پایان تحریم مایکروسافت

همکاران سیستم- هفته گذشته ۹ سال تحریم مایکروسافت توسط آمریکایی‌ها به پایان رسید. این قانون به دلیل جلوگیری از گسترش و رشد شرکت بزرگ مایکروسافت و کمک به شرکت های کوچک وضع شده بود. هنوز مشخص نشده است که علت این کار توافق و فشار متخصصان بوده است یا حرکت رو به جلوی فناوری در آمریکا که باعث پیدایش و رشد شرکت‌های جدیدی مثل اپل و گوگل شد.

فرانک ژیلت محقق موسسه تحقیقاتی فارستر در این باره می گوید: از دیدگاه من کاملا منطقی است که وزارت دادگستری آمریکا پایان این تحریم‌ها را اعلام کرد، چرا که مایکروسافت در حال حاضر با تهدید جدی از سوی شرکت‌های رقیب مواجه شده است.

بر اساس آمار موسسه نت مارکت، اکنون ۵۵ درصد از بازار جستجوگر‌های اینترنتی در اختیار اینترنت اکسپلورر مایکروسافت است و این در حالی است که ۹۵ درصد از بازار استفاده از اکسپلورر در سال ۲۰۰۲ را در اختیار داشت.

در این فاصله زمانی این فایر فاکس موزیلا و کروم گوگل بودند که با اختصاص دادن ۲۲ و ۱۲ درصد از سهم بازار، دردسرهای جدی برای مایکروسافت ایجاد کردند. هم‌اکنون نیز شایعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مایکروسافت نمی‌گذارد گوگل از طریق اینترنت اکسپلورر کسب درآمد کند. پس قوانین وضع شده برای مایکروسافت که در مورد آن صحبت کردیم، کجا است؟