بازار کامپیوتر دراختیار نوت‌بوک‌ها
بازار دیجیتال- روزها، ماه‌ها و فصل‌ها پشت‌سر هم می‌آیند و می‌روند و دنیا را متحول می‌کنند.

تقویم را که ورق‌بزنی تغییر را حتی در اعداد و شماره روزها هم می‌توانی ببینی. این تغییر را اگر به آمار و ارقام جمع بزنیم، می‌رسیم به نتایج جدیدی که تصویر متفاوتی از دنیای پیرامون را برایمان به نمایش می‌گذارد.
در دنیای مجازی، اما گویا اعداد و ارقام همه با سرعت بیشتری سعی دارند از هم پیشی بگیرند.
درست به همین دلیل هم هست تمایل افراد به زندگی و حضور در دنیای مجازی دیجیتال هر روز شدت گرفته و بیشتر می‌شود تا آنجا که آمار و تحقیقات نشان از افزایش چشمگیر حجم صادرات و فروش کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان دارند.
کامپیوترهای شخصی در حقیقت به عنوان اولین و در دسترس‌ترین ابزار حضور در دنیای مجازی همیشه از طرف کاربران تمام دنیا مورد توجه و تقاضا قرار گرفته‌اند.
درواقع همین موضوع، علت اصلی رشد چشمگیر صادرات این محصولات به خصوص در کشورهای در حال توسعه است.
آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا پایان فصل سوم سال 2007 با رشدی برابر 5/15درصد همراه بوده است.
در این میان گویا اغلب کشورها و مناطق جهان روند رو به رشد بازار کامپیوترهای شخصی خود را با همان سرعت فصل‌های اخیر در پیش گرفته‌اند.
این در حالی است که در کشورهای اروپا، آفریقا و خاورمیانه یا کشورهای EMEA بیشترین رشد بازار در فصل‌های اخیر به ثبت رسیده است تا جایی که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC، رشد بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه EMEA در واقع بیشترین درصد رشد آن از ابتدای سال 2006 بوده است.
«Loren loverde» یکی از تحلیلگران IDC در این مورد می‌گوید: «بیشترین تقاضا در فصل گذشته (فصل سوم سال ۲۰۰۷) مربوط به کامپیوترهای شخصی قابل حمل بوده است. با این اوصاف انتظار می‌رود فصل چهارم و روزهای پایانی سال ۲۰۰۷ فرصت خوبی برای شرکت‌های فعال تولیدکننده کامپیوترهای شخصی باشد».
او مواردی مانند کاهش قیمت محصولات، رقابت شرکت‌های تولیدکننده و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بازار کامپیوتر اغلب کشورها و مناطق را مهمترین و موثرترین عوامل رشد بازار جهانی کامپیوتر در فصل سوم سال 2007 به حساب می‌آورد.
با این همه اما وضعیت شرکت‌های تولیدکننده انواع باتری و نمایشگر و رقابت آنها برای افزایش قیمت این محصولات، تنها نگرانی فعالان بازار کامپیوتر از به هم خوردن تعادل فعلی در بازار این محصولات است.
بازار مناطق مختلف
بازار کامپیوتر اما در کشورها و مناطق مختلف، شرایط متفاوتی را نشانه می‌رود.
در ایالات متحده گویا بازار کامپیوترهای رومیزی همچنان رونق چندانی نداشته و کامپیوترهای قابل حمل یا نوت‌بوک‌ها مثل فصل‌های گذشته بیشترین سهم خرید و فروش بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند. در ایالات متحده هنوز هم Dell پرفروش‌ترین محصولات را در بازار دارد.
بازار EMEA اما همچنان روند رو به رشد خود را دنبال کرده و شرکت‌های HP و ACER توانسته‌اند پرفروش‌های بازار این کشورها باشند.
اگرچه در بازار کشورهای EMEA هم مانند اغلب مناطق دیگر کامپیوترهای قابل حمل بیشترین تقاضای خریداران را در اختیار دارند، اما کامپیوترهای رومیزی همچنان طرفداران خودشان را حفظ کرده‌اند.
کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک اما گویا توانسته‌اند عنوان بزرگ‌ترین بازار کامپیوتر را در فصل سوم سال ۲۰۰۷ از آن خودشان بکنند. در بازار این منطقه همچنان Lenovo عنوان پرفروش‌ترین شرکت تولیدکننده را به خودش اختصاص داده است.
پرفروش‌ترین شرکت‌ها
اگرچه حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل گذشته یعنی فصل سوم سال ۲۰۰۷ با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است، اما جایگاه شرکت‌های تولیدکننده انگار تغییر نکرده است.
HP: شرکت HP همچنان با افزایش سهم خود از بازار بین‌المللی کامپیوتر، رقیب همیشگی خود یعنی شرکت Dell را یک‌بار دیگر پشت‌سر گذاشت.
این شرکت با رشد سالانه ۳۰درصدی حجم صادرات محصولاتش، سهم خود را از بازار کامپیوتر تا ۵/۲درصد بیشتر از سال گذشته افزایش داده است.
Dell: تولیدکننده پرفروش منطقه ایالات‌متحده، فصل سوم سال 2007 بیشترین رشد را در بازار کشورهای EMEA و آسیای پاسیفیک پیدا کرد.
Lenovo: شرکت ژاپنی فعال در بازار کامپیوتر کشورهای آسیایی این بار توانست دامنه موفقیت‌هایش را به منطقه آمریکای لاتین و کشورهای EMEA گسترش دهد.
Acer: این شرکت توانست با تمرکز بر بازار ایالات‌متحده و افزایش تولیدات خود در زمینه کامپیوترهای قابل حمل، بیشترین درصد رشد سالانه در فصل گذشته را نصیب خودش کند.
TOSHIBA: شــــرکـــت TOSHIBA هم سعی کرد با افزایش تولید کامپیوترهای قابل حمل خود سهم خودش را از بازار جهانی کامپیوتر حفظ کرده و گسترش دهد.
GATEWAY: این شرکت اگرچه نتوانسته در جدول پنج تولید‌کننده برتر جهانی کامپیوترهای شخصی قرار بگیرد؛ اما با رشد 9درصدی سهم خود از این بازار در فصل سوم سال 2007، عنوان ششمین تولید‌کننده بزرگ بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را به خودش اختصاص داد.