از تو به یک اشاره

مریم عسگری

برداشت اول

استاد روی جایگاه همیشگی‌اش نشسته و تند و تند مطالب مهم را می‌گوید و دانشجویان یادداشت می‌کنند. هرچقدر تلاش می‌کنی نمی‌توانی قلم را در دستت بگیری و حتی یک «واو» از آنچه می‌شنوی روی کاغذ بیاوری. انگار قلم و کاغذ با تو خصومتی دیرینه دارند!

نگاهی به اطرافت می اندازی، سایر دانشجویان با نگرانی سعی می‌کنند تمام مطالب را روی کاغذ منعکس کنند. از این همه خونسردی که در وجودت تلمبار شده لجت می‌گیرد، اما وقتی می‌بینی همکلاسی‌هایت با جزوه‌های کامل در کلاس حضور دارند دلت گرم می‌شود.

با خود می‌گویی: «این ترم هم مثل سایر ترم‌ها از جزوه همکلاسی‌هایم کپی می‌گیرم.»

روزهای پایان ترم و ایام امتحانات همیشه برای برخی دانشجویان که حوصله جزوه نوشتن در کلاس را ندارند، روزهای پرمشغله و البته پردلهره‌ای است. باید کلی از همکلاسی‌ها خواهش و درخواست کنی تا دل یکی از آنها به رحم بیاید و جزوه‌اش را برای یک ربع ساعت در اختیارت بگذارد تا بتوانی از روی آن کپی بگیری.

از بدخطی جزوه و اخم همکلاسی‌ها که بگذری، تازه باید خان دیگری از هفت خان رستم را پشت سر بگذاری.

معمولا دفاتر خدمات فنی در روزهای پایان ترم مملو از افرادی است که برای کپی‌برداری از جزوه، کتاب و ... به این مکان‌ها مراجعه کرده‌اند و علاوه بر پرداخت هزینه‌ کپی‌برداری که رقمی حدود صفحه‌ای ۲۵ تا ۳۰تومان است باید کلی در صف انتظار بایستند و بعد از آن هم یک معذرت خواهی بلند بالا به فردی که جزوه‌ را ده دقیقه‌ای از آن امانت گرفته و حالا پس از گذشت یک ساعت آن را تحویل می‌دهند بدهکار می‌شوند.

برداشت دوم

از دستگاه کوچک دیجیتالی که روی میز منشی تحریریه قرار دارد تند و تند کاغذ بیرون می‌آید.

کاغذهایی که حاوی اطلاعیه‌های خبری، دعوتنامه و ... بوده و خبرنگاران یا چشم به راه رسیدن آنها هستند و یا اینکه پس از یک نگاه اجمالی به محتوای برگه، آن را کنار کاغذهای باطله می‌گذارند.

گاهی نیز این دستگاه کوچک و کارآمد وظیفه ارسال اخبار و اطلاعات مکتوب خبرنگاران را بر عهده می‌گیرد و الحق که از عهده این وظیفه به خوبی بر‌می‌آید.

این دستگاه کوچک، فکس نام دارد و اینجا دفتر روزنامه است.

به جرات می‌توان گفت دستگاه فکس در انجام امور روزمره خبرنگارن نقش مهمی را ایفا می‌کند. به طوری که اگر یک روز این دستگاه به علت مشکلات فنی قادر به انجام وظایف خود نباشد، آه از نهاد خبرنگاران بر‌می‌آید!!!

سرعت انجام کارها در سایه گسترش علم و تکنولوژی

گسترش علم و تکنولوژی همیشه کمک‌های بزرگی به افراد بشر کرده و با در اختیار قرار دادن وسایل کارآمد و پیشرفته باعث سهولت و سرعت بخشیدن به امور انسان شده است.

دستگاه‌های فکس و فتوکپی دو نمونه از دستگاه‌هایی هستند که کاربرد فراوانی در شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، دفاتر روزنامه و حتی منازل افراد دارند. شاید بتوان گفت طی سال‌های اخیر، استفاده از دستگاه فکس تا حدودی عمومی‌تر شده است. به طوری که امروزه شاهد حضور این دستگاه در محل سکونت افراد نیز هستیم.

تنوع در بازار دستگاه فکس و کپی

Panasonic, Sharp و Brother در میان دستگاه‌های فکس و Toshiba, Sharp, Panasonic, Ricoh در میان دستگاه‌های فتوکپی جزو معروف‌ترین‌های بازار هستند.

