دنیای اقتصاد- بنابر اعلام رسمی سازمان تنظیم مقررات، شرکت اماراتی اتصالات به دلیل عدم ایفای تعهدات از اپراتوری سوم موبایل ایران کنار گذاشته شد.چندی پیش کنسرسیوم تامین اتصالات به عنوان برنده مزایده اپراتور سوم معرفی شده بود، اگرچه این خبر رسما از سوی وزیر ارتباطات اعلام نشد.

لباس اپراتور سوم به قامت اتصالات نبود
اپراتور اماراتی از بازار ایران کنار گذاشته شد
بازار دیجیتال - درحالی که چندی پیش زمزمه‌هایی از کارشکنی‌های اتصالات در پرداخت حق‌سهمش در پروژه اپراتور سوم شنیده می‌شد، اما اواخر هفته گذشته بود که یکی از مقامات سازمان تنظیم مقررات با اعلام اعطای فرصت دوباره به شایعات پایان داد و خاطرنشان کرد که اتصالات در حال انجام برنامه‌ریزی‌های خود در ایران است.
این خبر، اما در رسانه‌های گروهی عمری نداشت؛ چرا که شنبه شب، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با روزنامه فناوران از کنار گذاشته شدن کنسرسیوم تامین اتصالات از مزایده اپراتور سوم خبر داد.
به گفته سلیمانی، عدم انجام تعهدات ذکر شده در این مزایده باعث شده تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقام برگزارکننده این مزایده با قاطعیت این کنسرسیوم را کنار گذاشته و به سراغ کنسرسیوم دوم این مزایده یعنی کنسرسیوم صندوق بازنشستگی صدا و سیما - صندوق فرهنگیان و اپراتور زین کویت برود. همزمان با اعلام رسمی خبر برنده شدن اتصالات در مزایده اپراتور سوم در دی‌ماه سال گذشته، اعتراضات بی‌شماری نیز از سوی تمام کارشناسان حوزه، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نسبت به این مزایده اعلام شد. اعتراضاتی که به واسطه آن محمد سلیمانی در مقام وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات مجبور شد چندین بار برای ارائه توضیحاتی در این بخش به بهارستان رفته و در جلسات غیرعلنی و جلسات ویژه کمیسیون‌های مجلس حضور یابد. از همان زمان بود که زمزمه شکست در این مزایده شنیده می‌شد، چرا که به واسطه رفتار نامناسب اماراتی‌ها با مسافران ایرانی در فرودگاه‌های این کشور و نیز ادعای واهی مالکیت این کشور ۳۷ ساله بر جزایر سه‌گانه ایران، نارضایتی‌هایی در مورد دعوت از این اپراتور خلیج همیشه فارس حضور در مزایده شکل گرفته بود. اما به هر حال کنسرسیوم تامین اتصالات به دلیل شرکت در مزایده و اعلام بالاترین رقم به عنوان برنده شناخته شد و فعالیت‌های ابتدایی خود را در ایران آغاز کرده بود.
وزیر ارتباطات توانست رای مجلسی‌‌ها را جلب کرده و در گفت‌وگو‌هایی خبر از عرضه سیم‌کارت‌های این اپراتور در نیمه اول سال 88 داد.
این اپراتور همچنین قرار بود بیش از ۱۶۰‌هزار‌میلیارد ریال طی ۱۵ سال به دولت پرداخت کند. همچنین کنسرسیوم تامین اتصالات در پیشنهاد مالی خود ‌درصد حق‌السهم دولت از درآمد را ۶/۲۳‌درصد اعلام کرده است که با توجه به پیش‌بینی درآمد توسط این کنسرسیوم، در طول ۱۵ سال فعالیت در مجموع مبلغ ۱۶۳۷۰۵‌میلیارد ریال به دولت پرداخت خواهد کرد.
اتصالات در حالی با اعلام این رقم‌ها برنده مزایده شد که سایر رقبایش قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به او پیشنهاد دادند. با مشخص شدن رقم پیشنهادی اتصالات، کارشناسان حوزه ارتباطات ایران این ارقام را رویایی تعبیر کرده و پیش‌بینی شکست اتصالات در بازار ایران را در همان زمان زمزمه می‌کردند.
پس ورود کارشناسان اتصالات به بازار و مواجه شدن با اقدامات بی‌قید و شرطی که رقبای کهنه‌کار او همچنان برای افزایش سهم خود در بازار انجام می‌دادند اولین زنگ خطر برای اتصالاتی‌ها به صدا درآمد.
آن‌ها تازه فهمیدند که رقم پیشنهادیشان یک رقم رویایی بوده و بازار ایران با توجه به شرایط فعلی کشش برنامه‌های ایده‌آل آنها را ندارد.
زمزمه‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای کاهش سهم دولت آغاز شد و شاید همین جا بود که شنیده می‌شد اتصالات در پرداخت حق‌السهم خود مردد شده است، اما از سوی دیگر دولت ایران ضمانت اجرایی مزایده را که مبلغش ۳۰‌میلیون یورو بوده را از اتصالاتی اخذ کرده بود. در حالی که شنیده می‌شد کارشناسان اتصالات خواستار کاهش قیمت بودند، اما وزارت ارتباطات معتقد بود که روند قانونی برگزاری مزایده طی شده و این اپراتور باید به تمام تعهدات خود جامه عمل بپوشاند. شاید پافشاری مقامات ایرانی بود که باعث شد اتصالاتی‌ها قید این مزایده و ۳۰‌میلیون یوروی پرداختی خود را بزنند؛ چرا که ایرانی‌ها نمی‌خواستند از قیمت پیشنهادی برنده اول کوتاه بیایند. آخرین اولتیماتوم‌ها برای پرداخت حق‌السهم به کنسرسیوم ایرانی- اماراتی داده شده و عدم پرداختن به تعهدات ذکر شده در قرارداد باعث شد تا وزیر ارتباطات متوجه وقت‌کشی این کنسرسیوم شود و پس از چند هفته از بسته شدن پرونده کنسرسیوم تامین اتصالات در گفت‌وگویی اعلام کند که این کنسرسیوم به واسطه عدم پرداختن به تعهداتش از مزایده کنار گذاشته شده است. در همین حال دیروز اعلام شده که مقامات ایرانی با کنسرسیوم دوم و شریک خارجی آن زین‌کویت برای اعطای پروانه اپراتور سوم وارد مذاکره شده‌اند.