ادامه اپیدمی اختلالات اینترنتی

بازار دیجیتال - درحالی که از ابتدای سال ۸۹ بارها از زبان مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت زیرساخت شنیده شده که در این سال کشور با افزایش یازده برابری اینترنت، افزایش پهنای باند بین‌الملل و ترانزیت ارتباطات بین‌الملل روبه‌رو خواهد بود، اما طی هفته گذشته کاربران اینترنت با بیشترین قطعی و کاهش سرعت اینترنت روبه‌رو بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده طی هفته گذشته، کاربران شبکه اینترنت کشور شاهد قطعی‌های مکرر بودند، به طوری که گاهی این قطعی‌ها به ساعت هم می‌رسید.

ترافیک بالا، افزایش اختلالات اینترنتی

در چند روز گذشته که مصادف با آخرین روزهای هفته نیز بود، قطعی‌های مکرر شبکه اینترنت کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شد گویی که به نظر می‌رسد، قطعی‌های مکرر در جامعه اینترنتی کشور «اپیدمی» شده و طبیعی به نظر می‌رسد. تنها در چند شب گذشته کاربران اینترنت با حداقل ۳ نوبت قطعی در بخش‌هایی از شبکه تهران مواجه بودند که هنگام تماس با مسوولان پشتیبانی فنی شرکت زیرساخت، علت این امر مشکلات فنی و اختلالات دستگاه سوئیچ در رینگ تهران است. یکی دیگر از موضوعاتی که از چند روز گذشته مطرح شده، از بین رفتن آدرس اینترنتی سایت‌های مورد نظر کاربران است که بنا بر اظهارات کارشناسان اینترنت، این اختلال فنی به طوری است که بسته‌های اطلاعاتی مسیریاب، به سمت مقصد حرکت نکرده و در تداوم پویش مسیر به سمت تهران به ناگاه باز می‌ایستد، که شاید علت این امر هم باز مشکل BGP Routing‌های شهر یا آسیب‌دیدگی فنی آنها باشد.

به دنبال قطع و وصل‌های مداوم اینترنت طی هفته گذشته، مسوولان شرکت ارتباطات طبق سنت همیشگی علت این اختلال‌ها را قطعی کابل دریایی عنوان کردند. برای مثال حسن کریمی، مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت، از بروز قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین‌الملل smw۴ خبر داده و اظهار داشته بود که حدود ۲۰ درصد ارتباطات کشور که از این مسیر تامین می‌شد دچار قطعی شده است.

همچنین بخشی از ارتباطات شبکه اینترنت کشور که از کابل دریایی (smw۴ (sea-me-we۴ گرفته می‌شود با مشکل قطعی مواجه شده که این مشکل داخلی نبوده، بلکه منشا آن در کشور ایتالیا است. به همین دلیل قطعی ارتباط و اختلال نه تنها در کشور ما، بلکه در بسیاری از کشورهایی که از این کابل دریایی سرویس می‌گیرند بروز پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت سرویس‌دهنده در حال جریان است قول رفع خرابی در اسرع وقت را داده و افزوده بود که تا زمانی که این قطعی برطرف نشود کندی سرعت اینترنت در کشور را خواهیم داشت.

کریمی در ادامه با بیان اینکه منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای اصلی است که ما از آن اینترنت دریافت می‌کنیم و به همین دلیل نمی‌توان مسیر پشتیبان و جایگزین برای آن در نظر گرفت تصریح کرده بود که در سال جاری درصدد افزایش ظرفیت ارتباطی در داخل کشور هستیم تا از این پس مشکلات این چنینی تا این حد ملموس نباشد، اما همین مقام مسوول در اظهار نظری دیگر و در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری ایسنا، کاهش سرعت اینترنت در برخی مناطق را به دلیل افزایش ترافیک شبکه دانسته بود. وی با اشاره به کاهش سرعت اینترنت در کشور طی روزهای گذشته و در آغاز سال جدید با بیان اینکه استفاده از اینترنت در ایام عید و تعطیلات نوروزی میزان ۵۰ درصد ترافیک معمول بود اظهار کرده بود که بعد از تعطیلات در روز ۱۴ فروردین‌ماه شاهد ترافیک بسیاری بودیم که به دلیل آغاز فعالیت تعداد زیادی از شرکت‌ها و موسسات و شروع فعالیت آن‌ها این افزایش قابل پیش‌بینی بود که این موضوع باعث کاهش سرعت اینترنت در کشور شده است.

کریمی در ادامه افزوده بود که در حال حاضر تمام مسیرهای اینترنتی مشغول فعالیت است و قطعی در هیچ مسیری وجود ندارد و کاهش سرعت در برخی جاها یا برخی سایت‌ها به دلیل ترافیک بالا است.

