خواب تابستانی بازار لوازم صوتی و تصویری

مینا صباغی

قدم‌هایش به سمت جلو پیش می‌رود اما نگاهش با گام‌هایش هماهنگ و همسو نیست و به راه خود ادامه می‌دهد، گاهی اوقات نیز تماشای صحنه‌های زیبا و مناظر جذاب این فروشگاه‌ها ناخودآگاه گام‌هایش را کندتر می‌کند و... اینجا جمهوری است، خیابانی که روزانه قشر کثیری از علاقه‌مندان به تکنولوژی و لوازم دیجیتالی یا به عبارتی دوستداران دنیای پیشرفته صوتی و تصویری را به سوی خود می‌کشاند، شاید بسیاری از افرادی که هر روز به این خیابان مراجعه می‌کنند و از کنار فروشگاه‌های پرزرق و برق و رویایی آن رد می‌شوند، واقعا خریدار محصولات صوتی و تصویری آن نباشند ولی به جرات می‌توان گفت که درصد بالایی از این افراد هنگام عبور از کنار ویترین این فروشگاه‌های متنوع و جذاب، ثانیه و یا دقیقه‌ای به تصاویر مهیج و رنگارنگی که از صفحه‌های بسیار بزرگ نمایشگرهای مدرن امروزی (LCD)ها پخش می‌شود، خیره می‌شوند و توقفی هم دارند و برای پاسخگویی به حس کنجکاوی هم که شده درصددند تا سری به فروشگاه‌ها بزنند و از قیمت تقریبی آنها مطلع شوند.

به زودی محصولات سامسونگ در ایران تولید می‌شود

بازار لوازم صوتی و تصویری جزو یکی از بازارهای پرنوسان از لحاظ قیمت است.

چرا که این لوازم و به طور کلی محصولات دیجیتالی روز به روز تحولات زیادی را تجربه می‌کنند.

با ورود دستگاه‌های پیشرفته از تعداد متقاضیان دستگاه‌های قدیمی کاسته می‌شود و با رقابتی شدن بازار، قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد، البته همه این موارد تا حدودی در میزان کاهش و یا افزایش قیمت محصولات صوتی و تصویری تاثیرگذار هستند.

«محمد حسین برخوردار» مدیر عامل سام الکترونیک در مورد قیمت محصولات صوتی و تصویری تولید داخل گفت: با توجه به اینکه هزینه دستمزد کارگرها، مواد اولیه و بسته‌بندی لوازم صوتی و تصویری افزایش یافته، قیمت محصولات صوتی و تصویری تولید داخل افزایش نیافته است.

وی همچنین به حمایت از تولیدات داخلی پرداخت و گفت: بیشتر لوازم صوتی و تصویری تولید داخل با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب ارائه می‌شوند، این در حالی است که این تولیدات با تکنولوژی روز دنیا همگام هستند و از نوآوری آنها در ساخت محصولات داخلی استفاده می‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صوتی و تصویری ظرفیت تولید داخلی انواع تلویزیون و LCD را در سال گذشته یک‌میلیون و ۲۵۰هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد دستگاه تلویزیون تولید شده در سال گذشته حدود ۹۰درصد آن به فروش رفته است که حدود زیادی پاسخگوی نیاز داخلی بود. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود آمار تعداد تولیدات این دستگاه افزایش یابد.

وی همچنین به ورود لوازم صوتی وتصویری به صورت قاچاق از طریق مبادی غیر رسمی اشاره کرد و گفت: بسیار دیده می‌شود که از طریق مرزهای غربی ایران لوازم صوتی و تصویری به صورت غیر‌رسمی وارد کشور می‌شوند.

برخوردار همچنین به کاهش قیمت برخی از انواع LCDهای موجود در بازار طی چند ماه اخیر پرداخت و گفت: کاهش قیمت انواع LCD به کاهش قیمت جهانی برخی از مواد به کار گرفته شده در LCDها مربوط می‌شود، به طور مثال بالارفتن میزان تولید انواع پنل LCD و رقابت شدید شرکت‌های تولیدکننده این محصول باعث شد که قیمت انواع پنل کاهش و به دنبال آن نیز LCDها با کاهش قیمت روبه‌رو باشند. همچنین زیادشدن تعداد شرکت‌های تولیدکننده انواع تلویزیون‌های LCD و تغییر گرایش بیشتر شرکت‌های تولیدکننده به سمت تولید این محصولات این شرایط را به وجود آورد تا شرکت‌های مختلف برای ایجاد بازار رقابتی اقدام به کاهش قیمت محصولات خود کنند.

