وزیر مخابرات افغانستان: جز در ۴ مورد فیلتر نداریم
وزیر مخابرات افغانستان در آخرین گفت و گوی خود به ارائه گزارش‌هایی در خصوص وضعیت پیشرفت فناوری اطلاعات و فیلترینگ در این کشور پرداخته است. امیرزی سنگین، در 10 سال اخیر و در هر دو دوره ریاست‌جمهوری حامد کرزی، در مقام وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، هدایت فناوری اطلاعات را در کشور افغانستان در دست داشته در گفت و گویی اعلام کرده است: فیلترینگ در افغانستان فقط شامل پورنوگرافی، قمار، فروش سلاح و فروش مواد مخدر می‌شود که عکس‌العمل منفی هم نداشته است.
وی در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته افغانستان چه پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری داشته است، می‌گوید: افغانستان در ده دوازده سال اخیر در بخش فناوری اطلاعات و مخابرات پیشرفت بسیار خوبی داشته است. در کشور چیزی موجود نبود و ما از صفر آغاز کردیم. هموطنان ما به خاطر یک ارتباط تلفنی به ممالک همسایه می‌رفتند. اما امروز سیستم خدمات موبایل تقریبا با ضریب نفوذ ۹۰ درصد در کشور همراه است و در افغانستان حدود ۲۱ میلیون تلفن همراه وجود دارد.
وی در ادامه افزوده است که در بخش فناوری اطلاعات افغانستان، ۵ شرکت بزرگ مخابراتی و حدود ۵۰-۴۰ شرکت خدمات اینترنتی دارد که جمعا در این حوزه ۱/۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وزیر مخابرات افغانستان با اشاره به وضعیت اینترنت پرسرعت همراه در این کشور تصریح کرده است که از دو سال قبل فناوری نسل سوم یا ۳G به این کشور آورده شده و در حال حاضر، به چهار شرکت جواز ۳G داده شده و حالا در ۱۶ ولایت این خدمات فعال است.
براساس اظهارات وی چون افغانستان یک مملکت عقب‌مانده است، دولت در تلاش است تا با استفاده از فناوری اطلاعات، رشد اقتصادی را سرعت ببخشد. وی در ادامه درخصوص فیلترینگ و خط قرمزهای دولت در فضای اینترنت این کشور می‌گوید:‌ یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ حکومت در ۱۰ سال گذشته، آزادی بیان است و این را ما در بخش فناوری اطلاعات هم بسیار ارج می‌نهیم. می‌توانم بگویم که به جز در چهار مورد خاص که سیاست حکومت است، فیلترینگ تا به حال صورت نگرفته: پورنوگرافی، قمار، فروش سلاح و فروش مواد مخدر. در این عرصه‌ها فیلترینگ صورت می‌گیرد و غیر از آن مطلقا آزادی است و هیچ فیلترینگی نیست. این فیلترینگ از طرف جامعه هم قبول شده و ما تا به حال یک عکس‌العمل منفی هم در این مورد ندیده‌ایم.