بازار دیجیتال- امروزه توجه به کیفیت کالا از مهم‌ترین وظایف شرکت‌های توزیع‌کننده کالا است و خدمات پس از فروش ضامن حفظ این کیفیت است. شرکت‌های عرضه کننده کالاهم با توجه به اهمیت این موضوع بر خدمات برتر برای خانواده مشتریان خود تاکید دارند. به همین دلیل طی سال‌های اخیر شرکت‌های عرضه کننده کالا، به ویژه کالاهای کامپیوتری، در زمینه ارائه خدمات پس از فروش مانور بیشتری می‌دهند و در این رابطه با هم رقابت می‌کنند.

البته این اقدامات با توجه به این موضوع که خریداران آگاهی بیشتری نسبت به مساله گارانتی و خدمات پس از فروش پیدا کرده‌اند تا حدودی باعث موفقیت برخی از شرکت‌ها نسبت به سایرین شده است؛ اما موضوعی که مطرح است، این است که برخی از این اقدامات ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و باعث بی اعتمادی خریداران شود.

ارائه گارانتی‌های مادام‌العمر برای کالاهایی نظیر رم و مادربورد که طی سال‌های گذشته مرسوم بود و تنها با هدف افزایش میزان فروش انجام می‌گرفت، افزایش مدت گارانتی برای کالاهایی با چرخه طول عمر کوتاه و.... از مواردی هستند که از اعتماد مصرف‌کنندگان به شرکت‌های عرضه‌کننده کالا، حتی شرکت‌های مطرح می‌کاهد.

البته باید در نظر داشت که افزایش مدت گارانتی که به عقیده برخی از عرضه‌کنندگان کالا با هدف جلب اعتماد مصرف‌کننده و اطمینان خاطر وی به کیفیت، پایداری و طول عمر بالای دستگاه صورت گرفته است، تا حدود زیادی منطقی‌تر از ارائه گارانتی‌های مادام‌العمر است.

افزایش مدت گارانتی

طی مدت اخیر، افزایش مدت گارانتی برای کالاهایی نظیر مادربورد و ‌هاردهای اکسترنال از سوی برخی از شرکت‌ها سر و صدای زیادی بر پا کرده است و این سوال را برای بسیاری از مصرف‌کنندگان این کالاها به وجود آورده است که چگونه ممکن است کالایی که تکنولوژی آن هر از چند گاهی در حال تغییر است و چیپ‌ست‌های جدید جایگزین قدیمی‌ها می‌شوند، مدتی طولانی (پنج سال) گارانتی شوند. برخی معتقدند این اقدام به نوعی فریب مشتری است تا به این وسیله برای خرید کالایی با مدت گارانتی بیشتر ترغیب شود. اما شرکت‌هایی که مدت گارانتی کالاهای خود را از یک، دو یا سه سال به پنج سال افزایش داده‌اند، دلایلی را برای این اقدام مطرح می‌کنند.

آواژنگ، سازگار ارقام، ماتریکس، از جمله شرکت‌هایی هستند که مدت گارانتی برخی از کالاهای خود را از سه سال به پنج سال افزایش داده‌اند و معتقدند این اقدام به دلیل اعتمادی که به کیفیت محصولات خود دارند، صورت گرفته است.

اعتماد به کیفیت، پایداری و طول عمر بالای دستگاه

از میان شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای کامپیوتری، آواژنگ یکی از شرکت‌هایی است که مدت گارانتی مادربوردهای سری ۵ خود را که شامل مادربوردهای مبتنی بر چیپ‌ست‌های X۵۸, P۵۵, H۵۵, H۵۷ اینتل است را از سه سال به پنج افزایش داده است، البته این مادربوردها در یک مدت زمانی سه ماهه از چنین خدمات پس از فروشی برخوردارند. بر اساس اعلام بیتا طهماسبی، مدیر عامل شرکت خدمات آواژنگ، این شرکت مادربوردهای سری ۵ خود را از تاریخ اول خردادماه تا ۳۱ شهریورماه ۱۳۸۹ به‌مدت پنج سال گارانتی می‌کند که البته خریداران کالا برای استفاده از امکان ۵ سال گارانتی باید به صفحه «فعال کردن گارانتی» در وب سایت این شرکت مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به کالای خود را در این بخش ثبت و شماره مراجعه خود را دریافت کنند.در غیر این صورت کالای آنها دارای ضمانت سه ساله خواهد بود.

