مریم عسگری
اگر چه بازار خرید و فروش گوشی تلفن همراه طی مدت اخیر روزهای چندان پررونقی را تجربه نکرده است، ولی این روزها به دلیل فرارسیدن روز زن، مراکز خرید و فروش گوشی موبایل رنگ و بوی دیگری گرفته است.

بگذریم از اینکه جنس مشتریان این مراکز نسبت به روزهای دیگر تا حدود زیادی فرق کرده است و اکثرا برای خرید گوشی‌هایی با میانگین قیمت 150 تا 300 هزار تومان به این مراکز مراجعه می‌کنند، ولی به هر حال این موضوع تا حدودی باعث شده بازار با افزایش مراجعه و همچنین تقاضا مواجه شود.
جالب اینجا است که فروشگاه‌ها علاوه بر اینکه با نصب کارت‌های تبریک به مناسبت روز زن پشت ویترین فروشگاه‌ها اعلام
کرده‌اند که تخفیف‌هایی برای خریداران در نظر می‌گیرند، ویترین فروشگاه‌ها را تغییر داده و گوشی‌های فانتزی و رنگارنگ را جایگزین گوشی‌های گران قیمتی کرده‌اند که سابق بر این پشت ویترین خودنمایی می‌کردند. البته خریداران معتقدند فروشندگان حدود ده روز قبل از فرا رسیدن روز زن قیمت‌ها را افزایش داده تا تخفیف‌هایی که طی این روزها برای مشتری لحاظ می‌کنند، ضرر زیادی به آنها نزند.
این در حالی است که فروشندگان این ادعای خریداران را تکذیب کرده و معتقدند به دلیل اینکه بازار روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کرده است، امکان رشد قیمت‌ها وجود نداشته است، ولی به مناسبت روز زن این ضرر را به جان می‌خرند تا مشتری دست خالی از بازار خارج نشود.
خاتمی ‌یک فروشنده در مرکز خرید علاءالدین در این باره می‌گوید: اکثر خریدارانی که برای خرید گوشی در این ایام به این جا مراجعه می‌کنند، در صدد خرید گوشی در رنج قیمتی 100 تا 250هزار تومان هستند و کمتر فردی را می‌توان یافت که به دنبال خرید یک گوشی گران قیمت برای مادر یا همسرش باشد.
محمدی یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید: تعداد کمی‌از مراجعین به مراکز خرید و فروش موبایل به قصد خرید گوشی‌های گران قیمت به بازار مراجعه می‌کنند که این افراد معمولا قیمت برایشان اهمیت چندانی ندارد و بیشتر به دنبال جدیدترین‌ها یا زیباترین‌ها هستند.
مردان برند باز ،زنان زیبا پسند
خانم‌ها همیشه به زیبایی ظاهر و طراحی خاص آنچه می‌خرند و استفاده می‌کنند اهمیت زیادی می‌دهند. شاید به همین دلیل باشد که کاربران زن موبایل بیشتر به سراغ برندهایی می‌روند که مدل‌های فانتزی و رنگارنگ به بازار عرضه می‌کنند تا مدل‌های سنگین و ساده. همچنین گرایش خانم‌ها به سمت گوشی‌های تاشو و کشویی بیشتر از آقایان است. بگذریم از این که این روزها اکثرا به سراغ نمونه‌های صفحه لمسی می‌روند، ولی باز هم خانم‌های کاربر موبایل سعی ‌می‌کنند از بین مدل‌های مختلف آنهایی را که هم کشویی هستند و هم صفحه لمسی بیابند.
