مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر لزوم حمایت از خط و زبان فارسی در حوزه تلفن همراه گفت: افزایش تعرفه ارسال پیامک‌های لاتین در جهت خواسته سازمان بازرسی بوده است. داوود زارعیان در گفت‌وگو با موبنا در پاسخ به اینکه به‌رغم اظهار سازمان بازرسی کل کشور مبنی‌بر ناعادلانه بودن نرخ تعرفه پیامک، چرا تعرفه ارسال پیام کوتاه لاتین از تیر ماه سال آتی به ۲۲۲‌ریال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: افزایش نرخ پیامک تنها به منظور رواج ارسال پیام کوتاه فارسی صورت گرفته است. وی ادامه داد: کارگروه‌هایی در شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار برای استفاده و ارسال پیام کوتاه فارسی تشکیل شده و در حال بررسی و مطالعات لازم روی این پروژه هستند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه ارسال پیام کوتاه لاتین تعرفه ارسال پیامک فارسی را با نرخ ۸۹ ریال تصویب کرده که از این طریق نوعی تعادل در استفاده از این سرویس ایجاد شود.

زارعیان با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای حمایت از خط و زبان بومی خود از مکانیزم‌های این چنینی استفاده می‌کنند، گفت: این مسئله یک روال کاملا عادی است که برای سایر کالاها و خدمات اقتصادی تولیدی در کشور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه چنانچه سازمان بازرسی به این سیاست جدید وزرات ارتباطات واکنش نشان دهد، عکس‌العمل این وزارت خانه چه خواهد بود، تصریح کرد: به طور قطع وزارت ICT توجیهات منطقی خود را خواهد داشت، اما آن چه مسلم است در نهایت افزایش تعرفه ارسال پیامک‌های لاتین در جهت خواسته سازمان بازرسی نیز است.

ودایع مشترکان مخابرات پس از خصوصی‌سازی حفظ می‌شود

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: پس از خصوصی‌سازی مخابرات، وضعیت مشترکان جدید این شرکت را شرایط پروانه تعیین خواهد کرد.

صابر فیضی در گفت‌وگویی با بیان اینکه ودایع مشترکان، به عنوان حقوق عمومی نزد مخابرات می‌ماند، اظهار داشت: وضعیت قبلی ودایع مشترکان پس از خصوصی‌سازی حفظ می‌شود.

وی گفت: پس از خصوصی‌سازی روابط مابین مشترکان و مخابرات همان روابطی خواهد بود که در زمان مخابرات دولتی نیز بوده است.

به گفته فیضی پروانه مخابرات، شرایط مشترکانی را که پس از خصوصی‌سازی به این شرکت می‌پیوندند، مشخص خواهد کرد، اما وضعیت مشترکان فعلی مانند قبل باقی خواهد ماند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در عین حال با تاکیدبر اینکه پروانه اپراتور اول در مرحله تصویب نهایی است، افزود: پس از اتمام این مرحله و ارائه این پروانه به سازمان خصوصی‌سازی، سهام مخابرات به بخش خصوصی واگذار می‌شود.