مدیرعامل سام الکترونیک همچنین از تولید انواع لوازم صوتی و تصویری سامسونگ در ایران تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: شرکت سامسونگ قصد دارد خط تولید از انواع لوازم صوتی و تصویری این شرکت را در ایران راه‌اندازی کند.

به گفته وی، در حال حاضر شرکت‌های داخلی تولیدکننده انواع لوازم صوتی و تصویری شامل سام‌الکترونیک، شهاب، صنام، پارس الکتریک هستند که تولیدات آنها در حد کیفیت جهانی است.

وی همچنین به رکود بازار برخی از لوازم صوتی و تصویری در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: در فصل تابستان به علت مسافرت بیشتر مردم خرید لوازم صوتی و تصویری تا حدودی کاهش می‌یابد.

کاهش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت لوازم صوتی و تصویری

طبق اعلام فعالان بازار طی ۳ تا ۴ ماه اخیر برخی از لوازم صوتی و تصویری به خصوص انواع LCD با کاهش قیمت ۲۰ تا ۲۵درصدی مواجه بوده‌اند که این کاهش قیمت به ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان می‌رسد. البته به گفته «سلیمانی» یکی از فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری سونی در خیابان جمهوری، این کاهش قیمت بیشتر در محصولات سونی اتفاق افتاده است. چراکه انواع LCD شرکت سونی نسبت به دیگر برندهای موجود بازار از قیمت بسیار بالاتری برخوردار بود. از این رو این شرکت به کاهش قیمت این محصول اقدام کرد. هر چند که در حال حاضر با کاهش قیمت انواع LCD سونی باز هم بیشتر مدل‌های آن نسبت به دیگر برندها موجود دارای قیمت بالاتری هستند.

وی همچنین به فروش بیشتر انواع دوربین عکاسی و فیلمبرداری در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: در فصل تابستان و با نزدیک شدن به فصل مسافرت خرید انواع دوربین افزایش می‌یابد.

سلیمانی در ادامه همچنین به فروش بالای برخی از مدل تلویزیون‌های LCD پرداخت و گفت: خرید انواع LCD طی یک تا ۲سال اخیر در مقایسه با تلویزیون‌های لامپی رو به افزایش است به طور مثال تا چند سال پیش بیشتر خریداران به سمت تلویزیون‌های لامپی گرایش نشان می‌دادند اما امروز، این موضوع طور دیگری نمود پیدا کرده است و بیشتر مردم سعی می‌کنند، تلویزیون LCD را انتخاب کنند.

به گفته وی LCDهای سایز کوچک مانند ۳۲ تا ۴۰ اینچ نسبت به LCDهای با اینچ بیشتر از فروش بالاتری برخوردارند.

سلیمانی به قابلیت ویژه LCDهای سونی نسبت به دیگر برندها اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین قابلیت LCDهای سونی این است که با سینمای خانگی این برند همخوانی دارد به طوری که با کمک ورودی HDmI به راحتی می‌توان صدای LCD را از باند سینمای خانگی دریافت کرد این در حالی است که بیشتر برندهای موجود بازار با کمک چند کابل می‌توانند به این امکان دست یابند.

وی همچنین به کاهش قیمت ۲۰ تا ۳۰هزار تومانی برخی از تلویزیون‌های لامپی سونی اشاره کرد و گفت: تلویزیون‌های مدل HGD۱، SZ۲۵M۸۱ و S۲۵۲M۸۹ در‌حال‌حاضر با کاهش قیمت ۲۰ تا ۳۰هزار تومانی به ترتیب با قیمت ۲۳۰، ۳۵۰ و ۴۳۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

به گفته وی مدل‌هایDZ۱۵۰، DZ۵۵۶، DZ۷۵۰، DZ۸۵۰، FxG۹ و FX۹۰۰ جزو پرفروش‌ترین سینماخانگی‌های سونی محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۲۵۰، ۳۱۰، ۴۱۰، ۵۱۰، ۶۵۰ و ۷۴۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

رکود بازار صوتی و تصویری باسهمیه‌بندی شدن بنزین

برخی دیگر از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری به کسادی بازار لوازم صوتی و تصویری طی یک‌ماه اخیر اشاره کردند و گفتند: از زمانی که بحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح و اجرا شده است، بازار لوازم صوتی و تصویری نیز از رونق افتاده و کمتر افرادی را می‌توان دید که برای خرید به خیابان جمهوری مراجعه کنند.

