خودرو خودران گوگل تا 2017 به بازار می‌آید
محققان شرکت گوگل با هدف افزایش امنیت جاده‌ها به‌ویژه کاهش میزان تصادفات مرتبط با دوچرخه‌‌سواران، در حال طراحی خودرو خودران مجهز به فناوری‌های پیشرفته هستند.
به گزارش «ایسنا»، استفاده از فناوری خودروهای خودران در خیابان‌ با چالش‌های متعددی ازجمله عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و خیابان‌های فرعی با دید کور مواجه است.
پروژه خودرو خودران گوگل از سال ۲۰۱۲ در مرکز تحقیقات سری Google X lab آغاز شده و محققان به‌دنبال طراحی و ساخت وسیله نقلیه هوشمندی هستند که بدون نیاز به دخالت انسانی، به کاهش حوادث رانندگی و افزایش ضریب ایمنی رانندگی کمک کرده و امکان مطالعه، استراحت یا کار کردن را برای سرنشینان خودرو فراهم می‌کند.
خودرو خودران نیاز به کنترل توسط انسان ندارد، اما در صورت بروز هرگونه نقص در عملکرد رایانه، امکان کنترل وسیله نقلیه توسط فرد وجود دارد. حسگرهای رادار و لیزرهای مختلف به‌صورت لحظه‌ای اقدام به تهیه نقشه از محیط اطراف خودرو می‌کنند و نرم‌افزار مخصوص گوگل اشیای پیرامون را به ۴ دسته تقسیم می‌کند که شامل خودروهای در حال حرکت، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و اشیای ساکن - خودروهای پارک شده، علائم و موانع - است.
با هدف بهترین عکس‌العمل هنگام مواجه شدن با دوچرخه‌سواران، مهندسان برنامه نرم‌افزاری مخصوصی طراحی کرده‌اند که با رهگیری حرکات دست، چرخش احتمالی دوچرخه‌سوار را تعیین می‌کند. فناوری خودرو خودران روی ۱۲ خودرو لکسوس RX۴۵۰H SUVs در مسافتی بالغ بر ۱/۱ میلیون کیلومتر از بزرگراه‌های آمریکا با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است و محققان امیدوارند که با توسعه این فناوری، امنیت جاده‌ها به‌طور قابل توجهی ارتقا پیدا کند.
پیش‌بینی می‌شود که فناوری خودرو خودران گوگل ظرف سه سال آینده (سال ۲۰۱۷) وارد بازار شود.