انقلاب ساعت‌های هوشمند
م.ر.بهنام رئوف این روزها بازار تلفن همراه شاهد رقابت‌های جدیدی شده است. همان‌طور که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد دیگر بازار از گوشی‌هایی با دوربین‌های 13مگاپیکسلی و پردازنده‌های چهارهسته‌ای یا دو هسته‌ای اشباع شده است و همین عوامل جنگ بین تولیدکنندگان تلفن همراه را به سمت لوازم جانبی یا دستگاه‌های همراهی کشانده که به نوعی می‌توانند عملکرد تلفن‌های هوشمند را کنترل کنند.
افزایش ابعاد گوشی‌های هوشمند یکی از دلایلی است که باعث شده تا این روزها تولیدکنندگان به فکر ساخت دستگاهی بیفتند که بتواند بدون نیاز به درآوردن گوشی از جیب یا حتی کیف امکان دسترسی کاربران به برخی از قابلیت‌های گوشی را فراهم کند. بر همین اساس تئوری ساعت‌های هوشمند شکل گرفت؛ وسیله‌ای که همیشه می‌تواند روی دست کاربر باشد و در عین حال امکان مدیریت گوشی را نیز برای کاربر فراهم سازد. هرچند که بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته گفته می‌شد که فراگیری استفاده از تلفن همراه در چند سال اخیر میزان استقبال کاربران را از وسایلی همچون ساعت مچی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری یا حتی دستگاه‌های پخش فیلم و موسیقی را کاهش داده است؛ اما اکنون نوبت به آن رسیده است تا کاربران گوشی‌های هوشمند باز هم با ساعت‌های مچی آشتی کرده و این بار از فناوری جدیدی با نام ساعت هوشمند استفاده کنند.
اسمارت واچ چیست؟
ساعت هوشمند (به انگلیسی: Smart watch)‏ نوعی ساعت مچی غیرشماطه‌ای است که علاوه بر نشان دادن زمان، توانایی انجام برخی پردازش‌ها از نوع دستیار دیجیتال شخصی را نیز دارد. پخش رادیو، موقعیت‌یابی جی پی اس، تلفن همراه، پخش موزیک و صوت، صفحه لمسی، بازی‌های رایانه‌ای و سیستم‌عامل از نوین‌ترین نوآوری‌ها در دنیای این محصولات برشمرده می‌شود. تقریبا یک سال و نیم پیش بود که زمزمه ساخت و عرضه ساعت‌های هوشمند از سوی تولیدکنندگان مختلف بر سر زبان‌ها افتاد. هر چند که در آن زمان انتظار می‌رفت شرکت اپل به بهانه انتشار شایعات مختلف و عکس‌های ساختگی در دنیای وب اولین عرضه‌کننده رسمی این محصولات باشد، اما به هر حال این کمپانی ژاپنی سونی بود که اولین ساعت هوشمند قابل اتصال به گوشی تلفن همراه را برای گوشی‌های سونی روانه بازار کرد. البته اولین نسخه از ساعت‌های سونی علاوه بر اتصال به گوشی‌های سونی می‌توانستند به گوشی‌های دارای سیستم‌عامل آندروید با نسخه ۴ به بالا هم متصل شوند. با این حال این مدل از ساعت هوشمند نواقصی هم داشت که از جمله آن می‌توان به طراحی آن‌چنان نچسبش در کنار ضعف در باتری اشاره کرد. همین شد که سونی تصمیم گرفت تا در کمتر از تنها ۶ ماه نسخه جدید ساعت هوشمند خود را در طراحی شیک و با باتری‌ای قدرتمندتر روانه بازار کند. هر چند که شاید در نگاه اول به نظر رسد که این ساعت‌های هوشمند تنها می‌توانند رابطی بین گوشی و ساعت باشند، اما با گسترش آنها و ساخت برنامه‌های کاربردی مختلف که در حقیقت روی گوشی نصب می‌شوند، به امکانات آنها افزوده می‌شود. در نسخه‌های ابتدایی تنها امکان نمایش ساعت و تماس‌ها و پیامک‌ها وجود داشت، اما اکنون علاوه بر این امکانات قابلیت چک کردن ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به وضعیت آب و هوا، دیدن نقشه جغرافیایی و قابلیت‌هایی از این نظیر نیز به آنها اضافه شده است.
کدام شرکت‌هاوارد این عرصه شده‌اند؟
تا به امروز اما فروش ساعت‌های هوشمند آن‌چنان که باید خیره کننده نبوده است، اما به گفته تحلیلگران بازار انتظار می‌رود که بازار این محصولات تا چند سال آینده رشد خیره کننده‌ای داشته باشد. تخمین زده می‌شود که فروش ساعت‌های هوشمند امسال به ۲/۱ میلیون برسد و سال آینده به ۷ میلیون و در سال ۲۰۱۸ به ۱۴۰ میلیون. بر همین اساس شنیده می‌شود که اکنون بسیاری از برندهای مطرح بازار در حال ساخت ساعت‌های جدید با قابلیت‌های متنوع هستند.
