استفاده از واژه ملی‌ کار بیهوده‌ای است

باید در طرح و پیگیری موضوعات فنی از شعارهای بیهوده پرهیز شود. برای مثال واژه سیستم‌عامل ملی یک واژه مبهم و بی‌معنی است. این گفته عبدالمجید ریاضی، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در جلسه کمیته فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جامعه اسلامی مهندسان است.

این در حالی است که ریاضی ۲سال پیش استفاده از واژه اینترنت ملی را پیشنهاد داده بود. معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این جلسه گفت: این وزارتخانه با پرهیز از شعارگرایی و صرف هزینه‌های گزاف و بیهوده، با حمایت از بومی‌سازی پورتال متن باز لایف‌ری، آن را آماده بهره‌برداری سازمان‌ها و ادارات کرده است. او افزود: این پورتال جوابگوی نیاز سازمان‌ها و ادارات است و بومی‌سازی آن با هزینه کمتر از یکصد میلیون ریال انجام شده است در حالی که میلیاردها تومان هزینه پیاده‌سازی پورتال در ادارات و سازمان‌های مختلف انجام شده است و به جواب مطلوبی نیز نرسیده‌اند.

ریاضی با بیان این که توسعه نرم‌افزارهای متن باز مورد توجه جدی دولت است و دولت در صدد توسعه و ترویج نرم‌افزارهای متن باز است، تصریح کرد: توسعه نرم‌افزارهای متن باز به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید نرم‌افزارهای پایه، مشکلات امنیتی نرم‌افزارهای بسته و در نهایت مشکلات ناشی از وجود ایرادات عمدی یا سهوی در نرم‌افزارهای بسته و نبود خدمات پشتیبانی مطمئن در آنها، در حال پیشرفت و رشد است و دولت و سازمان‌های زیادی در دنیا از آن حمایت می‌کنند. این حمایت‌ها شامل سیاست‌های تشویقی و ایجاد مراکز خاص حمایت از نرم‌افزارهای متن باز است. وی ادامه داد: توقف حمایت مرکز تحقیقات مخابرات از طرح ملی نرم‌افزارهای متن باز طبیعی است، چرا که آن مرکز مسوولیت مستقیمی در این مورد ندارد. از طرف دیگر مسائلی از قبیل بودجه، اولویت‌های بالاتر و سلایق شخصی افراد نیز در نحوه پیگیری یا توقف یک طرح در آن مرکز موثر است. برای حمایت آن مرکز از این طرح نیز زمان خاصی پیش‌بینی نشده است.