فروشندگان بازار معتقدند بیشتر خانم‌ها به سراغ گوشی‌های برند سونی اریکسون و سایر برندهایی که گوشی‌های آنها از لحاظ طراحی و رنگ دارای تنوع بالایی هستند می‌روند و در مقابل آقایان چندان گرایشی به گوشی‌های رنگارنگ با طراحی‌های خاص و متفاوت ندارند. شاید به همین دلیل باشد که زنان موبایل باز خریداران پر و پا قرص تجهیزات تزئینی موبایل مانند عروسک‌های فانتزی، آویزهای نگین دار، کیف‌های رنگارنگ و قاب‌های رنگی و .... هستند. محمد متوسلی، یکی از فروشندگان گوشی در پاساژ علاءالدین می‌گوید: طی مدت اخیر میزان فروش گوشی‌های فانتزی که تا پیش از این مشتری چندانی در بازار نداشت، تا حدود زیادی افزایش یافته است و در کنار آن بازار سیم‌کارت‌های اعتباری هم رونق گرفته است. به هر حال در بازار هزار رنگ و متنوع گوشی تلفن همراه می‌توان مدل‌ها مختلفی را با قیمت‌های متفاوت یافت و ما قصد داریم چند نمونه پرفروش را که بیشتر مورد توجه خانم‌ها قرار می‌گیرد، در این گزارش به شما معرفی کنیم.
نوکیا
نوکیا از برندهای پرفروش بازار گوشی تلفن همراه از سال‌های گذشته تا کنون بوده است. بر اساس اعلام فعالان بازار، طی مدت اخیر مدل‌های 6760 اسلاید و 3600 اسلاید نوکیا که به ترتیب به بهای 240 و 145 هزار تومان در بازار عرضه می‌شوند، مورد خرید بیشتر علاقه‌مندان این برند قرار گرفته است. 6760 به صفحه نمایش TFT 4/2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، ارتقای حافظه داخلی 120 مگابایتی توسط مموری کارت تا 16 گیگابابیت، تجهیز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی و سیستم عامل سیمبیان مجهز است. 3600 اسلاید هم دارای دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی، قابلیت ارتقای حافظه داخلی تا هشت گیگابایت و صفحه نمایش TFT است.
گوشی ۵۸۰۰ نوکیا هم که باقیمت ۲۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد، از امکاناتی همچون از تجهیز به صفحه نمایش TFT لمسی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری ۱۵/۳ مگاپیکسلی و ارتقای حافظه اصلی توسط مموری‌کارت بهره می‌برد.
مدل‌های 5530 ،5230 هم که به ترتیب با قیمت 230 هزار تومان و 176 هزار تومان به فروش می‌رسند، هدایای مناسبی به نظر می‌رسند. همچنین مدل x3 از گوشی‌های پرفروش این برند در بازار است که ظاهر زیبایی دارد و با قیمت 155 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما اگر می‌خواهید یک گوشی با قیمتی حدود 100 هزار تومان خریداری کنید ما به شما مدل 2700 کلاسیک را معرفی می‌کنیم که قیمت آن تنها 90 هزار تومان است و به دوربین دو مگاپیکسلی، بلوتوث، حافظه داخلی 32 مگابایتی و ... مجهز است.
سونی اریکسون
مدل‌های X1، W995 و T715 از مدل‌های پرفروش و ارزان قیمت سونی اریکسون در بازار هستند که به ترتیب با قیمت 380 ، 330 و 198 هزار تومان به فروش می‌رسند.
تجهیز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری ۱۵/۳ مگاپیکسلی قابلیت ارتقا تا ۱۶ گیگابایت و صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ از مشخصات فنی گوشی T۷۱۵ سونی اریکسون است.
همچنین مدل‌های c901 با قیمت 178 هزار تومان، w595 با قیمت 175 هزار تومان جزو پرفروش‌های ارزان قیمت وaino با قیمت 410 هزار تومان، vivaz با قیمت 470 هزار تومان جزو پرفروش‌های گران قیمت هستند.
مدل aino به دوربین ۱/۸ مگاپیکسلی، بلوتوث، کارت حافظه قابل ارتقا به ظرفیت ۸ گیگابایت و ... مجهز است. مدل vivaz هم به بلوتوث، دوربین ۱/۸ مگاپیکسلی، سیستم عامل سیمبیان و... مجهز است. این دو مدل گوشی طراحی زیبایی دارند و صفحه نمایش آنها لمسی است.
