اعتراض شرکت‌های اینترنتی به کم‌فروشی و پهنای باند

رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت باید گیت‌وی را در اختیار خود بگیرد و این در حالی است که در شرایط فعلی مخابرات خرید اینترنت از خارج کشور را به دست گرفته و در این زمینه فعالیت می‌کند. ناصرعلی سعادت در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: کم‌فروشی مخابرات در ارائه خدمات مرتبط با اینترنت، کاهش سرعت و کیفیت را در این سرویس موجب شده است. به طور مشخص فعلا امکانات اینترنت کشور همه یک منشاء داشته و آن مخابرات است اما مخابرات کشور در حال حاضر جوابگوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده است و تمام شرکت‌ها در این زمینه با مشکل مواجهند.

به گفته وی کیفیت پهنای باندی که مخابرات به ISP و ISDPها فروخته، حداقل ۳۰ تا ۴۰درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی است که به آنها فروخته شده است.

به گفته او به‌‌رغم اعتراضات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی مبنی بر کیفیت نامطلوب و کمبود پهنای باند کشور، کماکان این روند ادامه دارد و شرکت‌ها هم‌چنان معتقدند که پهنای باند ارتباط به شبکه جهانی اینترنت از نظر کیفی هیچگونه تغییری نکرده و همچنان شرایط و اندازه‌های کیفی و کمی قابل قبول به منظور انتقال صدا روی اینترنت و ارائه دیگر خدمات اینترنتی را ندارد.

رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است: برخی از مدیران فعال این حوزه معتقدند انحصار فعلی در تامین پهنای باند ارتباطی کشور با شبکه اینترنت، به اینکه شرکت‌های اینترنتی در بخش خصوصی از وضعیت کیفی و کمی سرویس دریافتی از شرکت‌های تابعه شرکت مخابرات ایران طی دو ماهه اخیر بسیار شکایت داشته باشند منجر شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که به‌‌رغم اینکه متولیان دولتی از بی‌محدودیت بودن میزان پهنای باند کشور و امکان واگذاری آن به هر ایرانی در هر جای کشور و به هر میزان مورد تقاضا سخن می‌گویند، در پاسخ به انتظار این شرکت‌ها مبنی بر افزایش پهنای باند، نه تنها هیچ پهنای باند اضافه‌ای جهت ارائه وجود ندارد، بلکه همان مقداری هم که قبلا واگذار شده به لحاظ کیفی و کمی در پایین‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد.