دو غول و یک فرمان

ندا لهردی

این روزها گویا داشتن مشاغل مختلف برای اغلب افراد مشکل‌ساز شده است. در این میان اما طبیعتا هرقدر این مشاغل بااهمیت‌تر و حساس‌تر باشند، حواشی آنها بیشتر بوده و حساسیت موجود درباره آنها هم پررنگ‌تر می‌شود. حالا اگر قرار باشد شخصی که در راس این مشاغل قرار دارد، شخص شناخته شده و تاثیرگذاری باشد این موضوع اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

در حقیقت این موضوع همان چیزی بود که مجمع سالانه سهامداران غول جست‌وجوی اینترنتی دنیا یعنی گوگل را به جلسه‌ای جنجالی تبدیل کرد.

در این مجمع که اواخر هفته گذشته در محل دفتر مرکزی شرکت گوگل در کالیفرنیا برگزار شده بود، جمعی از مدیران ارشد این شرکت مانند روال هر‌ساله درباره پیشرفت‌های سال گذشته و مشکلات و چالش‌های پیش روی گوگل در سال جدید صحبت کردند. این بار اما انگار موضوع حضور مدیرعامل گوگل در شرکت بزرگ و پرطرفدار APPLE به داغ‌ترین بحث این مجمع تبدیل شده بود.

دولت به دنبال قانون شکنی

حضور «اریک اشمیت»، مدیرعامل گوگل در هیات مدیره شرکت بزرگ APPLE این روزها گویا حساسیت دولتی‌ها را هم برانگیخته است، تا جایی که وزارت بازرگانی فدرال ایالات متحده به دنبال نقض احتمالی قوانین مربوط به ضدانحصارطلبی بررسی‌هایی را درباره مدیریت اریک اشمیت در گوگل و APPLE آغاز کرده است.

این در حالی است که مدیر‌عامل گوگل در این جلسه اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ تصمیمی درباره استعفا و کناره‌گیری از جایگاه خود در هیات مدیره شرکت APPLE ندارد. به عقیده منتقدان و کارشناسان دولتی هر دو این شرکت‌ها در زمینه سیستم عامل و مرورگرهای گوشی‌های موبایل با یکدیگر رقابت می‌کنند و این موضوع می‌تواند به ایجاد مشکلاتی در زمینه نرخ بهره سهام و سود این شرکت‌ها منجر شود.با این وجود اشمیت گفته است: «اگر موارد مشکل‌سازی درباره رقابت در زمینه بهره سهام این دو شرکت به وجود بیاید، من خودم از این کار کناره‌گیری می‌کنم.»

او همچنین در این باره گفته است که هر موقع در هیات‌مدیره بحثی درباره آیفون پیش می‌آید او خیلی زود اتاق مدیریتش در اپل را ترک می‌کند. با این همه وقتی خبرنگاران از او پرسیدند که چه واکنشی در برابر تمایل وزارت بازرگانی به کناره‌گیری او از پستش در APPLE دارد، گفت: «این موضوع هیچ وقت حتی به ذهنم هم خطور نکرده است.»

اشمیت در این جلسه در کنار «آرتور لوینسون» مدیرعامل پیشین شرکت Genentech نشسته بود که در واقع نقش یکی از بازرسان وزارت بازرگانی را در هر دو شرکت دارد.

او به این موضوع اشاره کرد که گوگل و APPLE رقبای اصلی و جدی برای یکدیگر نیستند. به گفته اشمیت: «آنچه امروز در سیاست‌های ما تغییر کرده این است که بیشتر از گذشته مراقب به وجود آمدن مواردی هستیم که می‌تواند نگرانی‌های هر سازمان یا شرکت مقابل ما را افزایش دهد. با این حال اما این سیاست‌ها نمی‌تواند مانعی برای پیشرفت کارهای ما باشد».

هیولای ضد انحصار طلبی

به این ترتیب هر روز نگرانی کارشناسان درباره اینکه بعد از مایکروسافت و گوگل هیولای بعدی نقض قوانین ضد انحصارطلبی که باشد، افزایش پیدا می‌کند. مدیر عامل گوگل اما سعی داشت اثبات کند که این دو شرکت رقبای جدی یکدیگر در بازار بورس و حتی بازار تکنولوژی نیستند. تیم رسمی مدیران گوگل هم در این جلسه به روزنامه‌نگاران گفتند که هیچ مشکلی درباره ناهماهنگی نرخ بهره میان این دو شرکت وجود ندارد تا بتواند موجب نگرانی کارشناسان شود.

