بازار دیجیتال- در سال‌های اخیر بازار نوت‌بوک شاهد تغییرات گوناگونی از لحاظ محبوبیت یا کاهش تقاضا برای برندهای مختلف بوده و به عبارتی می‌توان گفت هر از چند گاهی میزان تقاضا برای نمونه یا برند خاصی در بازار دستخوش تغییر و تحول می‌شد.

این اواخر هم در بازار زمزمه‌هایی در مورد افزایش تقاضا برای برخی از برندها و در مقابل کاهش محبوبیت برندهای دیگر شنیده
می‌شود.
به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر اگر چه برندهای اپل و سونی همچنان جزو محبوب‌های بازار هستند، اما به دلیل رشد قیمت آنها در بازار طی مدت اخیر با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند.
همچنین برند Dell که همواره در این سال‌ها سهمی در حدود 30 درصد از شاخص محبوبیت نوت‌بوک را به خود اختصاص داده بود، طی مدت اخیر با کاهش تقاضا مواجه شده و در حال حاضر با کاهش جزئی تقاضا مواجه شده است، ولی با این حال همچنان سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد. علت هم این است که محصولات این برند جایگاه خود را در ذهن مصرف‌کننده دارا هستند و هنوز حکم برندی خوش‌قیمت با تنوع بالای مدل را نزد مصرف‌کننده دارند.
به گفته معصومی راد، یکی از فعالان بازار، در حال حاضر برندهای آسیایی نظیرmsi ، lenovo و... در بازار پرفروش شده‌اند و در مقابل برندهای dell ،hp و... در بازار با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند، ولی با این حال برندهای آسیایی هنوز نتوانسته‌اند عرصه را بر برندهایی نظیر DELL تنگ کنند.
بر اساس اعلام سایت S&P نیز میزان محبوبیت برند DELL طی مدت اخیر در حدود 5 درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، سونی؛ برندی که در میان ۵ برند پرفروش نوت بوک جهان جایی ندارد و در بازار جهان در رتبه هشتم قرار دارد، سال‌ها است (حتی به اعتقاد برخی، از ابتدای عرضه خود به بازار ایران) توانسته است با اتکا به تصویر برند خود در ذهن مشتریان ایرانی و قدمت این برند در ایران، به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای بازار نوت‌بوک در ایران فعالیت کند. این برند در آمار‌های ۴ سال اخیر S&P در جایگاه دوم قرار داشته است.
سونی هم‌اکنون 19 درصد از این سهم را در اختیار دارد که البته با کاهش تقاضای این برند روبه‌رو هستیم. سونی در ایران با توجه به قیمت بالا، به علت گارانتی خوبی که عرضه می‌کند در جایگاه دوم قرار دارد.
شرکت Asus نیز همواره با ارائه فناوری و توسعه تکنولوژی‌های نوین در ساخت محصولات خود از برترین‌های صنعت IT دنیا بوده است و رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.
Asus که در بازار جهانی نتوانسته است جزو ده برند برتر جهان قرار بگیرد، در ایران چندین سال در رقابت با Acer دست و پا می‌زند و می‌توان گفت در این نظرسنجی با اندکی اختلاف از Acer پیشی گرفته است. احداث دفتر خاورمیانه Asus در ایران را می‌توان در این امر موثر دانست.
Asus با سهم ۱۰درصدی از بازار، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. نوت‌بوک‌های قدرتمند، سبک و با کارآیی متوسط به بالا از خصوصیات برجسته آن است. قیمت بالای آن و کیفیت مطلوب مانیتور این برند بیشتر مورد علاقه کاربرانی است که می‌خواهند نوت‌بوک جدیدی را تجربه کنند که چیزی متفاوت از سایرین بوده باشد.
بر اساس اعلام این سایت، Acer که با اختصاص 13 درصد محبوبیت در بازار جهانی در رتبه دوم آمار قرار گرفته در نظرسنجی انجام شده با 5 درصد کاهش محبوبیت و کاهش رتبه به جایگاه چهارم رسیده است.
Acer به لحاظ کارآیی و قیمت تمام شده، نوت‌بوک‌های بسیار مناسبی تولید می‌کند. پیشگامی در ارائه تکنولوژی روز در نوت‌بوک و همچنین کیفیت مطلوب تولید می‌رود که این برند را در بین رقبای مشابه به جایگاهی درخور، ارتقا دهد.
در اینجا نکته قابل توجه برند HP است که در نظرسنجی DIGITIMES با اختصاص 20 درصد از سهم بازار جهانی، در جایگاه نخست قرار گرفته است و نسبت به نظرسنجی انجام شده در آبان 89، دو برابر افزایش درخواست داشته است.
به گفته یکی از توزیع‌کنندگان نوت‌بوک در پاساژ پایتخت تهران، با توجه به نو آوری‌های منحصر به‌فرد در ارائه نوت‌بوک، در واقع محبوبیت یک برند نوت‌بوک تا حد زیادی وابسته به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات است و این امر باعث تقاضای بیشتر یک برند در بازار می‌شود.
در ایران شرکت‌های مختلفی مانند نقش، سازگار، امرتات، زیگورات، مادیران، ایران رهجو، گرین، الماس، ماتریکس و... این خدمات را ارائه می‌کنند و در ارائه بهتر با هم رقابت می‌کنند و این باعث رضایتمندی بیشتر مشتریان شده است.