دنیای اقتصاد: بازار انواع تبلت در سال‌های اخیر و در اغلب مناطق دنیا رونق گرفته و همزمان بازار انواع کامپیوترهای شخصی را دچار رکود نسبی کرده است. با این حال گویا بازار تبلت در ماه‌های اخیر کمی اشباع شده و در بعضی مناطق دیگر رشد گذشته خودش را ندارد. جدیدترین بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که بازار تبلت در منطقه خاورمیانه و آفریقا در فصل دوم سال ۲۰۱۴ کاهش فصلی ۲ درصدی را در میزان صادراتش به ثبت رسانده تا میزان این صادرات به ۹۵/۳ میلیون دستگاه برسد.

با این حال بازار منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA) همچنان سریع‌ترین رشد را در میان بازار دیگر مناطق جهان دارد و به همین دلیل هم هست که هنوز تمام شرکت‌های تولیدکننده تبلت جهان تمرکز خود را روی صادرات و فروش در این منطقه گذاشته‌اند.

«ویکتوریا مندز» یکی از تحلیلگران بخش خاورمیانه، ترکیه و آفریقا در موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «دو دلیل برای این کاهش فصلی در فصل دوم سال جاری میلادی وجود دارد. ما پیش‌بینی کاهش نسبی میزان صادرات تبلت به منطقه خاورمیانه را کرده‌ایم، چون به‌طور سنتی بازار این منطقه در فصل تابستان و ماه رمضان کمی دچار رکود می‌شود. این در حالی است که در بعضی از بخش‌های آفریقا و خاورمیانه موجودی انبارها از فصل گذشته هنوز هم وجود دارد و این موضوع باعث تشدید میزان رکود بازار تبلت در این منطقه می‌شود.»

شرکت Samsung با صادرات ۸۶۲ هزار دستگاهی تبلت‌هایش در فصل دوم سال ۲۰۱۴ به این منطقه توانست جایگاه اول بازار را برای خود حفظ کند، هر چند این شرکت شاهد کاهش رشد دو رقمی در این فصل هم بوده است. نزدیک به این شرکت کره‌ای، شرکت Apple با صادرات ۶۲۲ هزار دستگاهی در این فصل جایگاه دوم بازار منطقه خاورمیانه و آفریقا را به خود اختصاص داده و Lenovo با صادرات ۴۲۰ هزار دستگاهی در جایگاه سوم بازار این منطقه قرار گرفته است. این در حالی است که شرکت چینی Lenovo سعی داشت با معرفی تبلت‌های جدیدش بتواند فروش و جایگاه بهتری در بازار این منطقه به‌دست بیاورد.

شرکت Asus که دوباره توانسته به جایگاه چهارم بازار تبلت خاورمیانه و آفریقا بازگردد، صادرات ۲۸۴ هزار دستگاهی را در این فصل به ثبت رسانده است. در نهایت اما برندی که در این فصل از جمع پنج تولیدکننده برتر و پرفروش بازار تبلت این منطقه بیرون ماند شرکت

General Mobile بود که توانست ۲۸۲ هزار دستگاه در این فصل به خاورمیانه و آفریقا صادر کند. در واقع بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند General Mobile به خاطر شرکت در پروژه‌های آموزشی بزرگ و گسترده در ترکیه کمی از روند بازار عقب مانده است.

مندز در این مورد می‌گوید: «بازار تبلت بدون شک شاهد یک دوره تغییر در میزان سهم بازار شرکت‌های تولیدکننده خواهد بود. تولیدکنندگان قدیمی کامپیوترهای شخصی مانند Lenovo، Asus، Toshiba، HP و Acer با تلاش و پشتکار بسیار بیشتری به معرفی محصولات جدید خود در بازار تبلت و استفاده از استراتژی‌های خاص برای قیمت‌گذاری می‌پردازند. این موضوع هم به تدریج باعث تغییر قابل توجهی در جلب توجه خریداران از تبلت‌های ارزان‌قیمت چینی به تولیدات با کیفیت این شرکت‌های قدیمی و شناخته شده می‌شود. علاوه بر اینها دو شرکت بزرگ تولیدکننده تبلت در جهان یعنی Apple و Samsung شاهد کاهش ۶درصدی مجموع سهم بازار خود در منطقه خاورمیانه و آفریقا و رسیدن این سهم به ۳۷درصد در فصل دوم سال جاری میلادی بوده‌اند. کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند این روند در آینده هم همچنان ادامه داشته باشد و کاربران و خریداران در این منطقه تمایل بیشتری به خرید تبلت‌های تولید شده توسط شرکت‌های قدیمی سازنده کامپیوترهای شخصی نشان بدهند.» این رقابت شدید و جدی در بازار تبلت منطقه خاورمیانه و آفریقا باعث ایجاد دو بخش قدرتمند در این بازار می‌شود. در یک طرف دو شرکت بزرگ و فعال بازار جهانی تبلت یعنی

Apple و Samsung که مجموعا بیشترین سهم بازار را در میان دیگر تولیدکنندگان این بازار در اختیار دارند، و در طرف دیگر شرکت‌های قدیمی و بزرگ تولید کننده کامپیوترهای شخصی که با سابقه‌ای که در این بازار دارند حالا می‌خواهند سهم قابل توجهی از بازار تبلت‌ها را هم در اختیار بگیرند.

تولیدکنندگان کامپیوتر به‌دنبال سهم بیشتر در بازار تبلت