بازار دیجیتال- نوسانات ارزی تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار کالاهای مختلف از جمله کامپیوتر و تجهیزات آن دارد. این اواخر برخی از فعالان بازار نیز ادعا کرده‌اند که رشد قیمت دلار باعث افزایش قیمت لپ‌تاپ شده است. از آنجا که این افزایش قیمت، آن هم در شرایطی که رکود سایه سنگینی بر بازار کامپیوتر انداخته است چندان منطقی به نظر نمی‌رسد گفت و گویی با آقای رهبر، مسوول فروش ابزار پیشرو یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ داشتیم که می‌خوانید.

شما از افزایش ۴۰ تا ۵۰‌هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ طی یک هفته اخیر خبر دادید. با توجه به اینکه بازار کامپیوتر در دوران رکود به سر می‌برد آیا افزایش قیمت‌ها به رکود حاکم در بازار دامن نمی‌زند؟

افزایش نرخ دلار طی هفته گذشته باعث شده قیمتها افزایش یابد. اما با توجه به اینکه میزان فروش لپ‌تاپ در حد قابل توجهی کاهش یافته، فروشندگان به ناچار این کالا را با ضرر به فروش می‌رسانند. چاره‌ای هم ندارند.زیرا اگر این لپ‌تاپ‌ها را نفروشند ضرر بیشتری می‌کنند. البته برخی از فروشندگان از فروش مدل‌های جدید خودداری می‌کنند و منتظر پایان یافتن دوران رکود هستند.

با توجه به ورود سریع تکنولوژی و مدل‌های جدید چه تضمینی وجود دارد که فروشندگانی که اکنون از فروش لپ‌تاپ خودداری می‌کنند در هفته‌های آتی ضرر بیشتری نکنند و اصلا چه تضمینی وجود دارد که رکود طی هفته‌های آینده به پایان برسد؟

تضمینی در این رابطه وجود ندارد و تنها فردی که در این رابطه متضرر می‌شود در هر صورت فروشنده است. زیرا با توجه به وضعیت بازار و بحران اقتصادی پیش‌بینی می‌شود رکود تا اواخر خرداد ماه ادامه یابد. تا آن زمان هم مدل‌های جدیدتری وارد بازار می‌شوند و بالطبع مدل‌هایی که در لیست موجودی لپ‌تاپ‌های فروشندگان باقی می‌ماند با کاهش قیمت می‌شوند.

اما برخی از فعالان بازار و نمایندگی‌های فروش افزایش قیمت لپ‌تاپ را شایعه می‌دانند و حتی گروهی از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند.

فروشندگان ناچارند این کار را بکنند. آنها قیمت را بالا نمی‌برند اما در مقابل از ارائه تجهیزات و خدمات اضافی مانند کیف لپ‌تاپ و ... خودداری می‌کنند.