برطرف کردن لرزش تصویر در مانیتور

بازار دیجیتال- حتما برای کاربران رایانه تاکنون پیش آمده است که هنگام کار با پرش‌های مداوم تصویر روی مانیتور مواجه شوند. این پرش‌ها یا لرزش تصویر نه تنها باعث خستگی چشم می‌شود، بلکه به چشم نیز آسیب می‌زند. پس باید علاوه براینکه علت آن را بیابیم، به سرعت این ایراد را برطرف کنیم.

البته لرزش تصویر در مانیتور همیشه به معنای ایراد داشتن این مانیتور نیست. اگر تصویر مانیتور شما فقط در زمان روشن شدن مانیتور وجود دارد و به‌سرعت کاهش یافته و محو می‌شود، کاملا طبیعی است و در اثر Degaussing است، اما اگر لرزش به شکل جابه‌جایی مکانی جزئی تصویر است، به آن Jitter می‌گویند که ناشی از وجود میدان متناوب خارجی است و در این صورت لازم است وسایل نزدیک به مانیتور را دور کنید. اگر لرزش مداوم و به صورت تغییرات سریع در شدت نور صفحه است، به آن Flicker می‌گویند که ناشی از انتخاب ناصحیح فرکانس عمودی کارت گرافیک است.

برای اصلاح آن، می‌توانید از نرم‌افزار‌های ویژه‌ای استفاده کنید یا در Start>Control panel>Display>Setting>advanced فرکانس عمودی (Refresh rate) را ۸۵ Hz یا بیشتر انتخاب کنید.

اگر میزان لرزش بیشتر از مورد بالا باشد، ناشی از اشتباه در تنظیم کارت گرافیک به شکل Interlace است. کارت گرافیک را به صورت Non-interlace تنظیم کنید.