دنیای اقتصاد- بازار جهانی محصولات هاردکپی شامل پرینترها، اسکنرها و دستگاه‌های فتوکپی یا چند‌منظوره روزهای نه چندان خوبی را در سال 2012 سپری کرد و در نهایت شاهد کاهش دو رقمی روند رشد خودش بود. حالا اما کارشناسان و تحلیلگران این بازار امیدوارند که این بازار در سال 2013 دوباره و هر چند به کندی روند بهبود خودش را از سر گرفته و یک بار دیگر رونق بگیرد.

آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار دستگاه‌های چند منظوره به خصوص انواع رنگی و لیزری آنها رونق خوبی در سال ۲۰۱۲ داشته و در نهایت شاهد رشد سالانه ۱۰ درصدی هم نسبت به سال ۲۰۱۱ بوده است. این در حالی است که بازار دستگاه‌های چند منظوره رنگی و لیزری در فصل چهارم سال میلادی گذشته به دنبال بحران‌های اقتصادی در کشورهای پیشرفته و بزرگ جهان کاهش یک درصدی را در میزان صادراتش تجربه کرده است.


هر چند دستگاه‌های چند منظوره رنگی و لیزری در فصل اول سال ۲۰۱۲ صادرات جهانی ۹۹۵ هزار دستگاهی را تجربه کرد، اما کل بازار جهانی محصولات هاردکپی شاهد کاهش سالانه ۲/۱۱ درصدی در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ بود تا میزان صادرات جهانی این بازار در فصل آخر سال میلادی گذشته به ۱/۳۱ میلیون دستگاه برسد.
«پونگ هانگ» یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC در زمینه بازار جهانی محصولات هارد کپی در این مورد می‌گوید: «بازار محصولات جوهرافشان این روزها رونق چندانی نداشته و در واقع به خاطر کاهش چشمگیر تقاضای کاربران و خریداران شاهد کاهش چشمگیری در میزان صادرات بوده است. البته در میان کاربران تجاری، محصولات جوهرافشان هنوز طرفداران خودشان را داشته و بازار نسبتا گرمی دارند تا به این ترتیب جبران سقوط تقاضا در میان مصرف‌کنندگان خانگی و لوکس را بکنند. در نهایت، اما محصولات هاردکپی جوهر افشان همچنان با نرخ رشد تک رقمی به حضورشان در بازار ادامه می‌دهند.»
بر‌اساس گزارش منتشر شده توسط IDC، محصولات مبتنی بر تکنولوژی جوهر افشان در حال حاضر ۶۴ درصد از سهم کل بازار جهانی محصولات هاردکپی را در اختیار دارند و صادرات آنها در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ به بیش از ۸/۱۹ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۱ کاهش ۱۴ درصدی داشته است. این کاهش البته در تمام مناطق و بازارهای جهانی رخ داده است. دستگاه‌های تک رنگ لیزری سهم ۲۷ درصدی از کل بازار جهانی محصولات هارد‌کپی را به خودشان اختصاص داده‌اند که این رقم در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۱۱ تنها ۲ درصد رشد کرده است. محصولات تک رنگ لیزری بیشتر در بازارهای تجاری و صنعتی تقاضا دارند که این تقاضا در سال‌های اخیر و با گسترش بحران‌های اقتصادی کشورهای مختلف بیشتر هم شده است. در بازار تجاری اغلب پرینت‌ها به صورت تک رنگ و با سایز A۴ انجام می‌شود.


دستگاه‌های چند منظوره رنگی و لیزری، اما شاهد کاهش سالانه ۱۱ درصدی در میزان صادرات خودشان در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ بوده‌اند و در نهایت میزان صادرات جهانی آنها در این فصل به بیش از ۷/۱ میلیون دستگاه رسیده است. البته همچنان میزان صادرات جهانی دستگاه‌های رنگی بیشتر از میزان صادرات جهانی دستگاه‌های تک‌رنگ است.
شرکت HP همچنان حاکمیت مطلق بازار جهانی محصولات هاردکپی را با سهم 5/38 درصد از بازار جهانی در اختیار دارد و میزان صادرات جهانی آن در فصل چهارم سال 2012 به 9/12 میلیون دستگاه رسیده است. البته HP بهترین نرخ رشد سالانه خودش را در کشور چین تجربه کرده است. این شرکت در کل سال 2012 با صادرات جهانی نزدیک به 13 میلیون دستگاهی سهم 9/38 درصدی از بازار جهانی محصولات هاردکپی را در اختیار گرفته است.
شرکت Canon هم جایگاه دوم را در این بازار دارد و در فصل آخر سال میلادی گذشته رشد ۴/۲۲ درصدی را تجربه کرد. بیشترین تقاضا برای محصولات این شرکت در بازار کشور ژاپن بوده، تا جایی که میزان صادرات Canon به این کشور در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۸/۱ میلیون دستگاه رسیده است. سومین تولید‌کننده بزرگ این بازار هم شرکت Epson است که در فصل چهارم سال گذشته سهم ۴/۱۴ درصدی از کل بازار جهانی محصولات هاردکپی را در اختیار گرفت. محصولات این شرکت بیشتر در بازار ایالات متحده آمریکا متقاضی و خریدار دارند.