ماهی‌گیری در اقیانوس تصاویر

یک منظره فوق‌العاده می‌بینید، رنگ آسمان باورنکردنی است. گل‌ها زمین را پوشانده‌اند. دسته پرندگان در هوا، موج نسیم در چمنزار، درخشش طلایی گندمزار. «ای کاش دوربین داشتم و از این منظره عکس می‌گرفتم.» ... شاید عکس بهترین ابزاری است که تاکنون برای ثبت زیبایی لحظات توسط بشر به کار گرفته شده است.

اینترنت به دنیای عکس و عکاسی هم راه خود را گشوده و سبب آشنایی و ارتباط بیشتر عکاسان و بینندگان شده است. اگر کاربر پر و پا قرص اینترنت هستید، احتمالا وب‌سایت‌های زیادی را مشاهده کرده‌اید که امکان upload کردن تصاویر و مشاهده عکس‌های کاربران دیگر را فراهم می‌کنند. یکی از معتبرترین و معروف‌ترین این سایت‌هاکه به طور اختصاصی به عکس می‌پردازد،flickr.com است.

شرکت flickr که از شرکت‌های اقماری Yahoo محسوب می‌شود، به شما این امکان را می‌دهد که با همان نام کاربری خود در Yahoo در flickr هم برای خود یک حساب جدید باز کنید. کاربران flickr عکس‌های خود را در این وب‌سایت upload می‌کنند.

این وب‌سایت امکان جست‌و‌جو در عکس‌های کاربران یا دریافت و ذخیره‌سازی آنها بر روی هارددیسکت خودتان را میسر می‌سازد. شما همچنین می‌توانید نظرات خود را برای یک عکس ثبت کنید یا برای کاربران دیگر پیغام ارسال کنید. بعد از محبوب شدن flickr و ایجاد امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی آن از طریق API پیشرفته، نرم‌افزارهای متعدد توسط برنامه‌نویسان و شرکت‌های نرم‌افزاری طراحی شد تا کار با عکس‌ها را در flickr آسان‌تر و سریع‌تر کنند.

یکی از نرم‌افزارهای توانمندی که می‌‌توانید از طریق اینترنت آن را دریافت کنید، Flishr نام دارد. این ابزار رایگان از محصولات شرکت ایرانی روژینا است که اخیرا مورد توجه کاربران فلیکر نیز قرار گرفته است. نام Fisher از Flickr Fishr برگرفته شده است که به معنای ماهیگیری یا صیادی در flickr می‌باشد. با استفاده از Fishr شما در نقش صیادی هستید که کنار دریاچه‌ای از عکس نشسته‌اید و با تور یا قلاب مشغول صید عکس هستید. البته جست‌و‌جو و دانلود کردن عکس، تها امکاناتی نیست که این نرم‌افزار فراهم می‌کند. طراحان این نرم‌افزار قابلیت‌های ویژه‌ای در آن گنجانده‌اند که باعث متمایز شدن آن از سایر رقبا می‌شود. به طور کلی امکاناتی که Flishr مهیا می‌کند به سه دسته کلی upload، download و جست‌و‌جو تقسیم می‌شود.

با استفاده از Fisher، شما می‌توانید در میان عکس‌ها یا گروه‌های موجود در Flickr به جست‌و‌جو بپردازید که باید به حق گفت که در زمینه جست‌و‌جودر میان عکس‌ها، بسیار متکبرانه عمل کرده است به این صورت که شما می‌توانید ویژگی‌های زیر را برای جست‌و‌جو تنظیم کنید: بازه زمانی که عکس در آن گرفته شده (تاریخ)، بازه زمانی که عکس در آن upload شده است، برچسب‌های عکس (Tag)، توضیحات عکس،‌ نام عکاس و حتی نوع حق نشر (CopyRight).

یک امکان زیبای Flishr این است که شما می‌توانید تمام عکس‌های جالب و ارزشمندی را که در یک روز خاص در flickr، upload شده‌اند، به راحتی مشاهده و دانلود کنید.

شما همچنین قادر هستید با استفاده از flishr گروه‌های موجود در flickr را بیابید. کافی است موضوع یا قسمتی از نام گروه را به flishr بگویید تا او تمام گروه‌هایی را که با نظر شما مطابقت دارند، برایتان بیابد. Flishr حتی امکان جست‌و‌جوی تمام عکس‌های یک کاربر خاص را به شما می‌دهد و تنها لازم است که نام عکاس را به او بگوییم.

یکی از برجسته‌ترین امتیازات Flishr آن است که به شما اجازه می‌‌دهد هر تعداد عکسی را که در صفحه نمایش خود بعد از جست‌وجو مشاهده می‌کنید، انتخاب کرده و به صورت یکجا بر روی کامپیوتر شخصی خود دانلود کنید.

معمولا کاربران Flickr که بسیاری از آنان عکاسان حرفه‌ای در جهان هستند، عکس‌های زیادی را به طور هفتگی یا ماهانه در Flickr قرار می‌دهند که برای همین کار باید ضمن صرف زمان زیاد، تنظیمات خاصی را برای عکس‌های خود به صورت تک‌تک‌ انجام می‌دهند. جالب است بدانید که شما به تمام این تنظیمات در Flishr به صورت یکجا دسترسی دارید و می‌تواند تمام این تنظیمات را در حالت

off line در Flishr تکمیل کرده و پس از اتصال به اینترنت، Flishr وظیفه upload عکس‌ها و اعمال تنظیمات را برای شما انجام خواهد داد. این نرم‌افزار امکانات متعدد دیگری نیز به شما هدیه می‌دهد که با نصب آن می‌توانید از استفاده از آنها لذت ببرید.

گفتنی است هم‌اکنون عکس‌های بسیار زیبایی از طبیعت ایران در فیلکر قرار دارد که به شناسایی چهره زیبای ایران در جهان کمک فراوانی کرده است.

شما می‌‌توانید این ابزار را به راحتی از سایت Flishr.com دانلود کرده و در دریاچه زیبای عکس Flickr سفر خود را آغاز کنید. از آنجا که نسخه فعلی Flishr به صورت Beta منتشر شده است، احتمالا با مشکلات کوچکی در حین کار برخورد خواهید کرد که می‌توانید آن را از طریق سایت مورد نظر به طراحان نرم‌افزار اطلاع دهید.