فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات زیادی در ایجاد تحولات گردشگری داشته و موجب دگرگونی اساسی در سیستم‌های توزیع خدمات، گردشگری الکترونیکی، رزرواسیون اینترنتی، پرداخت الکترونیکی، صنعت هتلداری و مسافرت شده است. اسفندیار رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «میراث آریا» با بیان مطلب فوق افزود: امروزه آی تی، در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات گردشگری، تحولی عمده را سبب شده به‌طوری که هم‌اکنون شاید هیچ هتل، دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، موسسه و شرکت گردشگری را نتوان یافت که با فناوری‌های نوین عجین نشده باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش و اهمیت وجود یک مرجع مناسب گردشگری در کشور تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی جامعی برای بهره‌برداری مناسب از پورتال‌های اطلاع رسانی در سازمان صورت گرفته که در همین زمینه می‌توان به پیاده‌سازی و پشتیبانی وب‌سایت ستاد تسهیلات سفرهای کشور به آدرس www.stsi.ir اشاره کرد.

مشایی، با اشاره به تشکیل کمیته تدوین آیین‌نامه مراکز رزرواسیون اینترنتی خاطرنشان ساخت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این پس در کلیه آیین‌نامه‌ها، استانداردها، ضوابط و دستورالعمل‌ها توجه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات و ارتباطات

خواهد داشت.