مریم عسگری
اگر چه این روزها در پی مشکلات وارداتی واردکنندگان تلویزیون و همچنین واردکنندگان قطعات تولیدی تلویزیون، قیمت‌ها در بازار این کالاها روندی صعودی در پیش گرفته است، اما با توجه به آغاز فصل سرما که با رونق هر ساله بازار تلویزیون توام است، بازار این کالا پررونق تر از سایر کالاهای حوزه صوتی و تصویری، دیجیتال و ... است.

به گفته فعالان بازار و کارشناسان، البته این رونق مربوط به کالاهای تولید داخل است و نمونه‌های وارداتی همچنان با کاهش موجودی مواجه هستند. علی مومنیان یکی از فعالان بازار تلویزیون در این باره می‌گوید: از حدود شش ماه قبل تاکنون که در روند واردات قطعات تولیدی تلویزیون و همچنین نمونه‌های وارداتی تلویزیون اختلال ایجاد شد در بازار شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌ایم که این روند طی دو ماه اخیر با اعمال محدودیت‌های بیشتر شدت گرفت. به گفته آنها اما از حدود یک‌ماه قبل با ارائه ارز مبادلاتی به واردکنندگان قطعات تولیدی تلویزیون تا حدودی مشکل موجودی قطعه تولیدکنندگان کمرنگ شد و به همین دلیل شاهد عرضه نمونه‌های جدید تلویزیون به بازار هستیم.
یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: از حدود دو ماه قبل موجودی در بازار تلویزیون کاهش یافت و در پی این اتفاق تولیدکنندگان تمام تلاش خود را کردند تا بازار را نجات دهند و به همین دلیل با وجود مشکلات زیادی که در راه تولید وجود داشت مدل‌های جدید را به بازار عرضه کردند. مدل‌های جدیدی که در این گزارش به معرفی آنها خواهیم پرداخت. پس اگر قصد دارید از وضعیت بازار تلویزیون و همچنین مدل‌های جدیدی که وارد بازار شده‌اند مطلع شوید این گزارش را بخوانید:
تازه واردهای گران قیمت
بر اساس اعلام فعالان بازار و کارشناسان در شرایط فعلی اکثر خریداران تلویزیون به دنبال تلویزیون‌های ارزان و به ویژه نمونه‌های LED معمولی هستند. اما به هر حال در این بین هستند افرادی که از مخاطبان و علاقه‌مندان پر و پا قرص تلویزیون‌های جدید هستند.به همین دلیل شرکت‌های عرضه کننده در کنار عرضه مداوم همان نمونه‌های قدیمی، به عرضه نمونه‌های جدید که بر تکنولوژی‌های روز مبتنی هستند اقدام کرده‌اند.
از سوی دیگر به گفته کارشناسان از آنجا که تمرکز روی تکنولوژی‌های قدیمی به ضرر بازار است و باعث عقب ماندن بازار ایران از بازارهای جهانی می‌شد،به همین دلیل عرضه‌کنندگان بیشتر روی عرضه نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های روز تمرکز دارند.به هر حال طی یکی دوماه اخیر اکثر نمونه‌های تولیدی داخل ایران که در لیست تازه واردها نیز قرار دارند از گران قیمت‌های بازار هستند.
فعالان بازار همچنین افزودند با توجه به جلب توجه خریداران به سمت نمونه‌های با سایز صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۴۰ اینچ، اکثر نمونه‌های جدید را تلویزیون‌هایی با سایز ۴۶ و ۵۵ اینچ تشکیل می‌دهند.
LG
ال جی طی یک تا یک و نیم ماه گذشته چند نمونه جدید در سه سری LED و ۳D SMART به بازار عرضه کرده است.
مدل 42LS34000 از نمونه‌های LED-DIRECT این برند در بازار داخلی است که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد. مدل‌های 42LM66900 و 42LM76100 نیز از سه بعدی‌های هوشمند(SMART) موجود در بازارند که به ترتیب با قیمت دو میلیون و 800 هزار تومان و سه میلیون و 200 هزار تومان به بازار عرضه شده است.


