بازار دیجیتال- موبایل ایرانی که کار این هفته خود را با بحث پیرامون تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و مساله قاچاق آغاز کرده بود از اواسط هفته برنامه تکذیب اظهارنظرات مسوولان دولتی را در کارتابل خود قرار داد. تکذیب، تکذیب، تکذیب

این بار هم همانند گذشته، وفاغفاریان، رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران عهده‌دار تکذیب خبرهای ارائه شده طی یک هفته گذشته بود. نخست آنکه معاون وزیر ارتباطات خبر درخواست ۵/۲میلیون یورویی وزارت ICT از شورای اقتصاد مبنی بر واردات تجهیزات لازم برای رجیستر کردن گوشی‌های وارداتی را تکذیب کرد.

اوایل هفته بود که این خبر روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

با این حال طی همان روز، داوود زارعیان مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نیز طی گفت‌وگویی با رادیو تلویحا به عدم ظرفیت لازم برای رجیستر کردن گوشی‌های وارداتی در شبکه ارتباطات سیار اشاره کرد.

از سوی دیگر در حالی که رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران درخواست ۵/۲میلیون یورویی را تکذیب کرد تاکید هم کرده است که گوشی‌های قاچاق تلفن همراه وارد شبکه نخواهند شد.

در همین رابطه آگاهان اعلام کردند که طی یکسال گذشته بالغ بر ۸میلیون سیم‌کارت اعم از سیم‌کارت‌های اپراتور اول، دوم و تالیا وارد شبکه ارتباطی کشور شده است. مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار نیز در اولین نشست مطبوعاتی امسال خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران بیان کرد که طی یکسال گذشته فقط نزدیک به دومیلیون گوشی در شرکت ارتباطات سیار رجیستر شده است.

با توجه به تاکید معاون وزیر ارتباطات مبنی بر عدم ورود گوشی‌های قاچاق به شبکه تلفن همراه این سوال مطرح می‌شود که ۶میلیون گوشی فروخته شده طی یکسال گذشته از چه کانالی در شبکه مخابراتی کشور فعال شده است؟! کاهش قیمت سیم کارت‌های اعتباری در دوره جدید ثبت نام شرکت ارتباطات سیار دومین خبری بود که طی دو روز گذشته از سوی رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران تکذیب شد.

وحید صدوقی، شنبه گذشته در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه خبر از کاهش قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری را داده بود. اما وفا غفاریان در گفت‌وگو با ایرنا، این خبر را تکذیب کرد و گفت: کاهش قیمت سیم کارت‌ اعتباری اپراتور اول در دستور کار و برنامه‌های شرکت مخابرات نیست.

مجمع مخابرات ایران سه هفته پیش کاهش تعرفه مکالمات سیم کارت‌های اعتباری اپراتور اول را تصویب و برای اجرایی شدن به کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرده است.

تعرفه ۶۰درصدی، گرانی ۴۰درصدی

در حالی که طی یکسال گذشته وزارت صنایع و بازرگانی با افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه قصد حمایت از تولیدکنندگان و پتانسیل‌های بالقوه موجود در کشور را داشته، اما همچنان خبری از تولید داخلی و ایجاد اشتغال مورد نظر مسوولان مربوطه نیست. تا کنون فقط دو شرکت مادیران و GLX اقدام به راه‌اندازی خط مونتاژ گوشی در کشور کرده‌اند که شاید در نهایت منجر به ایجاد ۱۰۰فرصت شغلی شده باشد. با این حال شنیده می‌شود که شرکت‌ کارخانجات مخابراتی ایران که قرار بود طی ماه گذشته گوشی خود با برند ITMC را روانه بازار کند، به احتمال زیاد حداقل یک ماه در برنامه زمان‌بندی خود با تاخیر روبه‌رو خواهد بود. افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه طی یک سال گذشته نابسامانی‌های بی‌شماری در بازار این وسیله ارتباطی را به وجود آورده است. علاوه بر ناتوانی شرکت ارتباطات سیار در رجیستر کردن گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت نهایی گوشی‌های دارای گارانتی از دیگر مشکلات موجود در بازار است که بیشتر مصرف‌کننده نهایی از آن متضرر خواهد شد. بسیاری از فعالان بازار تلفن همراه طی چند ماه گذشته خواستار کاهش تعرفه واردات به منظور جلوگیری از رشد قاچاق در کشور بوده‌اند. محمدحسن صدری مدیر عامل خدمات طلایی‌نیا تعرفه ۱۵درصدی واردات گوشی را منطقی عنوان کرده و معتقد است، در صورتی که تعرفه ۶۰درصدی به ۱۵درصد کاهش یابد، واردات غیرقانونی گوشی برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

با موبایل ایرانی به عراق نروید

آخرین خبر موبایل ایرانی امروز هم مربوط به هشدار شرکت ارتباطات سیار به مسافران عراق است.

شرکت ارتباطات سیار (اپراتور اول) به مشترکان خود در حین سفر به کشورهای خارجی خصوصا عراق هشدار داد که مراقب سرقت سیم‌کارت خود باشند. این شرکت از مشترکان خود خواسته است که ضمن فعال‌سازی PINکد سیم‌کارت خود، همواره و خصوصا در خارج از کشور، مراقب سیم‌کارت خود باشند و در مواقعی که ناچار به تحویل گوشی تلفن‌همراه خود به دیگران می‌شوند حتما ابتدا سیم‌کارت خود را از گوشی خارج کرده و نزد خویش نگه دارند. به نظر می‌رسد این روزها سیم‌کارت‌های اپراتور دولتی از محبوبیت بین‌المللی خاصی برخوردار شده که دزدان بین‌المللی نیز به فکر سرقت این سیم‌کارت‌ها افتاده‌اند.