یک مجمع پر حاشیه

دنیای اقتصاد: مجمع عمومی شرکت مخابرات در حالی برگزار شد که فضای جلسه متاثر از برکناری مدیرعامل و سایر مشکلات پیش روی بزرگترین شرکت مخابراتی ایران بود. برکناری کاظم ابراهیمی صدر آبادی، مدیرعامل شرکت مخابرات در چند روز اخیر و با فاصله نزدیک به برگزاری این مجمع اعتراضاتی را در بین سهامداران این شرکت برانگیخت. برکناری که به گفته یک عضو هیات‌مدیره شرکت مخابرات به دلیل عملکرد نامناسب وی در چند ماه اخیر صورت گرفت. برکناری که گفته می‌شود به نوعی در پی بالاگرفتن چالش‌ بین سهامداران دولتی وغیر دولتی حاضر در هیات مدیره رخ داده است.

اما مجمع عمومی و سالانه شرکت مخابرات درحالی برگزار شد که رئیس هیات مدیره، نماینده دولت و نماینده سهام عدالت در این جلسه غایب بودند و همین امر باعث شد تا محمدرضا مدرس خیابانی یکی از اعضای هیات مدیره مسوولیت پاسخ دهی به اعتراض‌ها و سوالات را برعهده بگیرد.

بیشترین موارد اعتراضی اعضا و سهامداران درباره میزان نرخ سود برای سهامداران، الحاق دانشکده شرکت مخابرات به دولت و موضوع اینترکانکشن بین ایرانسل و مجموعه مخابرات و ثابت ماندن سود خالص شرکت مخابرات از سال ۸۹ تا ۹۳ بود که پاسخ به آنها برخی از سهامداران را قانع نکرد.

ارزیابی مدیریتی ما را مجبور به تغییر کرد

اما مهم‌ترین چالش این جلسه چرایی برکناری مدیرعامل مخابرات بود که مدرس خیابانی در جواب به این سوالات اعلام کرد بررسی و ارزیابی در عملکرد مدیریتی موجب این تصمیم‌گیری شد.

او تاخیر در برگزاری مجمع را یکی از دلایلی عنوان کرد که باعث شد اعضای هیات مدیره پیش از برگزاری آن اقدام به این تصمیم کنند. او در این زمینه گفت: «انتخاب هر فردی برای مسوولیت تابع ارزیابی‌هایی است که انجام می‌شود و تلاش این بود که مجمع طبق روال سال‌های قبلی حدود ۱۸ اردیبهشت برگزار شود اما با به تاخیر افتادن برگزاری مجمع طبق رسم هر ساله ارزیابی شرکت و ارزیابی عملکرد مدیران انجام شد و در نتیجه این ارزیابی و موضوعات مطرح شده در هیات‌مدیره تصمیم گرفته شده که عملکرد مدیریت به‌گونه‌ای نیست که در سال ۹۴ در خدمت ایشان باشیم.»

او وجود عوامل دیگری را در برکناری ابراهیمی پس از ۲۰ و چند سال حضور در شرکت مخابرات ایران دخیل دانست که از جمله آن عدم اصلاح اجرای تعرفه، هماهنگی برای جلوگیری از تصرف غیر قانونی، اینترکانکشن با شرکت ایرانسل از جمله این موارد بود.

اما این جلسه با حواشی دیگری همراه بود که ازجمله آن میزان سود سهام این شرکت بود که اعلام مبلغ ۴۰۰ ریال موجب اعتراض سهامداران شد. زمان پرداخت سود سهامداران این شرکت نیز تیرماه سال جاری اعلام شد و این پیشنهاد به سهامداران ارائه شد که ۵۰ درصد سود خود را دریافت کرده و مابقی آن را برای سرمایه‌گذاری باقی بگذارند. پرداخت پاداش به هیات مدیره نیز از دیگر مباحث مطرح شده بود که اعلام شد در این زمینه به طور سالانه ۵۰۰ میلیون ریال بابت این موضوع پرداخت می‌شود و این مبلغ هم نه به افراد حقیقی بلکه به شخصیت‌های حقوقی تعلق می‌گیرد.

در ادامه این جلسه سهامداران به طرح پرسش‌ها و اعتراض‌هایی پرداختند که مدرس خیابانی را مجبور به ارائه توضیحات کرد.

ورود غیر قانونی دولت به مخابرات

یکی از اعتراض‌های مطرح شده درباره تغییرنکردن تعرفه تلفن ثابت بود که مدرس خیابانی اعلام کرد: «امیدوار بودیم این موضوع تا پایان سال ۹۳ حل شود که این اتفاق نیفتاد.» به گفته او با وجود اینکه افزایش تعرفه‌ها چندین بار به کمیسیون رفته اما هنوز رسیدگی نشده است و برداشت ما در این زمینه این است که برای استفاده از خدمات ارتباطی یارانه داده می‌شود.

در ادامه یکی از سهامداران با اعلام اینکه سود خالص شرکت در سال ۸۹، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۳ همچنان ۲۵۰۰ میلیارد تومان است نسبت به این موضوع اعتراض کرد که این عضو هیات مدیره اعلام کرد که وضعیت اقتصادی ویژه‌ای که در کشور رخ داده تنها مختص به مخابرات نبوده و این وضعیت در کل بازار سهام وجود داشته است.

