پیش‌بینی کودتا و شورش‌ با فناوری‌های نوین !

فناوری‌های نوین، امروزه تمامی‌عرصه‌ها از جمله نبردهای نظامی‌را دربرگرفته است. ارائه مدل‌های رایانه‌ای شبیه‌سازی برای بررسی احتمالات شکل‌گیری تنش‌های نظامی‌و حتی پیش‌بینی کودتا و یاغی‌گری‌های ناگهانی از جمله مظاهر رشد فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف نظامی‌است.

به گزارش «مهر»، این عرصه از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر و با توجه به گسترش مضمون جنگ علیه تروریسم و لشگرکشی کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس به مناطقی همچون عراق و افغانستان، بیشتر از گذشته مورد توجه متخصصان صنایع نظامی‌و سازندگان و طراحان تجهیزات و نرم‌افزارهای مربوطه و حتی طراحان حملات نظامی‌قرار گرفته است.

به گفته متخصصان، روش‌های کمی‌(Quantitative) می‌توانند نقش مهمی‌را در کمک به فرماندهان نظامی‌و رهبران سیاسی برای اتخاذ تصمیمات نظامی‌موثرتر و آگاهانه تر ایفا کند.

در راستای این تلاش‌ها، آزمایشگاه مریلند آمریکا دست به ابتکارات تکنولوژیکی جدید زده که طی آن با استفاده از مدل‌سازی‌های رایانه‌ای، امکان شکل‌گیری هرگونه اغتشاش نظامی، تلاش برای انجام حملات انتحاری و مواردی از این دست از سوی فرماندهان نظامی‌مورد بررسی قرار گرفته تا پیش از بروز هر حادثه‌ای جلوی آنها گرفته شود.

به گفته دانشمندان آمریکایی متخصص دراین عرصه جدید، رایانه‌های جدید می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که به صورت خودکار و با سرعتی باورنکردنی به پردازش داده‌های دریافتی از هزاران گزارش نظامی‌مربوط به بروز حوادث مختلف پرداخته و برآوردهای احتمالی را ارائه کنند که در آنها احتمال بروز حوادث و واکنش‌های نظامی‌مختلف در میان نیروهای نظامی‌به نمایش کشیده می‌شود.

تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که هرگاه گروهی از نظامیان مورد نظر آموزش‌های لازم را گذرانده و در برنامه‌های خاصی شرکت کنند، شانس انجام اقدامات انتحاری از سوی آنها بالغ بر ۴۶ تا ۴۷ درصد خواهد بود اما زمانی که خبری از این برنامه‌ها و آموزش‌ها نباشد، این شانس به رقم خطرناک ۸۰ درصد می‌رسد.