حکم دادگاه محلی ترکیه به رفع فیلترینگ یوتیوب
دنیای اقتصاد- اعمال محدودیت برای دسترسی شهروندان ترکیه به شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر خبرساز شده است. این در حالی است که تلاش‌های قانونی برای لغو این شرایط باعث شده است دولت ترکیه در نهایت از ادامه روند ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای مردم این کشور باز بماند. گویا یک دادگاه محلی روز جمعه درست یک روز بعد از لغو ممنوعیت دسترسی به توییتر بعد ازتلاش‌های یک دادگاه محلی دیگر، دستور داده است تا دولت ترکیه ممنوعیت دسترسی به وب‌سایت یوتیوب را بردارد.
دادگاه صلح در آنکارا در حکمی اعلام کرده است که ممنوعیت دسترسی به وب‌سایت یوتیوب بسیار گسترده شده و حقوق شهروندان ترکیه را نقض می‌کند. در این حکم به رای دادگاه قبلی درباره برداشتن ممنوعیت دسترسی به توییتر و لغو فیلترینگ این شبکه اجتماعی هم اشاره شده است. دادگاه آنکارا با وجود صدور حکم برای رفع فیلترینگ یوتیوب، اعلام کرده است که همچنان دسترسی به پانزده ویدئوی موجود در این وب سایت باید ممنوع باقی بماند.
دولت ترکیه از روز بیست‌وهفتم ماه مارس دسترسی به یوتیوب را ممنوع کرد. این اتفاق به دنبال انتشار ویدئوهایی از یک جلسه غیرعلنی مقامات ترکیه در یوتیوب افتاد که در آنها این مقامات درباره امکانات ارتش این کشور برای اقدام علیه سوریه بحث می‌کردند. با این همه اما هنوز تصمیم دولت ترکیه برای اجرای این حکم و برداشتن ممنوعیت دسترسی به یوتیوب مشخص نشده است.
از طرفی در روز بیست‌وششم ماه مارس یک دادگاه محلی به رفع ممنوعیت دسترسی به شبکه اجتماعی توییتر رای داد، اما گویا یک رای دیگر از سوی دادگاه قانون اساسی لازم بود تا دولت ترکیه حکم رفع فیلترینگ توییتر را اجرا کند.
فیلترینگ‌های اخیر در ترکیه از روز بیستم مارس و زمانی آغاز شد که نخست‌وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان اعلام کرد که دسترسی به توییتر را ممنوع می‌کند. از آن زمان مردم ترکیه برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها کمک گرفته‌اند. کاربران ترک توییتر در روز بعد از رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی ۲/۱ میلیون توییت ارسال کردند که یک رکورد جدید برای این کشور به حساب می‌آید.