اگر سری به خیابان‌های ایرانشهر، سی‌تیر و جمهوری بزنید علاوه بر اینکه شاهد حضور این مارک‌ها در بازار هستید، برندهای دیگری مانند Samsung, Canon و ... را نیز در بازار خواهید یافت که اگر چه دارای کیفیت و قیمت‌های مناسبی هستند، ولی نسبت به مارک‌هایی چون شارپ از فروش کمتری برخوردارند. فعالان بازار معتقدند، Sharp وPanasonic در ردیف‌ پرفروشترین‌های بازار دستگاه فکس قرار دارند و پس از آن دستگاه‌های فکس Brother و دستگاه‌های چند کاره HP, Canon و ... در رده‌های بعدی فروش قرار دارند.

فروشندگان قیمت دستگاه‌های فکس پاناسونیک را در حدود ۱۲۰ تا ۸۵۰هزار تومان اعلام می‌کنند که دستگاه‌های چند کاره فکس پاناسونیک، قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۴۵۰هزار تومان و دستگاه‌های تک‌کاره فکس قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵هزار تومان دارند، قیمت دستگاه‌های فکس لیزری این برند نیز حدود ۸۵۰هزار تومان است. قیمت دستگاه‌های فکس چند کاره HP نیز در حدود ۱۲۵ تا ۲۲۰هزار تومان اعلام شده است که مدل ۶۳۱۳ جزو گران‌ترین‌های این برند در بازار است.

فروشندگان قیمت دستگاه‌های فکس تک‌کاره و چند کاره Sharp و Brother را نیز حدود ۱۰۰هزار تا ۴۵۰هزار تومان عنوان می‌کنند.

«نوشین» یکی از فروشندگان انواع دستگاه فکس می‌گوید: «۹۰درصد مصرف‌کنندگان، دستگاه های فکس Panasonic و Sharp را به سایر مارک‌ها ترجیح می‌دهند. چرا که این دستگاه‌ها از سطح کیفی مطلوب‌تری برخوردارند.

در میان دستگاه‌های فتوکپی هم sharp و Toshiba جزو پرفروش‌‌های بازار هستند و دستگاه‌های فتوکپی Panasonic به علت محدودیت خدمات پس از فروش با استقبال بالایی مواجه نیستند. احمدی یک فروشنده دستگاه‌های فتوکپی در این زمینه می‌گوید: «به طور کلی میزان استفاده روزانه از دستگاه و تعداد صفحات کپی شده در هر روز، در انتخاب مدل دستگاه فتوکپی موثر است.

البته مصرف کنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که دستگاه فتوکپی که انتخاب می‌کنند برای چه مکانی و چه کاربردی است. چرا که دستگاهی که برای یک محیط آموزشی با تعداد صفحات کپی روزانه بالا کاربرد دارد برای استفاده در یک محیط اداری مناسب نیست.

به گفته وی، در‌حال‌حاضر Sharp, Toshiba و Canon از تولیدکنندگان اصلی دستگاه فتوکپی هستند که در این بین دستگاه‌های Sharp به علت خدمات پس از فروش گسترده‌ای که در سراسر ایران دارند، از فروش بالایی برخوردارند.

در مقابل دستگاه‌های فتوکپی Panasonic اگرچه از سطح کیفی مطلوبی برخوردارند، اما به دلیل عدم گستردگی خدمات پس از فروش بازار بی‌رونقی دارند.

یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: در‌حال‌حاضر دستگاه‌های فتوکپی Panasonic تنها در انحصار شرکت البرز تابان به بازار عرضه می‌شوند و این شرکت تنها نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش این برند در ایران است.

به همین دلیل خدمات پس از فروش دستگاه‌های فتوکپی این برند در سطح مطلوبی نیست. از طرفی، سایر سرویس‌کاران دستگاه‌های فتوکپی نیز به دلیل پیچیدگی‌های دستگاه‌ قادر به تعمیر اساسی این دستگاه‌ها نبوده و سرویس‌کاران شرکت البرز تابان در قبال ارائه خدمات پس از فروش مبالغ زیادی دریافت می‌کنند.

این فروشنده به دستگاه‌های فتوکپی Sharp اشاره کرده و می‌گوید: دستگاه‌های فتوکپی Sharp و Toshiba از لحاظ سطح کیفی در یک حد هستند. ولی خدمات پس از فروش دستگاه‌های فتوکپی Sharp گسترده‌تر است.

وی می‌گوید: دستگاه‌های فکس و فتوکپی Sharp توسط شرکت مادیران وارد بازار می‌شوند که این شرکت دفاتر نمایندگی زیادی در تمام نقاط ایران دارد.

