بررسی گوشی Xperia E1 سونی

خبرگزاری فارس: Sony Xperia E۱ Dual یک گوشی رده متوسط است که با قیمتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در رده گوشی‏های نیمه ارزان به حساب می‏آید. داخل جعبه Xperia E۱ یک کابل USB، شارژر، هدفون و دفترچه راهنما قرار دارد.

Sony Xperia E۱ دوسیم‌کارت را پشتیبانی می‏کند.

گوشی در ظاهر طراحی ساده‏ای دارد و به دور از انحناهای اضافه ساخته شده است.

روی گوشی هیچ دکمه فیزیکی تعبیه نشده است؛ در سمت راست گوشی دکمه قفل گوشی و دکمه مربوط به صدا تعبیه شده است. در بالای گوشی نیز دکمه موسیقی قرار دارد. کارکرد ویژه این دکمه همخوانی با برنامه موسیقی واکمن سونی است که دسترسی به آلبوم موسیقی را فراهم می‏کند. در سمت راست گوشی پورت USB تعبیه شده است.

محل قرار گرفتن بلندگو مطابق معمول روی گوشی در قسمت بالا است.

دوربین در پشت گوشی و بالای آن نیز میکروفون دوم قرار داده شده است.

E۱ حدود ۱۲۰ گرم وزن دارد. صفحه آن ۴ اینچ و ابعاد گوشی ۱۱۸ در ۴ /۶۲ در ۱۲ mm ۱۲۰ E۱ است.

در مجموع، گوشی نسبتا جمع‏وجور است و ابعاد گوشی برای راحت قرار گرفتن در دست متعادل و امکان لمس تمام صفحه با یک دست مقدور است.

بدنه گوشی از جنس پلاستیک است. اما جنس پلاستیکی بدنه حالت لغزندگی به بدنه گوشی داده و نگه‏داشتن گوشی در دست را سخت می‏کند. علاوه‌بر این جنس بدنه گوشی در مقایسه با گوشی‏های رده اول، کمی کیفیت پایین به نظر می‏رسد، اما با توجه به تفاوت قیمت این مدل و مدل‏های برتر، این موضوع قابل توجیه است.

سیستم‌عامل این گوشی اندروید ۳ /۴ Jelly Bean است که متاسفانه آخرین نسخه اندروید ۴/۴ KitKat به صورت پیش‏فرض روی این گوشی عرضه نشده است. از دیگر ویژگی‏های ظاهری قابل ذکر گوشی، نور کوچکی است که در زیر صفحه نمایش قرار دارد و متناسب با رنگ غالب صفحه نمایش تغییر می‏کند؛ برای مثال زمانی که عکسی به رنگ غالب آبی نگاه می‏کنید، نور پایین گوشی نیز به رنگ آبی تغییر می‏کند. سخت‌افزار این گوشی از پردازنده Qualcomm MSM۸۲۱۰ Snapdragon ۲۰۰ بهره می‏برد؛ گوشی هنگام بازی و امور معمول روزانه، نسبت به گوشی‏های هم‏ردیف خود عملکرد مناسب و روانی دارد.

این گوشی دارای ۵۱۲ مگابایت RAM، چهار گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت نصب کارت حافظه microSD تا ۳۲ گیگابایت را دارا است. امکانات ارتباطی این گوشی عبارت است از Wi-Fi، بلوتوث نسخه ۰/۴ و HSPA تا سرعت ۲۱Mbps؛ همچنین از GPS به همراه گلوناس برخوردار است. دوربین این گوشی ۳ مگاپیکسل با قابلیت تشخیص چهره و لبخند و تصویربرداری HDR است؛ فیلمبرداری با کیفیت WVGA و ۳۰ فریم در ثانیه انجام می‏شود که درمجموع کیفیت دوربین اصلا قابل قبول نیست و حتی رده قیمتی گوشی نیز ضعف بالای دوربین را توجیه نمی‏کند. به علاوه اینکه به‌رغم پشتیبانی از ۳G فاقد دوربین دوم برای تماس تصویری

است. کیفیت صدا در مکالمات قابل قبول است؛ اما در مقایسه با مدل‏های برتر بازار تفاوت کیفیت قابل لمس است.

در تجربه تست باتری، این دستگاه در شبکه ۲G و در یک استفاده معمول روزانه از مکالمه و اینترنت، حدود یک روز شارژ نگه می‏دارد. به عبارتی در حالت استندبای در شبکه نسل ۲ حدود ۳۶۶ ساعت و در شبکه نسل ۳ حدود ۴۴۱ ساعت شارژ نگه می‏دارد.

همچنین در حالت مکالمه در شبکه نسل ۲ حدودا تا ۱۳ ساعت و در نسل ۳ حدود ۸ ساعت شارژ نگه می‏دارد. در نهایت، به نظر می‏رسد Sony Xperia E۱ Dual با ویژگی‏های اشاره شده و قیمتش رقبای سرسخت زیادی داشته باشد که اغلب آنها چیزی کم‏ از E۱ ندارند، حتی در برخی امکانات نیز از E۱ بهترند.