ایرنا- دومین کارگاه نظریه علوم مخابرات و اطلاعات ایران با حضور چهار تن از برجسته‌ترین استادان جهان و دانشمندانی از هفت کشور، روزهای هفدهم و هجدهم اردیبهشت ماه در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.
در این کارگاه دو روزه که ریاست آن بر عهده محمدرضا عارف و معصومه نصیری دو عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است، جدیدترین نظریه‌های بنیادین مخابرات و اطلاعات مورد بحث و بررسی دانشمندان قرار خواهد گرفت. دو دانشمند از آمریکا و دو دانشمند از آلمان سخنرانی کلیدی خود را درخصوص مهم‌ترین محورها در علوم مخابرات و اطلاعات، ارائه خواهند کرد. همچنین «دیویدتسه»، استاد دانشگاه استنفورد و برنده ۹ جایزه بزرگ علمی، گرهارد کریمر، استاد دانشگاه مونیخ و برنده هفت جایزه بزرگ علمی، رابرت شوبر، استاد دانشگاه نورنبرگ و برنده ۶ جایزه بزرگ علمی و بهنام آژنگ، استاد دانشگاه رایس و عضو فعلی موسسه بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک به ارائه سخنرانی‌های کلیدی خود در این کارگاه خواهند پرداخت.
هرچند تلفن همراه، اینترنت و سایر ابزارهای ساخت مهندسان مخابرات و اطلاعات، برای مردم فناوری‌های آشنایی محسوب می‌شوند، اما این فناوری‌ها بر پایه نظریات بنیادینی هستند که ریشه در تفکرات فیزیک پیشرفته و مفاهیم عمیق ریاضی دارند. دکترجواد صالحی، دبیر علمی کارگاه مخابرات و اطلاعات ایران در این باره می‌گوید: اصل‌مطلب در نظریه مخابرات و اطلاعات از تخیلات بشری نشأت می‌گیرد، مباحث، ذهنی و از جنس مدل‌های ریاضی و محاسباتی است. در اینجا فضای کاملا انتزاعی فیزیک و ریاضی به نظریات مخابرات و اطلاعات تبدیل می‌شوند و این نظریات، مفاهیمی را می‌سازند که فناوری را خلق می‌کنند. به گفته وی، در حال حاضر دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف یکی از مراکز مشهور در حوزه مخابرات و اطلاعات و برخوردار از شهرتی جهانی است. این استاد رشته برق می‌گوید: ما در این دانشگاه کپی‌کاری نمی‌کنیم، بلکه خود حرف اول را می‌زنیم و این هدف ماست. وی با بیان اینکه برترین دانشجویان و استادان نخبه کشور در دانشکده برق دانشگاه شریف جمع شده‌اند، تصریح کرد: الان وارد پژوهش و نظریه‌پردازی شده‌ایم و بسیاری از دانشمندان مطرح دنیا، مقالات متعدد ما را در مجلات معتبر علمی مرجع قرار می‌دهند و دانشمندان جهان، این چهره جدید ما را پذیرفته‌اند. صالحی، استقبال از اولین کارگاه نظریه علوم مخابرات و اطلاعات ایران در سال گذشته و همچنین استقبال از فراخوان دومین کارگاه را نشانگر مقبولیت و اعتبار بالای تحقیقات دانشمندان ایرانی توصیف کرد.
در دومین کارگاه نظریه علوم مخابرات و اطلاعات ایران، نظریه‌های شانون، مخابرات، کدگذاری، اطلاعات و کاربردهای آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.