۱۵ سال زندان؛ مجازات سرقت گوشی تلفن همراه در گواتمالا
مجلس گواتمالا امروز چهارشنبه قانونی را به صورت اضطراری به تصویب رساند که بر اساس آن، دزدیدن هر گوشی تلفن همراه، مجازاتی به میزان ۱۵ سال حبس و پرداخت مبلغ بیش از ۱۸ هزار یورو (بیش از ۷۰ میلیون تومان) به صاحبان تلفن‌ها به همراه خواهد داشت.
به گزارش «ایرنا»، این قانون برای کشوری در آمریکای مرکزی تصویب شده است که به گفته منابع امنیتی، هر چهار دقیقه یک گوشی تلفن همراه در آن، گم یا سرقت می‌شود. خبرگزاری افه اسپانیا گزارش داد که هدف این قانون، کاهش چندبرابری خشونت‌های مرتبط با سرقت تلفن همراه در گواتمالا است؛ جایی که سال گذشته میلادی شاهد سرقت بیش از ۱۴۲ هزار گوشی موبایل بوده است.
خانم نینث مونته نگرو نماینده کنگره پاراگوئه از حزب مخالف انکوئنترو که از تهیه کنندگان این طرح بود، گفت: هدف این قانون، به زندان انداختن کسانی است که گوشی‌های تلفن همراه را می دزدند یا دستگاه‌هایی را که به شکل غیرقانونی به دست آمده است، خرید و فروش می کنند. بر اساس این گزارش، قانون مذکور، کسانی که گوشی تلفن همراه را بدزدند به ۶ تا ۱۵ سال زندان محکوم می‌کند. همچنین، کسانی که گوشی‌های دارای منشا مشکوک را خریداری کنند، به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد.
افراد شر خر که دستگاه‌های تلفن همراهی را که ربوده شده یا از سوی صاحبانش، گم شده باشد، خرید و فروش کنند هم مجازات مشابهی خواهند داشت. به گفته مقام‌های گواتمالا، در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۱۴۳ هزار گوشی تلفن همراه در این کشور ۱۵ میلیون نفری سرقت شد که ۴۰ درصد بیش از سال ۲۰۱۱ میلادی بود. همچنین برآورد می شود که هر ماه ۱۰ نفر در اقدامات مرتبط با سرقت موبایل در گواتمالا به قتل می رسند. گواتمالا یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان است و ماهانه ۵۰۰ نفر در آن بر اثر خشونت گروه‌های تبهکار و ناامنی اجتماعی کشته می‌شوند.