به گفته وی، در طـی ۵ سـال دوره گارانتـی کالای معیـوب در صـورت نداشتــن ایـراد فیزیکــی پـس از تسـت و تاییــد عیـب توسـط کارشناسـان شـرکت خدمـات آواژنـگ تعمیـر و یـا با کالای سـالم تعویـض خواهـد شـد. همچنین درصورتی که کالای مورد نظر در بازار موجود نباشد، یک کالا با چیپ‌ست جدید بدون دریافت مابه‌التفاوت مبلغ به وی ارائه می‌شود.

طهماسبی در مورد علت افزایش مدت گارانتی مادربوردهای این سری گفت، افزایش مدت گارانتی پروموشنی است که بر اساس توافق شرکت مادر با آواژنگ برای مصرف‌کنندگا ن در نظر گرفته شده است و علت اینکه این پروموشن در یک دوره سه ماهه ارائه می‌شود، این است که life cycle این کالا آنقدرها طولانی نیست که برای همه محصولات بتوانیم چنین گارانتی طولانی مدتی ارائه دهیم. به همین منظور برای مادربوردهای سری پنج خود که تکنولوژی جدیدی دارند، این پروموشن را ارئه می‌دهیم. ضمن اینکه ممکن است با عرضه تکنولوژی‌های جدیدتر برای محصولات جدید تر هم چنین پروموشن‌هایی را در نظر بگیریم.

عباسی، مدیر روابط عمومی این شرکت هم در این رابطه گفت، این موضوع که چگونه ممکن است کالایی مانند مادر‌بورد که تکنولوژی در آن مدام در حال تغییر است و هر سال چیپ‌ستی جدید به بازار عرضه می‌شود، پنج سال گارانتی شود، مطرح است. اما ما با این اعتقاد که به کیفیت، پایداری و طول عمر محصولات خود اعتماد داریم مدت گارانتی مادربوردهای سری ۵ خود را از سه سال به پنج سال افزایش دادیم. وی افزود: این موضوع باعث اطمینان‌خاطر مصرف‌کننده به دستگاهی که خریداری کرده است، می‌شود. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که آواژنگ این پروموشن را روی تکنولوژی جدید خود ارائه می‌کند؛ چرا که معمولا کالاهایی که به تکنولوژی‌های جدید مجهزند در بازار با لختی بیشتری در زمینه تقاضا از سوی خریداران مواجهند و این اقدام تا حدودی باعث افزایش تقاضا و همچنین اعتماد به سوی این کالاها می‌شود.

مادر بوردهای نظامی

ماتریکس عرضه‌کننده مادربوردهای خانواده AMD با برند MSI در بازار نیز یکی از شرکت‌هایی است که مدت گارانتی مادربوردهایش را به پنج سال افزایش داده است.

به گفته عبدالهیان، مسوول فنی شرکت ماتریکس، کلیه مادربوردهای AMD این برند که به تازگی وارد بازار شده‌اند از این پس با گارانتی پنج ساله شرکت ماتریکس به فروش می‌رسند، چرا که مادربوردهای جدید این برند از تکنولوژی جدیدی که انحصارا در اختیار شرکت MSI است؛ برخوردارند و طول عمر بالایی هم دارند.وی در رابطه با تکنولوژی جدید MSI می‌گوید، از سال ۲۰۰۵ MSI از تکنولوژی خاصی برای تولید مادربوردهایی با مصارف نظامی استفاده می‌کرد. این تکنولوژی که MILITARY نام دارد؛ طی مدت اخیر برای تولید مادربوردهای غیر نظامی نیز مورد استفاده قرار گرفت که با استفاده از این تکنولوژی عمر متوسط قطعه اصلی مادربوردها به ۱۶ سال می‌رسد. در نتیجه وقتی قطعه اصلی ۱۶ سال عمر کند؛ سایر قطعات عمری کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سال نخواهند داشت و به این ترتیب ارائه گارانتی ۵ ساله برای مادربوردهای این برند هیچ شک و شبهه‌ای را برای خریدار ایجاد نمی‌کند.

