صعود کره‌ای‌ها

م.ر.بهنام رئوف

اولین دهه قرن بیست‌و‌یکم نیز به پایان رسید و از دیروز وارد سال ۲۰۱۱ شدیم. دهه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان برای فناوری‌های نوین به خصوص فناوری‌های ارتباطاتی روزهای طلایی را به همراه داشت. دهه‌ای که هر دو یا سه سال یکبار انقلابی در وسایل ارتباطی به ارمغان آورد و باعث پیشرفت‌های چشمگیر وسایل ارتباطی شد.

به گفته کارشناسان فناوری در این بین تلفن همراه بیشترین تغییر را در این زمان شاهد بود.

گوشی‌های ساده و سنگین وزن در آغاز قرن جدید جای خود را به گوشی‌های سبک، باریک و همه فن حریف دادند.

ارائه قابلیت های تصویر برداری، بارگذاری موسیقی و استفاده از اینترنت در کنار تغییر گوشی‌های صفحه کلیددار به دستگاه‌های لمسی و به کارگیری سیلی از نرم افزارهای کاربردی روی تلفن همراه باعث شد تا امروزه این وسیله ارتباطی فقط یک گوشی ساده نبوده و قابلیت‌های بسیاری را پیش روی کاربران قرار دهد.

اما در سالی که گذشت و بر اساس اعلام منابع آماری بالغ بر ۵۰۰ مدل گوشی از سوی تولیدکنندگان تلفن همراه تولید و روانه بازار شد که در این بین گفته می‌شود ۷۰ مدل از این تعداد بیشترین استقبال را از سوی کاربران داشته‌اند.

کره‌ای‌ها در صدر عرضه

در سال گذشته دو برند هم وطن و رقیب کره‌ای یعنی سامسونگ و ال‌جی بیشترین توان خود را به کار گرفتند تا بیشترین مدل‌ها را روانه بازار کرده تا شاید به این ترتیب حاکم بی‌چون و چرای بازار این کالای ارتباطی باشند. هر چند که این دو برند در سال ۲۰۱۰ بیشتر از سایر تولیدکنندگان مدل‌های متنوعی را روانه بازار کرده‌اند و جایگاه خود را نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته بهبود بخشیده‌اند، اما بر اساس گزارش‌های جهانی نوکیا همچنان پرفروش‌ترین و پرمشترک‌ترین برند جهانی تلفن همراه است.

سامسونگ که در بازار تلفن همراه بعد از نوکیا در جایگاه دوم قرار گرفته است در سال گذشته ۹۰ گوشی به بازار معرفی کرده است که از این تعداد گفته می‌شود فقط ۷۰ گوشی توانسته است مورد استقبال کاربران قرار گیرد.

آخرین گوشی‌ای که این برند کره‌ای هم اکنون روانه بازار کرده است Google Nexus S است. هر چند که این چشم بادامی‌ها در سال گذشته گوشی‌های پرفروشی در بازار داشته‌اند و در بخش لوح‌های لمسی هم آزار و اذیت‌های بی‌شماری برای اپل به وجود آورده‌اند، اما با ارائه این گوشی آندرویدی که تحت نام گوگل نیز قرار دارد در نظر دارند که سال ۲۰۱۱ را با قدرت شروع کنند. به هر حال سامسونگی‌ها در سال گذشته بیشتر روی مدل‌های Galaxy فعالیت داشتند.

I۹۰۰۰ Galaxy S، Google Nexus S S۸۵۰۰ Wave، I۵۵۰۰ Galaxy ۵، I۵۸۰۰ Galaxy ۳، S۵۶۲۰ Monte، P۱۰۰۰ Galaxy Tab، C۳۳۰۰K Champ، I۹۰۱۰ Galaxy S Giorgio Armani ، S۸۵۳۰ Wave II، I۹۰۹ Galaxy S، B۷۷۲۲، S۵۲۵۰ Wave۵۲۵، Galaxy Tab T-Mobile، Ch@t ۳۲۲، S۷۲۳۰E Wave ۷۲۳، Galaxy ۵۵۱، E۲۱۵۲، C۳۵۳۰ و S۳۳۷۰ برخی از گوشی‌های عرضه شده این برند در یک سال گذشته هستند.

بعد از سامسونگ، ال‌جی با معرفی ۷۱ مدل جدید در سال ۲۰۱۰ دومین شرکتی بوده است که بیشترین مدل‌ها را روانه بازار کرده است. ال‌جی طی یک سال گذشته بیشترین توان خود را صرف ساخت گوشی‌های لمسی با قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت به کار گرفت.