ال‌جی
مدل kc۹۱۰ از خانواده ال‌جی که با قیمت ۲۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و یک گوشی صفحه لمسی است، در بازار این روزهای گوشی تلفن همراه پرفروش شده است. این گوشی که به دوربین هشت مگاپیکسلی، بلوتوث و ... مجهز است طی مدت اخیر فروش بهتری نسبت به قبل داشته است. همچنین گوشی GC۹۰۰ Viewty Smart در بازار پرفروش است که گوشی GC۹۰۰ Viewty Smart از صفحه نمایش لمسی با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری‌کارت بهره می‌برد. این گوشی با قیمت ۳۷۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
مدل kf350 ال‌جی هم که با قیمت فروش 170 هزار تومان به فروش می‌رسد، توانسته است مورد استقبال مشتریانی قرار گیرد که به دنبال گوشی با قیمت کمتر از دویست هزار تومان هستند... این گوشی تاشو دارای دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی با مموری‌کارت است. گوشی KE970 نیز از دیگر مدل‌های ارزان قیمت این برند است که با بهای فروش 115 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
اچ تی سی
اگر قصد خرید یک گوشی HTC به عنوان هدیه را دارید، در نظر داشته باشید که این گوشی‌ها قیمت بالایی دارند و معمولا قیمت این گوشی‌ها کمتر از 400 هزار تومان نیست. فروشندگان گوشی‌های اچ تی سی HD mini را به عنوان گوشی گران قیمت و البته پرفروش این برند در بازار داخلی معرفی شد.
گوشی HD mini اچ تی سی که یکی از مدل‌های جدید این برند در بازار به شمار می‌آید، با قیمت فروش ۵۸۸ هزار تومان توانسته مورد تقاضای بیشتر کاربران این برند قرار گیرد. این گوشی دارای امکاناتی نظیر سیستم عامل ویندوز موبایل ۵/۶ Microsoft، تجهیز به دوربین عکاسی پنج مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و دوربین دوم برای مکالمه تصویری و ارتقای حافظه داخلی با مموری کارت تا ۳۲ گیگابایت است.
touch viva اچ تی سی هم که با قیمت 215 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، این روزها فروش خوبی در بازار داشته است.
تجهیز به صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش ۶۵۵ هزار و ۳۶ رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری دومگاپیکسلی و... از مشخصات فنی گوشی touch viva اچ تی سی به شمار می‌آید.
مدل touch 2 این برند نیز که قیمت آن 373 تومان است، در بازار فروش خوبی دارد. این گوشی دارای امکاناتی نظیر سیستم عامل Microsoft Windows Mobile 6.5 Professional، دوربین عکاسی 15/3 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و دوربین دوم برای مکالمه تصویری و ارتقای حافظه داخلی با مموری کارت microsd transflash است.
موتورولا
از بین گوشی‌های موتورولا هم می‌توان به مدل‌های ZN200 و zn300 اشاره کرد که قیمت این گوشی‌ها کمتر از 200 هزار تومان است. به گفته فعالان بازار، مدل A3100 نیز که با قیمت 430 هزار تومان به فروش می‌رسد از پرفروش‌های بازار است.
برندهای دیگر
ماتریکس و هیوندای نیز از برندهای دیگر گوشی هستند که در بازار داخلی با میانگین قیمت 90 تا 150 هزار تومان به فروش می‌رسند، ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.
همچنین موبایل‌های تلویزیونی این روزها چندان در بازار مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و بازاری همچنان راکد دارند. واما IPHONE که به دلیل قیمت بالایی که دارد کمتر به عنوان هدیه خریداری می‌شود. قیمت نمونه‌های ۳G این گوشی در بازار حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تومان است.