آغاز ارائه نسل سوم ارتباطی  در کشور و حاشیه‏ها

ایسنا:‏ با پایان دوران انحصار رایتل بر نسل سوم ارتباطی و وعده وزیر ارتباطات برای آغاز به‌کار نسل سوم و چهارم توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در هفته دولت، مشترکان این اپراتورها اشتیاق بیشتری به شناخت خدمات نسل سوم ارتباطی و تفاوت امکانات آن نسبت به نسل‏های قبلی دارند. می‏توان گفت بارزترین تفاوت بین نسل سوم ارتباطی یا همان ۳G با نسل دوم ارتباطی افزایش ظرفیت است که به افزایش سرعت اینترنت منجر می‏شود.

یکی از بارزترین ویژگی‏های نسل سوم ارتباطی که در سال ۲۰۰۳ مرزهایش را تا آمریکا گسترش داد، ارائه سرعتی برابر با ۱۴۴ کیلوبایت در ثانیه بود. این تکنولوژی امروز در جهان می‏تواند سرعتی تا ۱۰ برابر بیشتر از ۴۰۰ کیلوبایت در ثانیه را به مشترکان ارائه دهد. افزایش ترافیک در فناوری ارتباطی نسل سوم در کنار ظرفیت اطلاعاتی بالای نسل سوم به‌خصوص در زمینه ارائه خدمات صوتی باعث شد در سال ۸۹ این فناوری با اپراتور تازه وارد رایتل، ۳G را به سیستم اینترنتی کشور وارد کند. فناوری ارتباطی نسل سوم اگرچه در ایران طبق قوانین نتوانست با حداکثر سرعت ارائه شود اما نقش مهمی در بهبود خدمات پهنای باند ایفا کرد. ایجاد امکان برقراری ارتباط تلفنی تصویری و تلویزیون سیار نیز در کنار اینترنت پرسرعت از جمله خدمات نسل سوم ارتباطی است. اما همه این خدمات در ایران از حاشیه‏ها به دور نماند.

۳G در دنیا با حداکثر سرعت۴۲ مگابایت در ثانیه ارائه می‏شود درحالی‌که رایتل در ایران تنها با نیم گیگابایت در ثانیه نسل سوم ارتباطی را به مشترکان ارائه می‏داد. علاوه‌بر آن مساله برقراری تماس‌های تلفنی تصویری نیز از دیگر مسائل مناقشه‌برانگیز در ابتدای راه‏اندازی نسل سوم ارتباطی در کشور بود. نگرانی‌های برخی از تشکل‌ها و مراجع از تاثیر منفی ورود فناوری تماس تصویری به کشور بر بنیان خانواده و آرامش و امنیت زنان باعث شد، جلوی ارائه سرویس تماس تصویری از سوی تنها اپراتور ارائه‌دهنده این خدمت یعنی رایتل گرفته شود. اعتراضات رایتل مبنی بر اینکه پایه تبلیغات این اپراتور برای ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی، امکان برقراری تماس تصویری بوده است در کنار مطرح شدن برخی از مسائل از جمله اینکه تکنولوژی برقراری ارتباط تصویری با توجه به پیشرفت اینترنت وامکانات ارتباطی دیگر در کشور چندان تکنولوژی تازه‌ای به شمار نمی‏آید نیز نتوانست مسوولان را مجاب کند که به ممنوعیت ارائه سرویس تماس‏های تصویری خاتمه دهند.

اما اکنون وزیر ارتباطات در آستانه هفته دولت و درحالی‌که در ابتدای شهریورماه امسال انحصار رایتل برای ارائه سرویس ۳G به اتمام رسید، دو وعده مهم به مشترکانی که سال‌ها منتظر فراگیر شدن این تکنولوژی در سیستم ارتباطاتی کشور بودند داده است. واعظی با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل داده می‏شود گفته است: مذاکرات مربوط به اعطای مجوز به همراه اول روزهای پایانی خود را سپری می‏کند و در هفته دولت خبر مربوط به آغاز به‌کار نسل سوم ارتباطی داده می‏شود. با این حال برقراری تماس‏های تلفنی تصویری همچنان به عنوان یک پرونده باز مطرح است و به گفته وزیر ارتباطات پیوست فرهنگی تماس تصویری آماده و برای بررسی به رئیس‌جمهوری تقدیم شده است. ایرانسل که پیش از این توانسته بود موافقت‌نامه ارتقای پروانه به نسل‌های بالاتر را با وزارت ارتباطات به امضا برساند، منتظر پایان انحصار اپراتور سوم (رایتل) برای ارائه خدمات ۳G خود بود. همراه اول هم که در حال رایزنی با وزارت ارتباطات برای دستیابی به توافقات نهایی در زمینه نسل سوم ارتباطی است، ۳G خود را با نام «نوترینو» به مشترکان معرفی کرده است. بدون شک حتی عادی‏ترین کاربران اینترنت که با تلفن‏های همراه خود به شبکه اطلاع‏رسانی متصل می‏شوند می‏توانند تفاوت‏های بین نسل دوم و سوم ارتباطی را به خوبی احساس کنند. همچنین نسل دوم ارتباطی همخوانی کمتری با تلفن‏های هوشمند داشت. علاوه برآن درحالی‌که مهم‌ترین کاربرد اینترنت نسل دوم انتقال اطلاعات از طریق صوت است نسل سوم ارتباطی داده‏ها را با بهره‌گیری از تکنولوژی ویدئو کنفرانس و MMS منتقل می‏کند. امکاناتی چون سیستم GPS نیز از جمله ویژگی‌های ۳G است که نسل دوم ارتباطی از آن بی بهره بود. از نظر امنیت در انتقال داده و ارتباط به اینترنت نیز نسل سوم ارتباطی برای مشترکان خود در مقایسه با نسل دوم سطح بالاتری از امنیت را در نظر گرفته است، چراکه شبکه ۳G برای کاربران خود هنگام برقراری ارتباط با سایر کاربران امکان سنجش اعتبار را قرار داده است.

در زمینه برقراری ارتباط با چشم‌پوشی از امکان برقراری تماس تلفنی تصویری در ۳G تفاوت چندانی بین این دو نسل ارتباطی وجود ندارد اگرچه می‏توان گفت سرعت انتقال پیام‏های متنی و تصویری در نسل دوم ارتباطی در مقایسه با نسل سوم بسیار کند است.