او با اشاره به سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی مخابرات تاکید کرد که توقع داریم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تبدیل به افزایش درآمد شود و این موضوع را نیز از مجراهای مختلف پیگیری می‌کنیم و حتی این امکان وجود دارد که برای نمایندگان سهامداران روند پیگیری‌هایی را که تاکنون صورت گرفته، تشریح کنیم.

حل نشدن موضوع اینترکانکشن (اتصال متقابل مخابرات و ایرانسل) از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود که طی آن یکی از سهامداران اعلام کرد اگر همراه اول و فروش زمین نبود مخابرات هر سال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ضرر می‌داد. او این سوال را مطرح کرد که چرا موضوع ضرر از محل اینترکانکشن که سالانه ضرر میلیاردی را به سهامداران شرکت مخابرات وارد می‌کند برای چندمین سال پیاپی حل نشده باقی گذاشته است. مدرس خیابانی در این باره گفت که برای حل مشکل قرار است کمیسیون تنظیم مقررات به‌عنوان «حَکَم» بین مخابرات و ایرانسل اظهار نظر کند و نرخ‌های جدید طبق استانداردی قابل قبول تعیین شود.

سهامداران همچنین اعتراض‌هایی به ورود وزارت ارتباطات به مجموعه دانشکده مخابرات مطرح کردند که مدرس خیابانی در این باره گفت که برخی نظرها و سلایق باعث شد تیم وزارتخانه به ساختمان مخابرات ورود پیدا کند اما ما این موضوع را درجلسات هیات‌مدیره نیز مطرح کرده و گفتیم این موضوع نه‌تنها غیرعادلانه بلکه غیرقانونی است.

او تاکید کرد: «ما این مساله را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم اما امیدواریم قبل از آنکه اتفاق خاصی رخ دهد این ساختمان به مجموعه مخابرات ایران بازگردد.»

اعتراض‌های سهامداران این شرکت تاجایی پیش رفت که این عضو هیات مدیره مخابرات نسبت به آنها موضع بگیرد و بگوید دوستان سهامدار این اختیار و امکان را دارند که در صورت نداشتن اعتماد به تیم مدیریتی مخابرات برای سال جاری سهام خود را به فروش برسانند و برای سال دیگر سهامدار مجموعه مخابرات نباشند.

پرداخت ۴۱ هزار میلیاردی مخابرات به دولت در سال ۹۳

در همین جلسه همچنین معاون راهبردی مخابرات تهران حضور داشت و به ارائه اطلاعات و آمارهایی پرداخت که از جمله آن در بخش تعداد پورت‌های اینترنت پرسرعت راه‌اندازی شده بود. در این زمینه اعلام شد که تا پایان سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۴۷/ ۴ درصد رشد حاصل شده است.

به گفته مهرداد حاج‌حسین‌خانی این شرکت در حوزه ارتباطات سابق در سال ۱۳۹۳ بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار پورت اینترنت پرسرعت بهره‌برداری و بیش از ۹۵۰ هزار تلفن ثابت دایر کرده است.او همچنین درصد رشد تلفن‌های ثابت در کل کشور را طی این مدت نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۲، ۳/ ۳ درصد اعلام کرد و گفت که تعداد تلفن‌های ثابت از ۲۸/ ۵ میلیون شماره به ۲۹/ ۴ میلیون در پایان سال ۹۳ رسیده است .

به گفته حاج‌حسین‌خانی زمانی که بارها مدیران مخابراتی از کاهش درآمد خود به واسطه اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت خبر می‌دهند در پایان سال ۱۳۹۳ درآمد مالی شرکت مخابرات ایران نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۳/ ۵ درصد رشد داشته است. همچنین سود عملیاتی شرکت‌های گروه نسبت به سال ۹۲ بالغ

بر ۱۶/ ۵ درصد بوده است.

معاون راهبردی مخابرات تهران اعلام کرد که در بخش درآمد کل مخابرات روند رشد کل درآمد در پایان سال مالی ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۱/ ۶ درصد رشد داشته است.

در مجموع در حوزه پرداختی‌های گروه مخابرات ایران به دولت در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن ۳/ ۷ درصد رشد وجود داشته به گونه‌ای که پرداختی مخابرات ایران به دولت از حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال در پایان سال مالی ۹۲ به حدود ۴۱ هزار میلیارد ریال در پایان سال مالی ۹۳ رسیده است. آمار او نشان داد که در حوزه ارتباطات سیال نیز سهم همراه اول در بازار به بیش از ۶۱ درصد رسیده و در کل کشور از نظر جمعیتی پوشش این اپراتور بیش از ۹۶/ ۴ درصد است و تعداد مشترکین تلفن‌های اعتباری بیش از ۴۵ میلیون نفر و مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی بیش از ۱۷/ ۴ درصد بوده است.

وی همچنین متذکر شد: روند رشد این تعداد سیم‌کارت‌های فعال بازار نیز نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۰/ ۵ درصد رشد داشته به گونه‌ای که از ۵۶/ ۹ میلیون شماره همراه در پایان سال ۹۳ به ۶۲/ ۹ میلیون شماره در پایان سال ۹۳رسیده است.