عضو سابق کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد سیم‌کارت‌های غیرفعال همراه اول و ایرانسل در کشور وجود ندارد،گفت: اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌توانند به طور رسمی و دقیق سیم‌کارت‌های غیر فعال خود را اعلام کنند. احمد بزرگیان در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به وجود تعداد بسیار زیاد سیم‌کارت غیر فعال در کشور، اظهار داشت: سیم‌کارت‌های غیرفعال به ضرر اپراتورها و دولت است، چرا که امکان کسب درآمد را از اپراتور‌ها سلب می‌کند و دولت نیز از دریافت حقوق دولتی خود محروم می‌شود. وی با اشاره به اینکه گلایه اپراتورهای اول و ایرانسل هم این است که درآمد لازم را از محل واگذاری سیم‌کارت ندارند، تصریح کرد، بخشی از مشکل درآمد پایین این اپراتورها، زیادبودن تعداد سیم‌کارت‌های غیرفعال آنان است. به گفته بزرگیان، حدود ۳۰‌درصد درآمد سالانه اپراتورهای تلفن همراه باید به حساب دولت واریز شود.

بزرگیان با اشاره به اینکه بر اساس یک آمار غیر رسمی از ۱۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سیم‌کارت واگذار شده توسط ایرانسل، فقط شش میلیون سیم‌کارت آن فعال است، تاکید کرد، وجود سیم‌کارت‌های غیرفعال به سود منافع ملی نیست.

وی افزود: تعدادی از مردم طی سال‌های گذشته اقدام به خرید سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل به قیمت یک میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال (۱۵۰‌هزار تومان) کرده‌اند که در حال حاضر به دلیل نامناسب بودن خدمات از این سیم‌کارت‌ها استفاده نمی‌کند و از آنجا که خرید و فروش این سیم‌کارت‌ها نیز به ندرت صورت می‌گیرد، این سیم‌کارت‌ها غیرفعال شده‌اند. بزرگیان در مورد مشترکانی که بابت خرید سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل متضرر شده‌اند، بااشاره به اینکه این افراد می‌توانند به مراجع قانونی برای پیگیری مراجعه می‌کنند، افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف به رسیدگی به شکایت مشترکان در این موارد است.

برنامه‌ریزی همراه اول برای توسعه ۱۰‌میلیونی شبکه در تهران

برنامه شرکت ارتباطات سیار ایران برای توسعه تلفن همراه در تهران ۱۰‌میلیون مشترک است که تغییرات مربوطه در یک مرحله انجام شد که در پایان سال گذشته با مشکلاتی مواجه شد که یکی از مهم‌ترین آن نصب آنتنی بود که در روزهای پایانی سال ۸۷ اختلالات زیادی را منجر شد که باید برای جلوگیری از بروز مجدد چنین مشکلی تلاش شود. داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: در شبکه تلفن همراه برای تهران در حال ایجاد شبکه‌ای با ظرفیت ۱۰‌میلیون هستیم، بنابراین بازسازی و بهینه‌سازی شبکه تهران امری دائمی است و نمی‌توان گفت در یک تاریخی به اتمام می‌رسد، زیرا شبکه دائما باید بهینه‌سازی و نوسازی شود.

وی با بیان اینکه برنامه شرکت ارتباطات سیار ایران این است که تا پایان ماه جاری شبکه و اختلالات آن بهبود یابد، گفت: برخی شبکه‌ها قدیمی است که طبیعتا به بهینه‌سازی نیاز دارد و برخی سوئیچ‌ها باید بازسازی و نوسازی شود که شرکت ارتباطات سیار ایران برنامه فشرده‌ای را دنبال می‌کند که قطعا این بهینه‌سازی تا پایان اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود و شبکه بهبود می‌یابد، اما این روند به طور طبیعی ادامه خواهد داشت، زیرا بحث ما بحث توسعه شبکه است.

او با بیان اینکه برخی اجبارهای فنی و شهری شرکت ارتباطات سیار ایران را وادار می‌کند که دائما بهینه‌سازی شبکه را دنبال کند، تصریح کرد: با توجه به افزایش ارتفاع ساختمان‌ها، افزایش تعداد مشترکان و برخی جابه‌جایی‌ BTSها به دلیل تغییر ساختمان‌های جدید، اتوبان‌های جدید و مجتمع‌سازی جدید، بهینه‌سازی فرآیند دائمی است و همیشه ادامه می‌یابد.