پاسخ منفی برلین به انتقال نرم‌افزار متن - باز

دولت فدرال آلمان که طرفدار نرم‌افزار متن - باز در بخش عمومی است، در بخش دولتی از آن جلوگیری می‌کند. فرماندار شهر برلین در جلسه‌‌ای درخواست حزب سبز برای انتقال کامپیوترها به پایتخت و اتصال آن‌ها به نرم‌افزار متن - باز را رد کرد.

به گزارش SG، الاف ریمان (Olaf Reimann) مسوول IT حزب سبز برلین گفت: دولت آلمان هنوز مجاب نشده که با متن - باز می‌توان برای شهر صرفه‌جویی کرد، وابستگی به مایکروسافت را کاهش داد و حتی شغل‌هایی برای شرکت‌های کوچک و یا متوسط در منطقه پدید آورد.

وی بر پژوهش برای بهره‌گیری از نرم‌افزار کد باز اشاره کرد که از سوی حزب سبز انجام گرفته و توسط برن لوتربرک (Bernd Lutterbeck) استاد دانشگاه فنی برلین اجرا شده‌ است.

یکی از نکته‌های کلیدی این پژوهش، کاهش هزینه‌های IT تا بیش از ۵۰درصد در صورت انتقال به نرم‌افزار متن - باز بود.

شهر برلین نزدیک به ۶۰هزار کامپیوتر دارد و سالانه نزدیک به ۲۵۰میلیون یورو برای IT هزینه می‌کند.

پژوهش‌ها همچنین بر منافع اقتصادی اشاره دارد که نتیجه نداشتن رابطه با سیاست‌های مجوز مایکروسافت و روش روز آمد کردن نرم‌افزارها است.

در سال گذشته مونیخ سیستم عامل ویندوز و محصولات آفیس را با لینوکس و نرم‌افزار OpenOffice.org به عنوان بخشی از پروژه نرم‌افزار LiMux open تعویض کرد.

در سال ۲۰۰۲ وزارت کشور فدرال آلمان با IBM Deutschland قراردادی امضا کرد که بر پایه آن به بخش عمومی بر روی دستگاه‌های IBM که بر روی آن‌ها سیستم عامل متن - باز لینوکس نصب بود، تخفیف بدهند.

اتو اسکیلی (Otto Schily)وزیر کشور وقت، این قرارداد را مرحله متفاوت و برجسته‌ای در کوشش دولت برای دورنمای نرم‌افزار متن - باز می‌داند.