طبق اعلام نمایندگی فروش شرکت مادیران نیز دستگاه‌های فتوکپی این شرکت به قیمتی حدود ۷۳۰هزار تا ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند که مدل AR-۵۳۱۶ پرفروش‌ترین دستگاه فتوکپی چندکاره این شرکت است که با قیمت یک میلیون و ۷۹هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل U-۴۰۲۰ از دستگاه‌های فتوکپی چندکاره این شرکت نیز، جزو جدیدترین‌های این برند در بازار است که با قابلیت‌هایی چون سرعت ۴۲کپی در دقیقه و تغذیه کننده اتوماتیک دستگاه با قیمت ۴میلیون و ۷۲۹هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

چینی‌ها اینجا هم حکومت می‌کنند

«ناصری» یک فروشنده دیگر قیمت دستگاه‌های فتوکپی Toshiba و Ricoh را به ترتیب در حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸ میلیون تومان و یک میلیون و ۲۰۰هزار تا ۶میلیون تومان اعلام کرده و می‌گوید: در حال حاضر اکثر دستگاه‌های فتوکپی موجود در بازار چینی هستند و شرکت‌های مختلفی با عنوان نمایندگی فروش اقدام به عرضه این دستگاه‌ها به بازار می‌کنند.

این فروشنده دستگاه‌های چندکاره فتوکپی را که علاوه بر انجام فتوکپی، قابلیت استفاده به عنوان دستگاه فکس، اسکنر و پرینتر را نیز دارند، برای محیط‌هایی که تعداد روزانه کپی‌برداری در آنها در سطح پایینی است مناسب می‌داند و معتقد است، دستگاه‌های تک‌کاره فتوکپی قابلیت کپی‌برداری از ۳۰۰۰سند را در یک روز با یک کارتریج داشته و هزینه کمتری یعنی حدود ۷تومان برای هربرگ دربردارند. اما دستگاه‌های چندکاره قابلیت کپی‌برداری از اسناد کمتری را در طول روز داشته و هزینه کپی‌برداری این دستگاه‌ها حدود ۳۰تومان برای هر برگ است.

چرا که دستگاه‌های چندکاره نیز مانند دستگاه‌های تک‌کار فتوکپی از یک موتور برخوردارند و موتور دستگاه‌های فتوکپی چندکاره توانایی کپی‌برداری‌های زیاد را در طول یک روز ندارند.

مارک‌های متفرقه

موفقیت یک مارک در بازار در اکثر مواقع ظهور مارک‌های جدید و عرضه مدل‌های پیشرفته‌تری را به بازار به همراه دارد که تولیدکنندگان آنها درصدد هستند سهم بیشتری از بازار خرید و فروش را به خود اختصاص دهند. در زمینه دستگاه فکس و فتوکپی هم همین‌طور است. Samsung، Philips و... از جمله مارک‌هایی هستند که با عرضه مدل‌های مختلف به بازار سعی در رقابت با تولیدکنندگان مطرح این کالا را دارند.

فعالان بازار معتقدند، اگرچه مارک‌های مذکور جزو برند‌های مطرح در زمینه تولید لوازم صوتی و تصویری و دوربین هستند، اما در زمینه تولید دستگاه فکس و فتوکپی جزو مارک‌های متفرقه به حساب می‌آیند.

چرا که حتی اگر از کیفیت مطلوب و قیمت بالاتری هم برخوردار باشند، در بازار خرید و فروش این کالا چندان شناخته شده نیستند.

نوسانات قیمت

طبق اعلام فعالان بازار، قیمت انواع دستگاه فتوکپی و فکس نسبت به سال گذشته در حدود ۱۰ تا ۲۰درصد افزایش یافته است.

البته در بین مارک‌های مختلف، دستگاه‌های فکس و فتوکپی sharp با کمترین میزان افزایش قیمت مواجه بوده‌اند که علت این امر رقابت با سایر تولیدکنندگان عنوان شده است.

برداشت آخر

جزوه کپی شده همکلاسی‌ات را مقابل خود گذاشته‌ای و از بدخطی جزوه و مطالب پراکنده‌ای که در آن منعکس شده است، به خود لعنت می‌فرستی که چرا به خود زحمت ندادی و در طول ترم جزوه‌ات را کامل ننوشتی! جالب اینجا است که این جزوه ناقص و بدخط را به وسیله دستگاه فکس باید برای یکی دیگر از همکلاسی‌هایت ارسال کنی.

واقعا پیشرفت علم و تکنولوژی کمک بزرگی به بشر کرده است و البته به افراد راحت‌طلب بیشتر! چرا که یک اشاره کافی است تا این دستگاه‌های پیشرفته اوامر شما را اجرا کنند.