Optimus One P۵۰۰،Optimus ۲X، GT۵۴۰ Optimus،GS۲۹۰ Cookie، Optimus Mach LU۳۰۰۰، E۹۰۰ Optimus ۷C۳۱۰،GM۳۶۰ ،Viewty Snap، GX۵۰۰،GT۴۰۰،GD۸۸۰ Mini، GX۲۰۰،S۳۱۰،Viewty Smile GW۹۹۰ و KP۱۰۸ از جمله مدل‌های مورد استقبال این برند کره‌ای هستند.

نکته قابل‌توجه در عرضه گوشی‌های این دو تولیدکننده کره‌ای به گستره عرضه محصولات آنها باز می‌گردد. به‌طوری که بر اساس اعلام منابع بازاری بسیاری از گوشی‌های عرضه شده توسط این دوبرند کره‌ای بیشتر مصرف منطقه‌ای دارد تا بین‌المللی.

نوکیا همچنان در جایگاه نخست

نوکیا غول فنلاندی تولیدکننده تلفن همراه بیشتر از سایرین در سال گذشته فعالیت داشته است به‌طوری که این شرکت در سال گذشته ۲۸ مدل گوشی روانه بازار کرد که این مدل‌ها تماما جزو پرفروش‌ها در بازار محسوب شدند. آخرین گوشی عرضه شده از سوی نوکیا N۸ است که در نزدیک دو ماه بالای ۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. دیگر مدل‌های نوکیا که در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شده است عبارتند از: C۳، C۷، C۶، C۵، E۵، E۷ X۳-۰۲ Touch and Type، C۵-۰۳، C۶-۰۱، X۲، ۵۲۳۳، C۳-۰۱ Touch and Type، ۵۲۵۰، X۵-۰۱، X۲-۰۱، X۶، C۱-۰۱، E۷۳، C۲-۰۰، C۲-۰۱، ۶۳۰۳i classic، C۱-۰۰، C۱-۰۲، ۵۱۳۲ و X۵.

افول برای سونی اریکسون

شاید بتوان کم‌کار‌ترین تولید‌کننده تلفن همراه را سونی‌اریکسون دانست. شرکت سوئدی ژاپنی که تا پیش از این رقیب سر سخت نوکیا در بازار بود و جایگاه دوم پرفروش‌ها را به خود اختصاص داده بود در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۳ مدل گوشی روانه بازارهای جهانی کرد، هر چند که بارها و بارها از سوی مسوولان این شرکت عنوان شده است که شاید تعداد مدل‌های عرضه شده به بازار کاهش داشته باشد اما حاشیه سود سونی‌اریکسون آنچنان تغییری نکرده است اما همین تعداد اندک گوشی در سال گذشته باعث شد تا این برند جایگاه خود را دو پله از دست داده و هم‌اکنون در جایگاه چهارم و بعد از سامسونگ و ال‌جی قرار داشته باشد.

سونی اریکسونی‌ها در سال گذشته بیشتر در کار عرضه انواع و اقسام X ها بودند. اما به هر حال و بر اساس گفته منابع بازاری مدل‌های vivaz، X۱۰ و X۱۰mini بیشترین فروش را در بین سایر گوشی‌های این برند به خود اختصاص داده بودند.

سیزده گوشی‌ای که این برند در سال گذشته روانه بازار کرده است عبارتند از: XPERIA X۸، XPERIA X۱۰ mini، XPERIA X۱۰ mini pro، Vivaz، Vivaz pro، A۸i، Zylo، Cedar، Spiro، Yendo، Aspen، BRAVIA S۰۰۴ و S۰۰۳.

اچ‌تی‌سی، تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند، سال گذشته تنها ۱۸ گوشی به بازارهای جهانی عرضه کرده است. از این تعداد گوشی مدل های Desire، Wildfire و Legend جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های اچ تی سی در ایران بودند. Desire HD، Wildfire، Desire، HD۷، Desire Z، Gratia، Google Nexus One، Legend، ۷ Mozart، ۷ Pro، ۷ Surround، Smart، Evo ۴G، ۷ Trophy، Aria، HD mini، Droid Incredible و ۷ Pro CDMA گوشی‌های معرفی شده توسط اچ‌تی‌سی در یک سال گذشته بوده‌اند.

اپل اما دیگر بازیگر بازار تلفن همراه که از سال ۲۰۰۷ وارد این بازار شده است در سال گذشته تنها یک مدل را به بازار عرضه کرد که در بدو ورودش به دلیل مشکلات آنتن‌دهی ای که داشت بیشترین سر و صدا را ایجاد کرد.

این شرکت طی سه سال تنها ۴ مدل گوشی و در حجم‌های مختلف ذخیره‌ای روانه بازار کرده است. اما با این حال به دلیل پروپاگاندای آمریکاییش توانست به عنوان یکی از انقلاب‌های تلفن همراه در دهه گذشته شناخته شود.