محدودیت دسترسی به برخی سایت‌های اینترنتی از سوی پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چندین سایت اینترنتی از جمله سایت های «یوتیوب» و «مای اسپیس» را در کامپیوترهای این وزارتخانه مسدود کرده است. به گزارش بی بی سی ارتش آمریکا می‌گوید: این تصمیم را برای جلوگیری از کاهش سرعت شبکه کامپیوتری خود و نیز به دلایل امنیتی اتخاذ کرده است.

ارتش آمریکا در حالی «یوتیوب» را مسدود کرده که این ارتش خود در عراق از این سایت اینترنتی اشتراک ویدئو استفاده های تبلیغاتی گسترده‌ای می‌کند.

یوتیوب که وب سایت اشتراک ویدیوهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است یکی از پرطرفدارترین وب‌سایت‌ها در شبکه جهانی اینترنت است.پنتاگون می‌گوید استفاده پرسنل نظامی‌این وزارتخانه از «یوتیوب» و نیز سایت‌هایی مانند سایت «مای اسپیس» غیرضروری است و تهدیدی برای حفاظت اطلاعات محرمانه به شمار می‌آید.

ممنوعیت استفاده از «یوتیوب» تنها شامل حال کامپیوترهای وزارت دفاع آمریکا می‌شود و بدین ترتیب دربرگیرنده کامپیوترهای شخصی نظامیان و دیگر پرسنل ارتش آمریکا نخواهد شد.

اداره روابط عمومی‌ارتش آمریکا در بغداد چندی است که ویدئوهای کوتاهی از فعالیت های روزمره نظامیان آمریکایی در عراق تهیه و در یوتیوب به نمایش گذاشته است.

یکی از این ویدئوها نشان می‌دهد که سربازان آمریکایی گروگان عراقی را آزاد کرده و او را به خانواده اش تحویل می‌دهند.

ویدئوی دیگر صحنه درگیری نظامیان آمریکایی با شورشیان را به تصویر می‌کشد.اما به عقیده بیشتر ناظران با ممنوع شدن یوتیوب در کامپیوترهای ارتش خیلی از سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان قادر به مشاهده یا تولید این ویدئوها نخواهند بود، چرا بیشتر این سربازها در میدان جنگ به کامپیوتر شخصی خود دسترسی ندارند.

ارتش آمریکا در عراق می‌گوید در واکنش به ویدئوهای گروه‌های جهادی در اینترنت و نیز برای به تصویر کشیدن موفقیت‌های این ارتش در عراق که به گفته آمریکا رسانه‌های گروهی جهان آن را نادیده گرفته‌اند به استفاده از یوتیوب روی آورده است.

بیشتر منتقدان سیاست جدید پنتاگون در مسدود کردن یوتیوب و ۱۰ سایت اشتراک ویدئو را با برنامه ارتش آمریکا در عراق برای بهره‌برداری تبلیغاتی از یوتیوب در تعارض می‌دانند.