بر همین اساس گفته شده است که دو شرکت معتبر تایوانی که به مونتاژ محصولات شرکت اپل مشغول هستند سفارش تولید ساعت هوشمند این شرکت را دریافت کرده‌اند. وانلی وانگ، تحلیلگر ارشدCIMB Securities گفت: اپل در سال ۲۰۱۴ ساعت هوشمند خود را به بازار معرفی خواهد کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت Inventec تایوان یکی از مهم‌ترین منابع مونتاژ ساعت هوشمند iWatch خواهد بود. وی تصریح کرد که بیش از ۶۰ درصد از سفارش‌های تولید و مونتاژ ساعت هوشمند iWatch به این شرکت تایوانی تعلق گرفته است. این تحلیلگر اظهار کرد که شرکت اپل در اولین سال پس از رونمایی از ساعت هوشمند خود بیش از ۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه از این ساعت‌ها تولید خواهد کرد و انتظار می‌رود ساعت هوشمند اپل با بهای میانگین ۱۹۹ دلار به بازار عرضه شود.
از سوی دیگر گوگل هم به تازگی با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد: اواخر سال گذشته یک شرکت تولیدکننده ساعت‌های مچی مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید را خریداری کرده است. البته گوگل هنوز جزئیات مربوط به این قرارداد را منتشر نکرده و فقط تایید کرده است که در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی شرکت تولیدکننده ساعت‌های مچی هوشمند Wimm Labs را خریداری کرده است. بنابراین گزارش، شرکت Wimm Labs تولید ساعت‌های مچی هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید را از مدتی قبل آغاز کرد؛ اما سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که به دنبال آغاز همکاری با یک شرکت بزرگ‌تر، به فعالیت‌های خود خاتمه داده است. شرکت گوگل هم‌اکنون به عنوان خریدار این شرکت معرفی شده است تا از این طریق بتواند آمادگی خود را برای ورود به بازار جهانی ساعت‌های مچی هوشمند به‌طور رسمی اعلام کند.
همچنین به تازگی و به دنبال خرید نوکیا توسط مایکروسافت تصاویر اولیه یک ساعت هوشمند از سوی مایکروسافت نیز منتشر شده است. چندی پیش مایکروسافت اعلام کرده بود که قرار است یک ساعت هوشمند راهی بازار کند و هم‌اکنون طرح اولیه‌ای از ساعت این شرکت منتشر شده است. بر اساس گزارش مایکروسافت، نمونه آزمایشی ساعت هوشمند بخشی از پروژه سرفیس است که دارای بندهایی از سیاه و سفید گرفته تا آبی و قرمز و زرد خواهد بود. گزارش‌ها حاکی است این ساعت از اکسی نیترید آلومینیوم که یکی از آلیاژهای نیمه شفاف آلومینیوم است، تشکیل شده و تا سه برابر مقاوم‌تر از سایر شیشه‌هاست.
ساعت‌های هوشمندی کهبه بازار عرضه شدند
جدا از دو نسخه ساعت هوشمند سونی شرکت سامسونگ نیز به تازگی از ساعت هوشمند خود در نمایشگاه ایفا برلین رونمایی کرده است. سامسونگ گلکسی‌گیر (به انگلیسی: Samsung Galaxy Gear)‏ یک ساعت هوشمند است که در ۴ سپتامبر ۲۰۱۳ توسط سامسونگ در برلین معرفی شد و از ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۳ در ۱۴۰ کشور جهان عرضه می‌شود و از اکتبر در ایالات متحده با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه می‌شود. این ساعت فعلا فقط با گلکسی نوت ۳ و گلکسی نوت ۱/۱۰ کار می‌کند؛ اما با این حال سامسونگی‌ها وعده داده‌اند که به زودی این ساعت می‌تواند با سایر گوشی‌های ساخت سامسونگ و همچنین برندهای دیگر نیز متصل شود.
پراناو میستری یکی از اعضای تیم طراحی سامسونگ در نمایشگاه فناوری برلین به خبرنگاران گفت: با گلکسی‌گیر شما می‌توانید تماس بگیرید یا به تماس‌های خود پاسخ دهید، بدون آنکه مجبور باشید گوشی خود را از جیبتان خارج کنید. این ساعت هوشمند همانند بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌های ساخته شده سامسونگ از سیستم‌عامل آندروید گوگل بهره می‌برد. سامسونگ اعلام کرد: این اسمارت فون دریافت پیام‌ها و تماس‌ها را روی نمایشگر ۶۳/۱ اینچی خود به کاربر اطلاع می‌دهد. بند این ساعت که در شش رنگ مختلف عرضه شده مجهز به یک دوربین است که می‌توان با آن عکس و فیلم تهیه کرد. همچنین نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک نیز برای این ساعت عرضه شده است. همچنین تعداد نرم‌افزارهایی که در حال حاضر با این ساعت هوشمند کار می‌کنند، فعلا محدود است.