رضایی، یکی از فروشندگان جمهوری می‌گوید: بیشترین محصولاتی که در تابستان از فروش بالایی برخوردارند به ترتیب شامل LCD، دوربین، MP۳ و MP۴ می‌شود.

وی همچنین به فروش بالای انواع LCD سامسونگ نسبت به دیگر برند‌های بازار اشاره کرد و گفت: پایین بودن قیمت محصولات سامسونگ نسبت به برند‌های دیگر این شرایط را به همراه دارد تا فروش محصولات آن بیشتر باشد.

به گفته وی، در‌حال‌حاضر در بین انواع دوربین‌های فیلمبرداری سامسونگ مدل D۵۷۵ با دارا بودن لنز اشنایدر، ضبط تصاویر روی DVD و وضوح تصویر ۱/۱ مگاپیکسل از فروش بالاتری برخوردارند و قیمت آن نیز حدود ۴۶۵هزار تومان است.

رضایی همچنین به کاهش قیمت برخی از انواع تلویزیون‌های LCD‌ طی یک تا دو سال اخیر پرداخت و گفت: انواع LCD طی سال‌های اخیر کاهش قیمت محسوسی داشته‌اند به طوری که LCD که تا ۲سال گذشته با قیمت ۳میلیون به فروش می‌رسید در حال حاضر قیمتی حدود یک‌میلیون و ۱۹۰هزار‌تومان دارد.

در حال حاضر LCDهای مدل LA۴۰M۸۱B، LA۳۲S۸۱B، LA۳۲R۸۱B جزو پرفروش‌ترین‌های این برند محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۲میلیون و ۴۹۰هزار، یک‌میلیون و ۹۰هزار و یک‌میلیون و ۱۹۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

همچنین در بین سینما خانگی‌های پرفروش این برند، می‌توان به مدل‌های HT-TX۳۵، HT-TX۲۵۰ اشاره کرد که به ترتیب قیمتی حدود ۴۲۰هزار و ۵۲۰هزار تومان دارند.

کاهش قیمت ۱۰درصدی برخی از محصولات توشیبا

فروشندگان انواع محصولات برند توشیبا و فیلیپس نیز به افت بازار لوازم صوتی و تصویری در پی سهمیه‌بندی بنزین اشاره کردند و گفتند: تا قبل از اجرا شدن این موضوع رکود در بازار لوازم صوتی و تصویری وجود داشت اما با اجرا شدن طرح سهمیه‌بندی این رکود ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

«همتیان» یکی از این فروشندگان معتقد است در سال جدید قیمت برخی از LCDهای برند توشیبا و فیلیپس حدود ۱۰درصد با کاهش روبه‌رو بوده است. به گفته وی محصولات توشیبا و فیلیپس از لحاظ قیمت در رده‌های بعد از سونی قرار دارند.

در‌حال‌حاضر تمام محصولات این دو مارک با گارانتی شرکت الرمس به فروش می‌رسد.

LCD مدل WL۵۸ توشیبا در بین انواع LCDهای این برند از فروش بالاتری برخوردار است که حدود ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد این در حالی است که در برند فیلیپس از LCD مدل ۷۳۲۰ می‌توان به عنوان پرفروش‌ترین نام برد که با قیمت یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

همتیان دارا بودن ورودی کارت حافظه و حافظه صفحه را از جمله قابلیت‌های انواع LCD شرکت توشیبا و فیلیپس دانست که دیگر برندها فاقد آن هستند.

قیمت لوازم صوتی و تصویری به طور مداوم در نوسان است و هر از چند گاهی به دلایل مختلفی شاهد سیر صعودی و یا نزولی قیمت لوازم صوتی و تصویری هستیم.

از طرفی قیمت لوازم صوتی و تصویری بین نمایندگی‌های فروش و فروشندگان سطح شهر متفاوت است چرا که فروشندگان سطح شهر برای فروش سریع‌تر کالا و رسیدن به نقدینگی تخفیف‌هایی برای خریدار در نظر می‌گیرند که این اقدام از طرف نمایندگی‌های فروش به ندرت صورت می‌گیرد.