اما در آخرین خبر، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده است که قطعی و کندی اینترنت امروز برطرف می‌شود. روز گذشته روابط‌عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که طبق گزارش شرکت DU اپراتور کابل مخابراتی SWM۴، برنامه سه روزه تعمیر این کابل که از ۱۷ ماه آوریل برابر با ۲۸ فروردین ‌ماه شروع شده، ۲۰ ماه آوریل (یعنی سه‌شنبه) به پایان می‌رسد و تا ۲۲ ماه آوریل یعنی پنج‌شنبه کلیه ارتباطات بین‌الملل روی این کابل به حالت عادی برمی‌گردد. این اپراتور اعلام کرده است که به دلیل استفاده از مسیر جایگزین هیچ یک از ارتباطات Voice بین‌الملل خاورمیانه تحت تاثیر قرار نگرفته، اما ممکن است برخی از کشورهای این منطقه به دلیل گرفتن بخشی از ظرفیت اینترنت بین‌الملل خود از این کابل با کاهش سرعت اینترنت مواجه شوند.

در جست‌و‌جوی افزایش سرعت اینترنت

در شرایطی که هر چند وقت یک‌بار اخباری از کندی یا قطعی اینترنت در کشور به گوش می‌رسد و بارها درباره چرایی و چگونگی آن سوالاتی در رسانه‌ها مطرح و خواستار پاسخگویی مسوولان می‌شوند، وقتی عبارت «افزایش سرعت اینترنت» را در موتورهای جست‌وجو همچون گوگل، وارد می‌کنیم، تعداد زیادی سایت و وبلاگ راهنمای افزایش سرعت اینترنت با استفاده از روش‌هایی ساده به درست یا غلط پیش روی کاربران قرار می‌گیرند.

به باور بسیاری از کاربران در تمام اقشار جامعه، سرعت اینترنت در کشور بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده تا آن‌ها به فکر یافتن راه‌هایی برای افزایش سرعت اینترنت با آنچه که در سایت‌های مختلف اینترنتی آموزش‌های ساده نامیده می‌شود، باشند و از طریق این راه درصدد افزایش اینترنت برآیند.

به طور مثال در یکی از نتایج جست‌وجو با عنوان «بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستورالعمل کاملا ساده» با بیان اینکه در ویندوز XP Pro در حالت پیش‌فرض Packet Scheduler سیستم را به ۲۰درصد از پهنای‌باند یک اتصال به اینترنت محدود می‌کند، اعلام شده که اگر شما این تنظیمات را تغییر ندهید قادرید از ۲۰ درصد پهنای باند اتصالتان به اینترنت بهره ببرید و برای اینکه بتوانید از ۱۰۰ درصد پهنای باندتان استفاده کنید و سرعت بالاتری را در اتصال به اینترنت تجربه کنید، باید مراحلی را طی کنید.

شاید تاکنون نرم‌افزارهای مختلفی را برای بالا بردن سرعت اینترنت در گشت‌وگذار اینترنتی خود مشاهده کرده‌اید و احتمالا تا به حال یکی از آن‌ها را نصب کرده و از آن استفاده کرده‌اید که البته بسیاری بر این عقیده بودند که پس از نصب نرم‌افزار هیچ گونه تغییری در سرعت اینترنت خود مشاهده نکرده‌اند.

ولی در مواردی مشاهده شده که گوگل قول بالا بردن سرعت اینترنت را می‌دهد! و با طرح این پرسش که آیا تا حالا از گوگل دروغ دیدید؟ نرم‌افزار Google Web Accelerator را برای این منظور معرفی می‌کند. اولین جمله‌ای که در سایت رسمی این نرم‌افزار دیده می‌شود آن برنامه‌ای است که با کمک مرورگر، شما صفحات وب را در یک چشم به هم زدن باز می‌کنید، ولی دانلود این نرم‌افزار از سایت گوگل در ایران، قابل دریافت نیست.

در هر حال، این سوال بارها مطرح شده که چرا سرعت اینترنت در کشور باید به گونه‌ای باشد که کاربران برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود با مشکل مواجه ‌شوند؟ یا سرعتی که از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت اعلام می‌شود، به‌طور اشتراکی بین چندین کاربر به طور ناقص در اختیار آن‌ها قرار بگیرد‌ و در نتیجه برای استفاده از راه‌هایی چون افزایش سرعت اینترنت از موتورهای جست‌وجو بهره بگیرند یا برای اطمینان از کم‌فروشی یا گران‌فروشی نکردن شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به سرعت‌سنج‌های مختلف پناه ببرند؟