دنیای اقتصاد: کامپیوترهای شخصی اگرچه در این سال‌ها به دنبال رونق بازار ابزارهای شخصی هوشمند مانند تبلت‌ها و موبایل‌ها رکود را تجربه کردند، اما همچنان طرفداران خاص خودشان را دارند. در واقع همچنان تقاضا برای خرید کامپیوترهای شخصی وجود دارد و این به معنای آن است که بازار این محصولات همچنان زنده است. درست به همین دلیل هم هست که حتی در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از بهبود در بازار کامپیوتر مشاهده شده است، تا جایی که مدتی پیش موسسه تحقیقاتی IDC از بهبود میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا بیش از مرزهای پیش‌بینی شده، خبر داد.

حالا اما این موسسه تحقیقاتی اعلام کرده صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) به دنبال نوسانات نرخ ارز و کاهش تقاضای بخش‌های تجاری کاهش پیدا کرده است. این گزارش نشان می‌دهد میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) در فصل اول سال ۲۰۱۵ به ۲/ ۲۰ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل اول سال میلادی گذشته تا ۷/ ۷ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که کارشناسان انتظار این کاهش را از مدتی پیش داشتند. آنها پیش‌بینی کرده بودند که به دنبال توقف پشتیبانی از ویندوز XP، میزان تقاضای بخش‌های تجاری برای خرید کامپیوترهای شخصی کاهش معناداری پیدا خواهد کرد و حالا این اتفاق افتاده است.

بهبود بازار کامپیوتر در کشورهای پیشرفته منطقه EMEA تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و بحران‌های سیاسی، قرار گرفته است. افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای محلی در بعضی کشورها منجر به بی ثباتی نرخ ارز در صادرات شده است.

با این همه اما به‌طور کلی بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل شرایط بهتری در مقایسه با بازار کامپیوترهای رومیزی دارد. در این میان صادرات نسبتا بالای کامپیوترهای قابل حمل ۱۵ اینچی مبتنی بر Bing در اروپای غربی و بعضی از بخش‌های اروپای مرکزی و شرقی، تاثیر زیادی بر رونق بازار قابل حمل‌ها داشته است. بررسی‌های IDC در این زمینه نشان می‌دهد صادرات کامپیوترهای قابل حمل در این منطقه نسبت به سال گذشته تا ۶/ ۳ برابر کاهش یافته و این رقم کاهش برای کامپیوترهای رومیزی برابر با ۱۴ درصد بوده است.

در واقع نوسانات نرخ ارز در بازارهای این منطقه اطمینان لازم برای خرید را از خریداران گرفته و به کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش میزان صادرات این محصولات منجر شده است. از طرف دیگر، کاهش تقاضا در بازارهای تجاری برای خرید و نوسازی کامپیوترهای شخصی بعد از توقف پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP در سال گذشته هم تاثیر چشمگیری بر کاهش صادرات کامپیوترهای شخصی در بازار این منطقه داشته است. در نتیجه صادرات کامپیوترهای شخصی در این منطقه تنها در اروپای غربی کاهش سالانه ۲ درصدی داشته و در مناطق اروپای مرکزی و شرقی کاهش۲۳درصدی و در خاورمیانه و آفریقا کاهش ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

«کریستله لابسکیو» یکی از تحلیلگران و کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «اولین فصل سال ۲۰۱۵ بعد از دوره رونق سال ۲۰۱۴ به خاطر تقاضای بالا برای نوسازی کامپیوترهای شخصی، چندان امیدوارکننده نبوده است.

این در حالی است که انتظار داریم ورود پلت‌فرم جدید CPU و سیستم‌عامل‌های جدید به بهبود و بازیابی شرایط بازار کامپیوتر در این منطقه کمک زیادی بکند. با این حال همچنان نرخ بالای برابری دلار در برابر ارزهای دیگر منطقه تاثیر نامطلوبی بر بودجه بخش IT در این کشورها می‌گذارد.»

نوسانات نرخ ارز و کاهش صادرات کامپیوتر