بر اساس یک پژوهش جدید، با محبوب‌تر شدن پیام‌نویسی به‌عنوان ابزار ارتباطی میان افراد جوان، یک‌سوم از نوجوانان آمریکایی روزانه بیش از صد پیام کوتاه ارسال می‌کنند. بر اساس یافته‌های مطالعه مرکز پژوهشی پیو، ارسال پیامک از سال ۲۰۰۸ افزایش چشمگیری یافته و مکالمات تلفنی، پیام فوری، شبکه‌های اجتماعی و حتی گفت‌وگوی رودررو را محدودتر کرده است.

طبق این بررسی، درصد نوجوانان دارای تلفن‌همراه که دست کم یک پیام در روز ارسال می‌کنند از ۳۸ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۵۴ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۰۹ افزایش یافته است. بر اساس این بررسی، سه‌چهارم از نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال اکنون تلفن‌همراه دارند و از میان آنان دختران به‌طور معمول روزانه ۸۰ پیام و پسران ۳۰ پیام دریافت یا ارسال می‌کنند.

به گفته محققان، برخلاف مکالمات تلفنی، پیامک می‌تواند بی‌صدا در مقابل والدین، معلمان یا اولیای دیگر انجام بگیرد و برخلاف رایانه‌ها، در همه جا می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

پیامک‌نویسی به اندازه‌ای به جزئی از زندگی این نوجوانان تبدیل شده که ۸۷ درصد آنان اظهار کرده‌اند با تلفنشان می‌خوابند یا آن را در نزدیکی خود قرار می‌دهند. ۳۸ درصد از این نوجوانان حداقل یک بار در روز تماس تلفنی دارند، ۳۰ درصد با تلفن ثابت صحبت کرده و ۲۴ درصد نیز از پیام فوری استفاده کرده‌اند.