تلفن‌های همراه هوشمندی که قدرت رقابت دوربین‌‌های آنها روز به روز بیشتر می‌شود بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتالی را که در دست ژاپنی‌ها است، به شدت در معرض خطر قرار داده است. به گفته انجمن صنایع عکس و تصویر که یک سازمان حرفه‌ای ژاپنی است، ماه سپتامبر فروش دوربین‌های عکاسی ژاپنی در جهان چهل و دو و سه دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافت و به هفت میلیون و پانصدوهشتاد دوربین رسید.

تولیدکنندگان ژاپنی دوربین‌های عکاسی دیجیتالی اذعان می‌کنند هرچند شرایط فعلی کشورهای غربی از عوامل کاهش فروش این دوربین‌ها است، اما استفاده گسترده از تلفن‌های همراه چند کاره از خطرات اصلی است که بازار را از دست آنها خارج می‌کند. هیرویوکی ساسا مدیرکل شرکت المپیوس می‌گوید: «بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتالی بیش از میزانی که پیش‌بینی می‌شد به خطر افتاده است زیرا استفاده از دوربین‌های همراه هوشمندی که مجهز به دوربین عکاسی هستند در همه جا گسترش می‌یابد.» تنش‌های دیپلماتیک اخیر بین ژاپن و چین هم به ضرر این تولید کنندگان ژاپنی تمام شد، چرا که تولیدات آنها در چین تحریم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، همه این عوامل بر اقتصاد شرکت‌های بزرگی چون کانن، نیکون، فوجی فیلم و المپیوس تاثیر منفی گذاشت. تتسویا واداکی از شرکت خدمات مالی نومورا Nomura گفت سفارشات خرید این شرکت‌ها ظرف یک سال بیش از سی درصد کاهش یافته است و امکان فروپاشی بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتالی وجود دارد.