راهنمای سریع برای خرید دوربین‌ فیلمبرداری

بازار دیجیتال- این روزها با انواع و اقسام دوربین‌های فیلمبرداری رو‌به رو می‌شویم که شاید انتخاب کردن یکی از این هزاران مدل بسیار دشوار باشد. اگر شما هم جز این دسته از کاربران هستید که برای انتخاب یک دوربین فیلمبرداری مناسب دچار سر‌در‌گمی شده‌اید بهتر است این مطلب را بخوانید.

این ستون تصمیم دارد از این پس کاربران را با نکاتی که باید قبل از خرید یک دوربین فیلمبرداری بدانند آشنا کند.

اصلی‌ترین نکته‌ای که باید درباره دوربین‌های دیجیتالی بدانید فرمت ضبط تصاویر ویدیویی آنها است.

در حال حاضر فرمت MiniDV محبوب‌ترین فرمت ویدیویی است. این دوربین‌ها علاوه بر اینکه جثه‌ کوچکی دارند اما قیمت آنها کمی بالاتر از همتاهای Digital۸ یا VHS است.

خیلی‌ها فکر می‌کنند کیفیت فرمت MiniDV بالاتر از انواع دیگر است، اما واقعیت این است که کیفیت این فیلم‌ها بیشتر به کیفیت ساخت دوربین و خود فیلم مورد استفاده ارتباط دارد.

فرمت محبوب دیگر Digital۸ است که البته اندازه دوربین‌های آن به کوچکی MiniDV نیست، اما این امکان را دارد که فیلم دوربین‌های قدیمی‌تر HI۸ و ۸mm پخش کند، اگر قصد دارید یک دوربین ویدیویی دیجیتال بخرید که هم‌کیفیت خوبی داشته باشد و هم چندان هزینه‌ بر نباشد یا اگر قبلا یک دوربین HI۸ یا ۸mm داشته‌اید و حالا می‌خواهید یک دوربین دیجیتالی بهتر بخرید، احتمالا Digital۸ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

MicroDV هم یک نوار با فرمت دیجیتالی است که از سال ۲۰۰۱ از سونی ارائه شد. ابعاد فیلم‌های آن تقریبا هفتاد درصد ابعاد فیلم‌های Mini DV است که قیمت آن به مراتب بالاتر هم هست و این در حالی است که کیفیت آن تفاوت چندانی با مدل‌های رقیب ندارد.

DVD: این دوربین‌ها می‌توانند مستقیما روی دیسک‌های DVD ضبط شوند. البته دیسک‌های مورد استفاده آنها از نوع DVD‌های هشت سانتی‌متری است و هرکدام گنجایش نیم‌ساعت تصویر را دارند.

انواع DVD-RW می‌توانند روی یک DVD قابل رایت بارها فیلم ضبط کنند و از انواع معمولی آنها کمی گران‌تر هستند.

دیگر فرمت دیجیتالی مربوط به دوربین‌هایی است که اصلا از فیلم استفاده نمی‌کنند. با این کار دیگر هیچ نیازی به تبدیل فیلم برای ویرایش روی کامپیوتر وجود ندارد و می‌‌توان فیلم‌های ذخیره شده روی حافظه را مستقیما به کامپیوتر منتقل کرد.

این دوربین‌ها برای استفاده خانگی مناسب است و به دلیل محدودیت حافظه و عدم امکان جایگزینی حافظه پرشده برای فیلمبرداری‌های طولانی‌مدت مناسب نیستند .