به گفته یک استاد زبان دانشگاه، کاربران رایانه با مخفف‌سازی واژه‌ها، کلماتی را از این دنیای مجازی وارد زبان فارسی می‌کنند که می‌تواند حوزه زبان فارسی را تهدید کند.

دکتر ناصرقلی سارلی در دومین سلسله نشست‌های «قند و نمک و نت» با موضوع اینترنت و مسائل زبان فارسی، افزود: این واژه‌های وارد شده در زبان فارسی کم‌کم شکل معیار و استاندارد به خود گرفته و به گویش جدیدی تبدیل می‌شود. سارلی گفت: باید به مخفف‌سازی و ساختن کلمات جدید در حوزه چت در فضای اینترنتی بیش از پیش توجه کرد زیرا ساختن کلمه جدید، نوآوری است که به یک قاعده رایج بدل خواهد شد.

وی ادامه داد: واژه‌سازی مقوله‌ای مهم است که باید با نظارت کارشناسان انجام شود و زبان فارسی نیز دست‌کم ۱۵۰ فعل ساده و رایج دارد که بسیار کم است، اما بسیاری از لغت‌ها در زبان فارسی وجود دارد که می‌تواند به فعل تبدیل شود و واژه‌های جدیدی را وارد زبان فارسی کند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر در فعل‌ها موجب تغییر در دیگر ساخت‌های جمله نیز می‌شود که نباید این امر را منفی تلقی کنیم، زیرا این قضیه موجب توسعه زبان فارسی شده و امکانات این زبان را زیاد می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: زبانی که در اینترنت به کار می‌رود به چهار زبان ایمیل، چت، فضای مجازی و وب تقسیم می‌شود که زبان چت گرچه مکتوب است، اما به ویژگی‌های زبان گفتار نزدیک است.