بازگشت برندهای اروپایی و آمریکایی به بازار لپ‌تاپ
بازار نوت‌بوک مملو از برندهای متنوعی است که هرکدام سهمی از میزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.
برندهایی که البته بسته به قیمت و گستردگی دفاتر خدمات پس از فروش در رده‌های گوناگون از لحاظ محبوبیت در بازار ایستاده‌‌اند و اینک به نظر می‌رسد با انتشار اخبار جدید در رابطه با لغو برخی از تحریم‌ها بیم دارند جایگاه خود را از دست بدهند.
به گفته کارشناسان و فعالان بازار به نظر می‌رسد تغییرات اساسی در بازار در حال وقوع است و پس از این دوره طولانی رکود، روزهای پرتغییر و بسیار متفاوتی را نسبت به قبل در پیش‌رو داریم.
اگر مشتاق هستید بدانید چه تغییر و تحولاتی در انتظار بازار است و در حال حاضر وضعیت بازار از لحاظ رده‌بندی برندها به چه صورت است این مطلب را بخوانید:
برندهای مطرح در بازار نوت‌بوک
بازار نوت‌بوک طی دو سال اخیر بنا به دلایلی چون شدت گرفتن برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با کاهش تنوع از لحاظ برند مواجه شد.
برندهای آسیایی نیز از این فرصت استفاده کرده و با راه‌اندازی و تقویت دفاتر فروش و خدمات پس از فروش در صدد کسب سهم فروش بیشتری از بازار بر آمدند و برندهای آمریکایی و اروپایی را از بازار عقب زدند. نتیجه این شده است که بازار لپ‌تاپ ایران به محلی برای فروش لپ‌تاپ‌های میان قیمت و ارزان‌قیمت آسیایی تبدیل شده و برندهای آمریکایی و اروپایی و همچنین برندهای گران‌قیمت آسیایی نظیر سونی رفته رفته سهم خود را به برندهای دیگر دادند.
به گفتــه فعــالان بازار در بازار کنونی کامپیوتر برندهایDELL، TOSHIBA، HP، SONY جای خود را به برندهای دیگری نظیر ASUS، LENOVO، ACER، MSI و... داده‌اند. به گفته آنها برخی از این برندها دارای دفاتر مرکزی از سوی شرکت تولیدکننده و نمایندگی‌های متعددی در بازار ایران هستند. برخی نیز تنها به دفتر مرکزی و البته یک نماینده به اصطلاح رسمی بسنده کرده و خود را درگیر مسائل و پیچیدگی‌های تعدد نمایندگی‌های فروش نکرده‌اند.
محمد برمکی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در بازار ایران این برندهای آسیایی نظیر
ASUS، LENOVO، MSI، ACER و... هستند که بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده‌اند و برندهایی نظیر SONY ژاپنی، HP وDELL که زمانی بیشترین فروش بازار را داشتند به حاشیه فرستاده شده‌اند. همچنین براساس اعلام باشگاه فعالان آی‌سی‌تی نیز ASUS محبوب‌ترین برند بازار لپ‌تاپ است. بر اساس گزارش باشگاه فعالان آی‌سی‌تی پس از ایسوس برندهای لنوو، ایسر، سونی، دل، ام اس‌ای و... در رده‌های بعدی محبوبیت قرار دارند.
البته این گزارش با آنچه کارشناسان و فعالان بازار در رابطه با رده‌بندی برندها اعلام کرده‌اند متفاوت است. براساس اعلام کارشناسان سونی با توجه به فروش خط تولید نوت‌بوک‌هایش و عرضه نمونه‌های گران‌قیمت در رده‌های پایانی محبوبیت قرار دارد. به گفته آنها ایسوس، لنوو، ایسر، ام اس آی، فوجیتسو و... به ترتیب محبوب‌ترین‌های بازار هستند.
تحولات پیش روی بازار
با انتشار خبر لغو تحریم‌ها این پیش‌بینی کارشناسان در رابطه با حضور پررنگ برندهای آمریکایی نظیر دل، اچ‌پی و اپل در بازار قوت گرفته است.
البته گروهی از کارشناسان با بیان این مطلب که لغو تحریم تغییری در روند قیمت‌ها در بازار در کوتاه‌مدت نخواهد داشت به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند لغو تحریم‌ها به تسهیل روند واردات برندهایی که تا کنون در بازار کمیاب بودند منجر می‌شود و به احتمال قوی در بازار نوت‌بوک ایران، شاهد عرضه گسترده محصولات برندهایی خواهیم بود که تاکنون در بازار به شدت کمیاب بودند. علاوه‌بر اینها کارشناسان از ایجاد دفاتر خدمات پس از فروش و نمایندگی فروش در ایران خبر داده و می‌گویند این امکان وجود خواهد داشت تا شرکت‌های دل، اچ‌پی و... در ایران دفتر نمایندگی ثبت
کنند.
محمد روانبخش یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: اگر چه وقوع این اتفاقات زمان می‌برد، ولی به نظر می‌رسد روزهای خوب برای بازار در راه است. حتی اگر قیمت‌ها در حد مورد انتظار خریداران کاهش نیابد. اما افزیش تنوع برند در بازار موجب پویایی بازار می‌شود. ضمن اینکه قیمت برای تمام کاربران و خریداران نوت‌بوک مهم نیست و خریداران حق دارند از میان برندهای گوناگون کالا را انتخاب کرده و از خدمات پس از فروش نیز بهره‌مند شوند.
فعالان بازار با تاکید بر این موضوع که بازگشت روزهای خوب به بازار به معنی کاهش قیمت نیست به «دنیای‌اقتصاد» گفتند پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده رده‌بندی برندها در بازار ایران دستخوش تغییرات اساسی شود. این در حالی است که گروهی می‌گویند در حال حاضر برندهایی نظیر ایسوس، لنوو و... در بازارهای جهانی نیز در رتبه‌های نخست محبوبیت هستند و این محبوبیت بالا در ایران تنها به‌دلیل وجود تحریم برندهای آمریکایی نیست. به گفته آنها لغو تحریم‌ها تغییر چندانی در رده‌بندی برندها در بازار ایران ایجاد نخواهد کرد.