دنیای اقتصاد- در حالی که بازار محصولات دیجیتال شخصی هوشمند مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند تاثیر قابل توجهی بر بازار کامپیوترهای شخصی و محصولات وابسته آن گذاشته است، اما این بازار هنوز نفس می‌کشد. در واقع رونق چشمگیر بازار گجت‌های هوشمند به صورت همزمان باعث شده است که بازار کامپیوترهای شخصی و لوازم جانبی وابسته آن با رکود سنگینی مواجه شود.
با این حال اما بازار کامپیوترهای شخصی به کمک بعضی تکنولوژی‌های جدید و البته کاربری‌های خاصی مانند کاربری‌های اداری و تجاری، هنوز هم نفس می‌کشد و زنده است.
درست به همین دلیل هم هست که بازار محصولات جانبی مانند مانیتورها، اسپیکرها یا ماوس و کیبوردها هنوز هم رونقی نسبی دارد.
این رونق آنقدر هست که هنوز توانسته شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ را در این بازار حفظ کند و نگه دارد.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که شرکت Dell بعد از حدود ۶ سال توانسته است رقیب قدیمی خودش یعنی Samsung را پشت سر گذاشته و حاکمیت بازار جهانی انواع مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی را در دست بگیرد.
Dell با صادرات جهانی بیش از 5 میلیون دستگاه مانیتور ویژه کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال 2013 توانسته است Samsung را پشت سر بگذارد. این گزارش نشان می‌دهد که کل صادرات جهانی بازار مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال جاری میلادی به 5/33 میلیون دستگاه رسیده است که تا 6/1 میلیون دستگاه بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده در گذشته است.
حالا بازار این محصولات در فصل دوم امسال رشد سالانه 7/0- درصد را تجربه کرده است.
«جنیفر سانگ»، یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «شرکت Dell میزان صادرات جهانی خودش را تا 7/12 درصد نسبت به فصل اول امسال افزایش داده که باعث شده است این شرکت عنوان برترین تولیدکننده مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی را در اختیار خودش بگیرد.
هر چند Samsung از نظر میزان درآمد حاصل از فروش همچنان رهبر این بازار است، اما از نظر میزان صادرات جهانی حالا بعد از Dell قرار می‌گیرد.
از نظر جغرافیایی، کشور چین همچنان بزرگ‌ترین بازار برای مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی است و سهم 2/29 درصدی از کل بازار جهانی این محصولات را در اختیار دارد و بعد از آن ایالات متحده آمریکا با سهم بازار 4/18 درصدی رتبه دوم را در اختیار دارد.
در نهایت برزیل با سهم بازار 3/4 درصدی و با فاصله زیادی در رتبه سوم قرار دارد.»
کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC با نگاهی به آینده پیش‌بینی می‌کنند که میزان صادرات جهانی بازار مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی در فصل سوم امسال با رشد سالانه 7/0 درصدی، صادرات جهانی
8/33 میلیون دستگاهی را تجربه کند. در نهایت این کارشناسان انتظار دارند که میزان صادرات جهانی بازار این محصولات برای کل سال 2013 به 7/134 میلیون دستگاه برسد، در حالی که این رقم برای کل سال 2012 برابر 4/134 میلیون دستگاه بوده است که این برابر با رشد سالانه 7/9- درصد خواهد بود.
این کارشناسان انتظار دارند تا سال 2017 صادرات جهانی مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی با کاهش بیشتری مواجه شده و به 8/110 میلیون دستگاه خواهد رسید.
این در حالی است که پیش‌بینی‌های گذشته برای این رقم در سال 2017 برابر 6/13 میلیون دستگاه بوده است. کارشناسان معتقدند کاهش قیمت موبایل‌های هوشمند باعث خواهد شد که بازار کامپیوترهای شخصی و لوازم وابسته آن رکودی جدی و بزرگ را تجربه کنند.
تکنولوژی پس زمینه LED در بازار جهانی مانیتورها همچنان بیشترین طرفداران را داشته و سهم۶/۸۱ درصدی از کل این بازار را در فصل دوم سال ۲۰۱۳ داشته است.
این میزان برابر با رشد سالانه ۲/۲۱ درصدی بوده است.
نمایشگرهایی با اندازه ۲۱ اینچی هم محبوب‌ترین‌های این بازار هستند و سهم ۱/۱۹ درصدی از این بازار را در فصل گذشته امسال در اختیار داشته‌اند.
از طرفی انتظار می‌رود مانیتورهای مجهز به تیونر تلویزیون همچنان در بازار رشد کنند و تا سال ۲۰۱۷ سهم ۷/۷ درصدی از کل این بازار جهانی را در اختیار بگیرند.
این در حالی است که سهم بازار این نوع مانیتورها در فصل دوم سال ۲۰۱۳ برابر ۷/۵ درصد بوده است. در بازار مانیتورهای مجهز به تیونر تلویزیون هم دو شرکت LG و Samsung با مجموع سهم بازار ۹۵ درصد بیشترین سهم بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند.
این در حالی است که مانیتورهای لمسی هنوز هم سهم کمی از بازار کل مانیتورها را در اختیار دارند و سهم آنها در فصل دوم امسال به ۳/۰ درصد رسیده است. شرکت Dell، اما در بازار این مانیتورهای لمسی هم با سهم ۵/۲۲ درصدی پیشرو است.