکت فرابورس ایران) مطرح شده و نحوه مشارکت فن بازارها در این بازار مورد بحث و همفکری قرار خواهد گرفت.

مرکز فن‏بازار ملی ایران با ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تحت نظارت پارک فناوری پردیس شکل گرفته است و وظیفه ساماندهی فن‏بازارهای عمومی و ایجاد فن بازار در حوزه‏های اولویت‏دار کشور را به‌عهده دارد.

انتقال تکنولوژی به بازار ایران

حمید بابادی‌نیا، کارشناس حوزه فناوری در زمینه حضور ایران در بازارهای جدیدی که قرار است ایجاد شود به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در دوره پساتحریم باید استراتژی کلی در زمینه برنامه‌ریزی برای ورود به بازار داشته باشیم. او می‌گوید: «چیزی که مهم است این که دوستان باید توجه داشته باشند اگر قرار است صنایع خاصی در حوزه آی‌تی از کشورهایی نظیر آلمان یا فرانسه برای سرمایه‌گذاری وارد کشور شوند اگر استراتژی درستی در حوزه فناوری برای تعامل وجود نداشته باشد نمی‌توان به آینده خوش‌بین بود. در حال حاضر در کشور یک سمن با نام سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور در بخش خصوصی متولی حوزه فناوری اطلاعات است که می‌تواند به دوستان وزارت صنایع و سازمان فناوری اطلاعات که نقش راهبردی و دولتی دارند، کمک کند و در این راه تعامل با بخش خصوصی بهترین راه را پیش رو قرار می‌دهد.

به گفته او برای ارتباط بهتر در این بخش بهتر است در جلساتی که قرار است با حضور شرکای خارجی برگزار شود، نماینده بخش خصوصی نیز حضور داشته باشد: «در اساسنامه شرح وظایف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور آمده که این سازمان موظف به سر و سامان دادن کسب‌وکارها در حوزه فناوری است و اگر قرار است هرگونه همکاری با هیات تجاری در این زمینه وجود داشته باشد متولی بخش خصوصی باید حضور داشته باشد که متاسفانه ما سال‏ها است در اتاق بازرگانی نماینده شاخصی در حوزه فناوری اطلاعات نداریم.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین چیزی که مهم است تعاملاتی است که با حضور نماینده ما صورت می‌گیرد. چراکه ما در ۳۰ سال گذشته و دوره‏های تحریمی کشور توانستیم به تنهایی به تکنولوژی‌های مورد نیازمان دست پیدا کنیم و مثلا در بحث شبکه و امنیت مهندسان داخلی به خوبی توانستند تجهیزات لازم را تولید کنند و نشان دادند چیزی از کشورهای اروپایی و غربی کم نداریم بنابراین در اولین اقدام باید بحث انتقال تکنولوژی و دانش روز مطرح باشد چراکه پیش از این کشورهای اروپایی و غربی در موضع قدرت بودند اما حالا آنها خواستار سرمایه‌گذاری بر مبنای سیاست‌های کشور ما هستند.» بابادی‌نیا تاکید می‌کند: «در این زمینه باید از آنها خواسته شود با انتقال تکنولوژی به کشور از مزیت نسبی حضور نیروی جوان و مستعد کشور در حوزه آی‌تی استفاده شود. خصوصا در حوزه نرم‌افزار با وجود اینکه دانش فنی و پتانسیل لازم وجود دارد اما نتوانستیم به تجاری‌سازی این بخش برسیم بنابراین با تجاری‌سازی پروژه‏ها از سوی مهندسان، شروع به توسعه آن کنیم. در حوزه سخت‌افزار هم باید این اتفاق بیفتد، چراکه با وارد کردن صرف نیازها نمی‌توان در این بخش به نتیجه مطلوبی رسید. بنابراین چه در صنایع سنگین و چه سبک ما باید یک مونتاژکننده خوب باشیم تا بتوانیم به تدریج تکنولوژی و دانش را گسترش دهیم و این توانمندی در بین نیروهای جوان ما هست و به جهان نیز ثابت شده است که ما در زمینه های تک توانمندی‌های زیادی داریم.»

این عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به برنامه بلندمدت در زمینه توسعه بازار آی‌تی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «پس از این مرحله باید تاکید شود که تولید محصولات فناورانه در کشور ما و توسط نیروهای جوان و کار ارزان که برتری خوبی در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی محسوب می‌شود، انجام گیرد. چراکه بر اساس آمار، کشور ما در رتبه سه کشور برتر جهان در شاخص مهندسی و پرورش متخصصان در حوزه فناوری است که پس از ایالات متحده و روسیه در جایگاه سوم دنیا قرار دارد.»