دو محقق هندی الاصل موفق به ابداع وسیله‌ای شده‌اند که می‌تواند به افراد ناتوان و معلول جسمی کمک کند، رایانه‌ها یا ویلچرها را با حرکت زبان خود کنترل کنند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، به گفته این دو مخترع به نام‌های «راوی وایدیاناتان» و «لالتیا گوپت» از دانشگاه «ایلینویز جنوبی» در آمریکا، این وسیله به دلیل نحوه‌ای که شیپور استاس گوش میانی را به پشت دهان ارتباط می‌دهد، تغییرات فشار گوش را شناسایی می‌کند تا مشخص کند که یک فرد چگونه زبان خود را حرکت می‌دهد.

«وایدیاناتان» که در حال حاضر در دانشگاه «سوتامپتون» در انگلیس حضور دارد، در این زمینه گفت: نتایج مطالعات ما به میزان قابل توجهی به این ایده اعتبار می‌بخشد که ما می توانیم حرکات مختلف را با ۹۷درصد دقت شناسایی کنیم.

در آزمایش‌های ابتدایی از هشت داوطلب درخواست شد که چهار حرکت ابتدایی زبان ــ بالا به پایین، چپ و راست ــ هر کدام را ۱۰۰ بار تکرار کنند.

در عین انجام این حرکات یک گوش‌گیر سفارشی شامل یک میکروفن به سمت داخل گوش، به این افراد متصل شده بود. این میکروفن می تواند تغییرات فشاری اساسی در درون گوش را که در اثر وارد آمدن فشار به هوای اطراف توسط زبان ایجاد می‌شوند، مانند زمانی که فردی مقابل یک میکروفن فوت می‌کند، شناسایی کند.

به گفته این محققان هر حرکت یک سیگنال ویژه و مجزا ایجاد می‌کند که در یک دستور رایانه‌ای یا یک کنترل ویلچر قابل برنامه‌ریزی است. در حال حاضر یک شرکت آمریکایی موسوم به THINK-A-MOVE در نظر دارد، ویلچرهایی را تا پایان سال ۲۰۰۷ تولید کند که با استفاده از این فناوری طراحی شده و قابل بهره‌گیری هستند.