دنیای‌اقتصاد: کامپیوترهای شخصی که برای سال‌ها نبض بازار محصولات دیجیتال و نفوذ تکنولوژی کاربردی روزمره را در زندگی افراد در دست داشتند، در سال‌های اخیر و به دنبال رشد و رونق بازار ابزارهای شخصی هوشمند رو به زوال گذاشته است. حالا کارشناسان و آمارهای مختلف تایید می‌کنند که روند رکود نسبی در این بازار در فصل دوم سال ۲۰۱۴ هم ادامه داشته است. آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال ۲۰۱۴ به ۴/۷۴ میلیون دستگاه رسیده که این رقم در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۳ کاهش ۷/۱ درصدی داشته است. این کاهش البته کمترین میزان کاهش صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی از فصل دوم سال ۲۰۱۲ بوده است که زمانی برای وقوع همزمان کاهش صادرات مینی نوت‌بوک‌ها و افزایش چشمگیر صادرات تبلت‌ها به سرتاسر دنیا بود تا ضربه بزرگی به بازار کامپیوترهای شخصی بزند.

در حالی که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند رشد سالانه صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته کاهش ۱/۷ درصدی را تجربه کند، اما تمایل کاربران به استفاده از کامپیوترهای جدید و قدرتمند همراه با ادامه روند جایگزینی کامپیوترهای فرسوده در بخش‌های تجاری باعث شده است که این روند کاهشی سرعت کمتری داشته باشد. از آنجایی که پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP در اوایل ماه آوریل پایان یافت، همچنان مهاجرت از این سیستم عامل به نسخه‌های بعدی ادامه دارد و از این‌رو بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ این بازار شاهد رشدی کم اما با ثبات بوده‌اند تا جایی که حتی در مواردی فروش و صادرات جهانی کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ بیشتر از فروش کامپیوترهای شخصی قابل حمل یا لپ‌تاپ‌ها بوده‌اند. در میان مصرف‌کنندگان اما مدل‌های ارزان قیمتی مانند انواع کروم بوک‌ها طرفداران زیادی داشته و در نتیجه فروش بیشتری هم دارند.

از نظر جغرافیایی اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا بیشترین رشد را در بازار کامپیوترهای شخصی خودشان تجربه کرده‌اند که نشان از ثبات بیشتر در بازار این مناطق دارد. ژاپن هم بعد از محدود کردن میزان پرداخت مالیات‌ها در فصل گذشته، در این فصل شاهد رونق نسبی بازار کامپیوترهای شخصی خودش بوده است. در مقابل اما بازار کامپیوترهای شخصی در مناطق و کشورهای در حال توسعه همچنان شاهد ادامه روند رکود است که این موضوع نشان از اقتصاد ضعیف‌تر و شرایط بی‌ثبات در این جوامع دارد.

«لورن لورد» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «رشد اخیر بازار کامپیوتر در بازارهای بزرگ و توسعه یافته نشانه مثبتی است، هرچند مهم‌ترین دلیل این رشد به خاطر روند بهبود بعد از کاهش شدید تقاضا در سال میلادی گذشته بوده است، اما این رشد نسبی می‌تواند نشانه خوبی برای ادامه روند رشد در ماه‌های آینده هم باشد. در بازار ایالات متحده آمریکا وجود همکاری‌های صنعتی برای شرکت‌های بزرگی مانند HP و Dell باعث شده است که این تولیدکنندگان رشد سریع‌تری را در بازار تجربه کنند تا در نهایت این دو شرکت در مجموع سهم بیش از ۳۲ درصدی از کل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار خودشان داشته باشند. در منطقه آسیا پاسیفیک اما هندوستان با مشارکت‌های مختلف برای تولید و سرهم بندی کامپیوترهای شخصی در کشور خودش توانسته فروش خوب و بازار پر رونقی داشته باشد.»

با این همه صنعت کامپیوترهای شخصی همچنان به خاطر عواملی مانند رونق اقتصاد، تمایل به استفاده از ابزارهای دیجیتال شخصی قابل حمل و طراحی‌های مدرن و جدید به شدت رقابتی است. درست به همین دلیل هم هست که در حالی که پنج تولیدکننده برتر این بازار شاهد مجموع رشد سالانه ۸/۹ درصد در فصل دوم سال ۲۰۱۴ بوده‌اند، این رقم برای بقیه بازار به ۵/۱۸- درصد رسیده است.

ادامه روند رکود در بازار کامپیوترهای شخصی

ادامه روند رکود در بازار کامپیوترهای شخصی