در فصل دوم سال جاری میلادی در مجموع ۲۲۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار جهانی عرضه شد که این رقم معادل 8/51 درصد تمام تلفن‌های همراه موجود در جهان بود. به گزارش «فارس» به نقل از ان‌دی‌تی‌وی، این‌طور که نتایج حاصل از مطالعات جدید نشان داده است، در طول سه ماه بین آوریل تا ژوئن 2013 گوشی‌های هوشمند بخش اعظم بازار جهانی تلفن‌همراه را از آن خود کردند و گوشی‌های معمولی را پشت‌سر گذاشتند.
این طور که گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد، در فصل دوم سال‌جاری میلادی در مجموع ۲۲۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار جهانی عرضه شد که این رقم معادل ۸/۵۱ درصد از تمام تلفن‌های همراه موجود در جهان بود. این نخستین باری بود که به طور رسمی مشخص شد تعداد گوشی‌های هوشمند از گوشی‌های معمولی بیشتر شده است. گوشی‌های معمولی که فاقد سیستم‌عامل هستند، معمولا به اینترنت دسترسی ندارند و ابزارهای کاربردی برای آنها ارائه نمی‌شود.
این بررسی نشان داد که سامسونگ همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌همراه در جهان محسوب می‌شود و در کنار آن آندروید گوگل محبوب‌ترین سیستم‌عامل در این بازار است و ۷۹ درصد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. گارتنر توضیح داد که سیستم‌عامل موبایلی مایکروسافت موسوم به ویندوز فون نیز در پله سوم محبوب‌ترین سیستم‌های عامل جهان ایستاده است و ۳/۳ درصد از این بازار به ویندوز فون مایکروسافت اختصاص دارد.
با این اتفاق، محبوبیت ویندوز فون از بلک‌بری بیشتر شده است و سیستم‌عامل بلک‌بری با تصاحب ۷/۲درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در رتبه چهارم قرار گرفته است. «آنشول گوپتا» ( Anshul Gupta) از تحلیلگران گارتنر در این خصوص توضیح داد: «در حالی که مایکروسافت طی فصل دوم سال‌جاری میلادی کوشیده است سهم خود را در بازار جهانی تلفن‌های همراه افزایش دهد، این شرکت باید تمرکز بیشتری بر مراکز توسعه دهنده نرم‌افزاری داشته باشد و برای رشد در این بازار از آنها کمک بگیرد». سیستم‌عامل iOS اپل که روی گوشی‌های هوشمند آی‌فون عرضه می‌شود نیز صاحب ۲/۱۴ درصد از بازار جهانی است. این رقم برای فصل نخست سال‌جاری میلادی ۸/۱۸ درصد محاسبه شده بود.