البته بسیاری از رقبای این شرکت بر این اعتقادند که این طول عمر کالا LIFE TIME نیست که اهمیت دارد و در صورتی که تکنولوژی تغییر کند و چیپ‌ست به کار رفته در یک مادربورد قدیمی در بازار موجود نباشد، گارانتی کردن آن معنی ندارد. و این تنها اقدامی است، برای جلب توجه مشتری و بالا بردن سهم فروش این شرکت در بازار داخلی؛ اما مسوول فنی ماتریکس در این مورد می‌گوید، این موضوع که ماتریکس به دنبال سهم فروش بیشتری از بازار است را کتمان نمی‌کنیم، ولی در کل ما تنها اجراکننده سیاست از سوی شرکت مادر هستیم و این تصمیم از سوی شرکت MSI اتخاذ شده است. عبدالهیان همچنین افزود، ممکن است برخی از رقبای ما که مدت گارانتی کالاهای خود را افزایش داده‌اند نیز از تکنولوژی‌هایی برای افزایش طول عمر مادربورد بهره‌مند باشند، ولی تکنولوژی MILITARY تنها مختص به MSI است.

مخالفان چه می‌گویند

اگرچه شرکت‌های عرضه‌کننده مادربورد که مدت گارانتی کالاهای خود را افزایش داده‌اند، علت این مورد را جلب اعتماد و اطمینان خاطر مشتری ذکر کرده و گروهی نیز به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار فروش هستند، ولی گروهی این اقدام را نوعی کلاهبرداری دانسته و نگاهی بدبینانه به این موضوع دارند. براساس اعلام سازگار ارقام، افزایش مدت گارانتی برای مادربورد غیرمنطقی به نظر می‌رسد و ما مدت گارانتی مادربوردهای خود را افزایش نداده‌ایم، ولی حدود ده ماه است که مدت گارانتی ‌هاردهای اکسترنال را به پنج سال افزایش داده‌ایم و جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که بحث افزایش مدت گارانتی را مطرح کردیم. براساس اعلام سعادتخواه، یکی از فعالان بخش تبلیغات این شرکت، افزایش مدت گارانتی مادربورد با توجه به اینکه چیپ‌ست‌های به کار رفته در این کالا هر سال از رده خارج می‌شوند چیز عجیبی است، حتی اگر در ازای کالای آسیب دیده کالای جدیدی ارائه شود.

مفلح، مدیر بخش قطعات دفتر اسوس در ایران نیز با بیان این مطلب که افزایش مدت گارانتی برای کالایی مانند مادربورد تنها باعث گمراهی مصرف‌کننده می‌شود، گفت: LIFE CYCLE مادربورد بیش از سه سال نیست و این عجیب است که یک چنین کالایی را پنج سال گارانتی کنند.

وی افزود: اسوس مدت گارانتی مادربوردهای خود را به پنج سال افزایش نداده است، زیرا سهم فروش بالایی در بازار دارد و حدود ۴۲ تا ۴۵ درصد از سهم فروش مادربورد در بازار داخلی در اختیار این برند است.

مفلح افزود: شرکت‌هایی که مدت گارانتی را به پنج سال افزایش داده اند با مشکل مواجه می‌شوند؛ چرا که زمانی که یک مادربورد، سه سال گارانتی داشت، نمی‌شد چیپ ست مورد نظر را به آسانی در بازار یافت چه برسد به پنج سال؛ چرا که اینتل هر نه ماه یک بار تکنولوژی جدید به بازار ارائه می‌کند و حتی اگر LIFE TIME مادربورد ده سال هم باشد نمی‌توان آن را پنج سال گارانتی کرد. وی افزود: اسوس به جای اینکه مدت گارانتی را به پنج سال افزایش دهد، گارانتی طلایی به مشتریان خود ارائه داده است؛ یعنی در صورتی که دستگاه طی یک سال ایراد پیدا کند، آن را تعویض و یک مدل جدید به مشتری ارائه می‌دهد.