SAMSUNG
این برند گویا بیش از سایرین در زمینه عرضه نمونه‌های جدید فعال بوده است و در لیست محصولات جدید این برند علاوه بر محصولات ال ای دی شاهد نمونه‌های پلاسمای تازه وارد نیز هستیم.
به گفته ایزد نیا،مدیر فروش شرکت حافظ پخش عرضه کننده محصولات صوتی و تصویری سامسونگ، در حال حاضر تلویزیون‌های سری ES که قابلیت تغییر شبکه و صدا را با حرکت یا صوت دارند جزو تازه واردهای محبوب بازار هستند که البته به دلیل قیمت بالا مخاطبانی خاص دارند. در این میان مدل‌های 55ES7770 که با قیمت هفت میلیون و 800 هزار تومان ،55ES8880 که با قیمت هشت میلیون و 640 هزار و 46ES8880 که با قیمتی در حدود پنج میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسند جزو تازه واردهای بازار هستند.مدل 40ES7770 هم که با قیمتی حدود سه میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد جزو تازه واردهای بازار به حساب می‌آید.
سامسونگ یک نمونه جدید پلاسما هم با عنوان ۵۱E۸۸۸۰ با قیمت چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است که بنا بر اعلام این شرکت کامل ترین پلاسما در بازار داخلی است.این تلویزیون پلاسما در حقیقت یک تلویزیون پلاسمای FULL HD اسمارت سه بعدی است.
SONY
سونی نیز چند نمونه تلویزیون جدید طی یک و نیم تا دو ماه اخیر به بازار عرضه کرده است.این برند بر خلاف سایر برندها که تنها در زمینه نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید به عرضه مدل‌های جدید می‌پردازد مدل‌های جدیدش را از سه خانواده LCD ،LED و ۳D رهسپار بازار کرده است.
بر اساس اعلام یزدی یک کارشناس بازار، مدل 40BX450 از تلویزیون‌های جدید LCD این برند است که یک LCD با سایز 40 اینچ است که طراحی زیبایی دارد و قیمت آن در حدود یک میلیون و 900 هزار تومان است.
مدل ۴۶EX۶۵۰ نیز از تلویزیون‌های LED این برند است که همان طور که از کد آن مشخص است یک LED با سایز ۴۶ اینچ است و قیمتی در حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.
از خانواده سه بعدی‌ها نیز این برند مدل 46 HX750 را به بازار عرضه کرده است که محصول ژاپن است و قیمت آن پنج میلیون و 600 هزار تومان است.
این شرکت همچنین از عرضه نمونه‌های جدیدتر تلویزیون‌هایش طی ماه‌های آینده خبر داد.
X.VISION
این برند نیز یک تلویزیون جدید از سری سه بعدی‌ها طی ۲۰ تا ۲۵ روز اخیر به بازار تلویزیون عرضه کرده است. این تلویزیون تازه وارد که ۴۷-۳D۱۰۰ نام دارد با قیمتی در حدود سه میلیون تومان به بازار عرضه شده است و مخاطبان زیادی دارد. بر اساس اعلام فعالان بازار، با توجه به اینکه قیمت این تلویزیون در مقایسه با سایر سه بعدی‌های موجود در بازار ارزان تر است این تلویزیون محبوبیت زیادی در بازار سه بعدی‌ها یافته است.
PANASONIC
این برند کاملا وارداتی مانند این روزها گویا با سختی‌های بیشتری در زمینه تامین موجودی و .... مواجه است.اما به هر حال همچنان فعال است و مخاطبان پر و پا قرص خود را دارد.بر اساس اعلام کمالی، مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش تلویزیون‌های این برند از حدود شش ماه قبل تاکنون محصول جدیدی به بازار نیامده است، اما مدل‌هایV ۴۲ VT۳۰ ،۵۰VT۳۰ ،۶۵ VT۳۰ که به ترتیب با قیمتی در حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شش میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند در رده پرفروش‌های بازارند.
این تلویزیون‌ها از نسل نئو پلاسما بوده و کنتراست و وضوح تصویری بسیار عالی دارند.