«کنت واکر»، مشاور رسمی گوگل در این مورد گفت: «قانون در این باره کاملا واضح و آشکار است. بر اساس ماده قانون «کلایتون» در بخش مربوط به شرکت‌ها، هیچ تداخلی بین درآمد این دو شرکت در زمینه‌های مختلف وجود ندارد و به همین دلیل هم هیچ جای نگرانی برای سهامداران مشترک گوگل و APPLE نیست. به این ترتیب قانون نقش یک پناهگاه امن را برای همه ایفا می‌کند».در این میان، اما یکی از سهامداران حاضر در جلسه گویا چندان با دلایل گفته شده موافق نبود.

«براندون ریز» که از طرف فدراسیون سازمان‌های کار صحبت می‌کرد، اشمیت را درباره کناره‌گیری‌اش از هیات مدیره APPLE برای جلوگیری از تحقیق و رسیدگی‌های بعدی مراجع دولتی به چالش کشید. او در این مورد گفت: «فکر نمی‌کنم در این شرایط رکود چیزی با ارزشی برای به دست آوردن یا حتی از دست دادن وجود ندارد. آنچه در این میان برای ما به عنوان سهامداران گوگل اهمیت دارد، این است که نمی‌خواهیم گوگل هم مانند مایکروسافت به یک هیولای ناقض قوانین ضد انحصار طلبی تبدیل شود».

اشمیت هم در مقابل اعلام کرد که نمی‌خواهد هیچ حرفی درباره بحث‌ها و شایعات مربوط به تحقیقات دولتی بزند و نیازی نمی‌بیند که درباره قانونی و مناسب بودن حضورش در هر دو شرکت‌های گوگل و APPLE دلیلی بیاورد. در نهایت، اما اغلب سهامداران به برگزاری مجدد انتخابات هیات مدیره گوگل، موافقت با انجام بازرسی‌های خارجی و اصلاحات انجام شده برای طرح‌های بورسی این شرکت رای دادند.

نرم‌افزار کاربردی و بی‌رقیب

با این همه اما مانند روال همیشه این مجمع پیشرفت‌های گوگل در سال گذشته هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اشمیت درباره این موضوع گفت: «به عقیده من صرفنظر از رکود اقتصادی موجود، در حال حاضر بهترین کار برای سهامداران سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و نوآوری است».

این درحالی است که در فصل اول سال ۲۰۰۹ این شرکت اولین کاهش درآمد خود را بعد از گذشت پنج سال از حضور این شرکت در بازار بورس تجربه کرد. اشمیت در ادامه گفت: «موفقیت گوگل را در نهایت میزان نوآوری خدمات و محصولات این شرکت تعیین می‌کند. درست، به همین دلیل هم هست که همچنان امکان جست‌وجوی پیشرفته در گوگل مهم‌ترین و جذاب‌ترین موضوع برای جذب سرمایه‌گذاران است». به گفته اشمیت این امکان هنوز به عنوان یک نرم‌افزار کاربردی و بی‌رقیب به خصوص در زمینه گوشی‌های موبایل است که کاربران را به ارتباط در اینترنت از این طریق ترغیب می‌کند.

بر اساس آمار در حال حاضر گوگل ۷/۶۳‌درصد جست‌وجوهای اینترنتی و ۵/۹۷‌درصد جست‌وجوهای اینترنتی از طریق موبایل را در ایالات متحده به خودش اختصاص داده است.

مدیر عامل گوگل می‌گوید: «جمع‌آوری و انتشار اطلاعات همان کاری است که ما انجام می‌دهیم. با این اوصاف باقی ماندن به عنوان کامل‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی در دنیا و حفظ این موقعیت کار بسیار سختی است».

اشمیت برای تاکید بیشتر بر این موضوع به انجام ۳۵۰ مرحله رشد و پیشرفت این شرکت در سال میلادی گذشته اشاره کرد. او حتی به معرفی خدمات جدید در وب‌سایت YouTube که گوگل آن را با قیمت ۶/۱‌میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ خریده بود، اشاره کرد و گفت: «ما معتقدیم که این وب‌سایت می‌تواند در آینده نزدیک موفقیت آمیز بوده و تجارت پر سودی را برای ما به همراه بیاورد». البته انگار اشمیت تمایلی نداشت که به پیش‌بینی کاهش ۴۰۰‌میلیون دلاری درآمد این وب‌سایت در سال ۲۰۰۹ اشاره‌ای بکند.در پایان مدیر عامل موفق و شناخته شده گوگل که حتی در عرصه سیاست نقش یکی از مشاوران رییس جمهور جدید ایالات متحده را هم ایفا کرده است، درباره برنامه‌های جدید شرکتش برای درآمدزایی از طریق حرکت به سمت فعالیت‌های شبکه‌ای اجتماعی در اینترنت و همچنین امکانات شخصی‌سازی محصولاتش صحبت کرد.

منبع: www.bbc.co.uk

www.reuters.com