کاربران گوشی‌های نوکیا که عاشق دستگاه‌های خود هستند؛ اما به سیستم عامل پیشرفته تری نیاز دارند می‌توانند دستگاه خود را با سیستم‌عامل آندرویید گوگل سازگار کنند. رویترز در گزارشی اعلام کرد که برنامه نویسان سیستمی با نام NITDroid طراحی کرده‌اند که سیستم عامل آندرویید را با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های رایانه نوکیا سازگار می‌کند. در نتیجه بدنه گوشی نوکیا است؛ اما با سیستم‌عامل آندرویید گوگل کار می‌کند.

به گفته یکی از طراحان این برنامه، نسخه ۶/۱ 'Donut' آندرویید روی تبلت N۸۱۰ نوکیا تعبیه و سازگار شد. به گفته محققان، آندرویید نرم‌افزار بهتری برای بخش سخت‌افزاری نوکیا نسبت به آن چیزی است که خود نوکیا روی دستگاه‌هایش سوار می‌کند.

این گروه تحقیقاتی در حال تلاش است تا امکان دسترسی این دستگاه‌ها را به فروشگاه نرم‌افزاری آندرویید گوگل فراهم کنند.

محققان همچنین در حال تلاشند تا نسخه ۲/۲ Froyo را با گوشی N۹۰۰ نوکیا که با سیستم‌عامل Maemo فروخته شد، سازگار کنند.

با این دستگاه‌ها کاربران می‌توانند مکالمه کنند، از سیستم برنامه اطلاعاتی و نرم‌افزارهای آن استفاده کنند؛ اما نمی‌توانند از دوربین این دستگاه‌ها بهره ببرند. البته این اولین بار نیست که یک دستگاه هک شده و با سیستم‌عامل دیگری سازگار می‌شود. بعضی از کاربران تا کنون اقدام به هک گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز موبایل خود کرده‌اند تا با آندرویید سازگار شود.

اما گفته می‌شود پروژه هک گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های رایانه‌ای نوکیا با موفقیت انجام شده و قرار است دستگاه‌های N۷۷۰, N۸۰۰, N۸۱۰ و N۹۰۰ هم با این سیستم سازگار شود.