اپراتور اول طی برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته درصدد است تا پایان اسفندماه جاری شبکه GPRS سیم کارت‌های مشترکان خود را در شهر تهران و تا پایان اردیبهشت ۸۷ اینترنت کلیه مشترکان کشور را راه اندازی کند. این خبر در حالی بر خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفته بود که در مورد نحوه فعال‌سازی و استفاده از آن راهکار و راهنمایی ارائه نشده است.

این در حالی است که در ابتدا قرار بود شبکه GPRS همراه اول از بهمن ماه سال ۸۶ راه اندازی شود؛ ولی به دلیل مشکلات پیمانکاران این کار به تعویق افتاد. شرکت ارتباطات سیار در سال ۸۷ با گرفتن مجوز MMS را هم برقرار خواهد کرد. در حال حاظر تمام مقدمات اجرایی این فن‌آ‌وری ارزش افزوده انجام شده است.

ابهامات میان تعرفه دریافتی گمرک و تعرفه اعلام شده همچنان باقی‌ است

درحالی‌که در مصوبه اخیر کمیسیون ماده یک، تعرفه‌های قطعات SKD گوشی تلفن همراه ۱۰درصد در نظر گرفته شد؛ اما گمرک بر طبق تبصره «و» بند ۷ قانون بودجه، تعرفه۵/۲۲‌درصدی برای این قطعات دریافت می‌‌کند.

ابراهیم مطلع، مدیرعامل کارخانه‌های مخابراتی ایران، در گفت‌وگو با سیتنا، اظهار داشت: برخی ابهامات بین تعرفه مصوبه اخیر کمیسیون ماده یک در خصوص قطعات SKD گوشی تلفن همراه و آنچه در گمرک اجرا می‌شود، وجود دارد که این موضوع از عوامل مشکل‌زا در تولید انبوه داخلی تلفن همراه محسوب می‌شود.

وی افزود: گمرک طبق تبصره «و» بند ۷ قانون بودجه که تعرفه SKD را ۹۰ درصد تعرفه CBU می‌داند، از واردکنندگان این قطعات، تعرفه۵/۲۲ درصدی دریافت می‌کند و این درحالی است که در مصوبه اخیر، برای قطعات SKD تعرفه ۱۰درصدی در نظر گرفته شده است.